اخبارخودروصنعت و معدنویژه ها

قطعه ای که در خارج از کشور ساخته می‌شود باید مندرج به نشان سازنده باشد/ صحبت‌های اولیه برای ترخیص کالا با قوه قضاییه انجام شد و در حال ترخیص کالا هستیم/ تذکرات لازم را به شرکت‎‌های وارد کننده دادیم/ در این فضای حساس بهانه دست بهانه جویان داده نشود

به گزارش صنعت کار، سیدرضا مفیدی در خصوص انتشار برخی اخبار منتشره درباره ورود یک محموله از قطعات خارجی با نشان ایرانی در گمرک، بیان کرد: چند هفته پیش گمرک جمهوری اسلامی متوجه موضوعی در خصوص برخی قطعات وارد شده توسط شرکت‌های سازنده ایرانی یا تأمین کننده‌های شرکت‌های خودروساز شد، مبنی بر اینکه برخی از قطعاتی که به عنوان قطعات مورد نیاز خط تولید شرکت‌های خودروساز از خارج از کشور وارد شده بود و در گمرک بازرسی می‌شد، دارای علائم و نشان شرکت‌های ایرانی بود و گمرک جمهوری اسلامی ایران این محموله را کشف کرد.

وی با اشاره به دو قانون مرتبط با واردات کالا (قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، اضافه کرد: در این دو قانون به صراحت تصریح شده است که نباید علائم و نشان های تجاری بر روی کالا به نحوی باشد که کارشناس گمرک دچار اغفال شود یا با عدم واقعیت روبرو گردد.

قطعه ای که در خارج از کشور ساخته می‌شود باید مندرج به نشان سازنده باشد

مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه قطعه ای که در خارج از کشور ساخته شده است، باید مندرج بر نشان سازنده خود باشد، تصریح کرد: حتی اگر قطعه وارداتی به سفارش شرکتی در داخل کشور ساخته می‌شود، باید علائم شرکت سازنده را داشته باشد و اشاره بشود که این قطعه برای مصرف کدام شرکت داخلی تهیه و ارسال می شود.

درج استانداردهای بین المللی بر روی قطعات وارداتی صنعت خودرو الزامی است

مفیدی همچنین گفت: درج استانداردهای بین المللی نیز بر روی قطعات و مجموعه های وارداتی به خصوص قطعات صنعت خودرو که باید در سطح نسبتاً بالای استانداردی باشد، الزامی است.

وی در ادامه بیان کرد: در برخی از اقلام این امکان وجود دارد که تمامی مشخصات سازنده و گیرنده و حتی کدهای رهگیری برای تضمین کیفیت کالا درج بشود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت در خصوص موضوع مطرح شده در رسانه ها، نیز گفت: برخی اقلام مانند بوردهای الکترونیک و عدسی شیشه پروژکتور جلوی برخی خودروها با این تفاسیر وارد گمرک شده بود که توسط شناسایی شد و دستگاه های نظارتی ورود کردند، پرونده ای تشکیل شد و از طریق بازپرس در حال رسیدگی است.

تذاکرات لازم را به شرکت‌های وارد کننده دادیم

مفیدی با تأکید بر ضرورت دقت و بررسی این پرونده، تصریح کرد: رعایت قانون اولویت اول ماست و در دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت به شرکت‌های وارد کننده این اقلام تذکر داده شد.

وی با اشاره به اینکه امکان اصلاح موضوع برای برخی اقلام وارد شده در محل انبارهای گمرک وجود دارد، اضافه کرد: در خصوص این کالاها، شست و شو با مواد خاص یا هک و تراشیدن علائم باعث امحای علامت شرکتهای داخلی می شود و این مشکل برطرف می‌شود و گمرک مجوز ترخیص را صادر می کند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: اما برخی اقلام دیگر مانند همین عدسی شیشه پروژکتور جلوی برخی خودروها، قابلیت امحا را نداشت، پس به تامین کننده و قطعه ساز تذکر جدی داده شد.

صحبت‌های اولیه برای ترخیص کالا با قوه قضاییه انجام شد و در حال ترخیص کالا هستیم

مفیدی با بیان اینکه در این خصوص جلسات مشترک با دستگاه های نظارتی و گمرک گرفته شد، گفت: وقتی به این نتیجه رسیدیم که تعمدی در کار نبود و از مصادیق قاچاق محسوب نمی شود و صرفا کوتاهی در رعایت کامل قانون بوده است، از این رو صحبت‌های اولیه برای ترخیص کالا همزمان با طی شدن مراحل قانونی و قضایی با قوه قضاییه انجام شد و در حال ترخیص کالا هستیم.

وی با اشاره به فعال بودن قرارگاه رونق تولید با حضور وزیر صمت و بیش از 6 دستگاه نظارتی، افزود: جلسات هفتگی برگزار می شود، موضوع مربوطه هم در یکی از جلسات صورتجلسه شد و با رویکرد خوب قوه قضاییه در ماه های اخیر این موضوع پذیرفته شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت همچنین اضافه کرد: البته بسیاری از قطعاتی از این دست ظرف ماه های آینده ساخت داخل و داخلی سازی می شود و به صورت واقعی شاهد درج اسم شرکت ایرانی بر روی آنها خواهیم بود.

مفیدی با بیان اینکه ما قصدی برای واردات به اسم تولید کننده نداریم، توضیح داد: اما تولیدکنندگان ما تولید یک مجموعه را بر عهده دارند و ممکن است که از مجموع قطعات یک کالا و محصول ، یک یا دو قطعه فعلاً نیاز به واردات داشته باشد و تولیدکننده در این حوزه خود اقدام به واردات آن قطعات مورد نیاز می‌کند.

برای قطعات حساس پلن ساخت داخل داریم

وی گفت: طبیعی است که برخی تولیدکنندگان نیازمند واردات مواد اولیه یا بعضی از قطعات مورد نیاز خود هستند که البته ما برای قطعات حساس پلن ساخت داخل داریم.

ضرورت وجود امنیت روانی و آرامش در فضای جامعه

مفیدی با تأکید بر ضرورت امنیت روانی و آرامش جامعه، گفت: در همین راستا ضرورت دقت در اطلاع رسانی به جامعه وجود دارد که خدای نکرده در کنار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های دشمنان امنیت روانی جامعه هدف قرار گرفته نشود.

وی کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و تحریم مشکلاتی را هم برای حوزه تولید به وجود آورد، ادامه داد: اما در بازگویی اطلاعات و اخبار مشابه به نحوی عمل نشود که به نوعی قصاص قبل از جرمی اتفاق بیفتد و دقت نظر همکاران دولت در بخش های مرتبط با برخی اطلاع رسانی‌ها زیر سئوال برود.

در این فضای حساس بهانه دست بهانه جویان داده نشود

مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: همچنین دست اندرکاران حوزه صنعت و تولید نیز باید بیش از پیش دقت کنند تا در این فضای حساس بهانه دست بهانه جویان داده نشود، تولید ما که با افتخار و کسب سهم بیشتر از ارزش افزوده به پیش می رود و در این جنگ اقتصادی پیروز خواهد شد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا