اخبارخودرونفت و پتروشیمیویژه ها

عقب ماندگی وزارت نفت در عرضه بنزین استاندارد، کار دست خودروسازان داد / حرکت صنعت خودرو همگام با مصوبات هیات وزیران

به گزارش صنعت کار، نداشتن برنامه اساسی و سردرگمی دولت در مهار آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست تا جایی که شهردار تهران وزش باد را بهترین راهکار برای بهبود وضعیت عنوان می کند. در همین حال مطرح شدن برنامه های بی اساس و غیرکارشناسی دولت از جمله تعطیلی مدارس هم تاکنون نتوانسته کمکی به این شرایط کند.

با در نظر گرفتن این شرایط آن چه بیش از هر چیز دیگری از سوی کارشناسان مطرح می شود، سهم خودروسازان از آلایندگی هوا و ضرورت تولید خودروها با استانداردهای جدید اروپایی است در حالیکه به این موضوع دقت نمی شود که آیا سوخت متناسب با این خودروها در کشور تولید و یا عرضه سراسری دارد یا خیر؟
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر این که مصوبات هیات وزیران هم اکنون خودروهای تولیدی در چارچوب این مصوبات که استاندارد یورو 4 است به تولید می رسد، می افزاید: با این حال در اختیار نبودن سوخت یورو 4 و عدم عرضه و توزیع سراسری این سوخت در سطح کشور مشکلات جدی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به دوره های پیشین نیز تصریح می کند: در هر بازه زمانی برای ارتقای استاندارد و مصوبات جدید مقرر شد که سوخت مصرفی شش ماه قبل تولید و عرضه سراسری شود، بر این اساس خودروسازان در حال حاضر از وزارت نفت جلوتر هستند چرا که در سه سال اخیر خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 به تولید رسیدند اما عرضه این سوخت در کل کشور انجام نمی شود به طوری که تنها هشت کلانشهر شاهد عرضه این سوخت هستند.
دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر این که در حال حاضر در شهرستان های کوچک سوخت یورو 4 دیده نمی شود، اظهار می کند: این روند در نهایت منجر به آسیب دیدن خودرو می شود بنابراین خودروسازان تاکنون در زمینه کاهش آلایندگی خودروها کم کاری نداشته اند و وظایف خود را بر اساس زمان بندی پیش بینی شده انجام داده اند.
وی ادامه می دهد: تولید خودرو بر اساس استاندارد یورو 5 درحالی این روزها مورد تاکید قرار گرفته که سوخت این خودروها حتی هنوز وارد فاز آزمایشی تولید نشده است که به این ترتیب به خودروهای با استاندارد یورو 5 تولیدی صدمه خواهد زد این در حالیست که خودروهای قدیمی می توانند سوخت جدید استفاده کنند اما خودروهای جدید قادر به استفاده از سوخت های قدیمی نیستند چرا که هم قطعات خودرو دچار آسیب خواهد شد و هم خروجی اگزوز آلایندگی بیشتری تولید می کند.
نعت بخش با تاکید بر عقب ماندن وزارت نفت از مصوبات هیات وزیران می گوید: وزارت نفت ادعای تولید بنزین با استاندارد یورو 5 را در حالی مطرح می کند که هنوز بنزین یورو 4 به صورت سراسری عرضه نشده و این امر منجر به آسیب رساندن به خودروهای تولید داخل با استاندارد جدید شده و شاهد مراجعه بسیاری از این خودروها به تعمیرگاه ها هستیم زیرا سوخت سراسری توزیع نشده است.
این اظهارات نشان می دهد آن چه خودروسازان تاکنون انجام داده و برای آینده نیز برنامه ریزی کرده اند، مصوبات هیات وزیران است. مصوباتی که آن ها را ملزم به تولید خودروی روز و با استانداردهای جدید می کند و در این میان لازم است سایر نهادهای مرتبط نیز همگام با این مصوبات پیش روند تا هدف اصلی محقق شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا