اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

صادرات ۷۶۰ میلیون دلار کالا از استان مرکزی در هشت ماه اخیر

به گزارش صنعت کار، بیست و سومین همایش روز ملی صادرات با حضور مسئولین کشوری و استانی در محل فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد.

در این مراسم، محمدرضا حاجی پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به افزایش 2 درصدی ارزش صادرات استان مرکزی گفت: از ابتدای سالجای تاکنون ۷۶۰ میلیون دلار انواع کالا به وزن یک میلیون و ۳۹۸ هزار تن از استان مرکزی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزش ۲ درصد و به لحاظ وزن ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص فرایند ثبت نام و گزینش صادرکنندگان نمونه استان نیز گفت: فرآیند ثبت نام از صادرکنندگان برتر این استان از ۱۶ شهریورماه امسال آغاز شد و حدود ۵۰ صادرکننده در این سامانه نام نویسی کردند.

رئیس سازمان صمت استان مرکزی ادامه داد: درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت های بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی شرکت در بخش صادرات، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و صادرات به بازارهای جدید از مهمترین شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان برتر استان مرکزی است.

حاجی پور ادامه داد: دارا بودن گواهینامه استاندارد کیفی کالا، داشتن وب سایت به زبان های خارجی، راه اندازی دفتر فروش یا نمایندگی در کشورهای مختلف، دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی و عضویت در تشکل های صادراتی ملی و استانی از دیگر شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان برتر این استان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: کمیته‌ای با حضور نمایندگان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور اقتصادی و دارایی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل گمرکات، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره استاندارد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک توسعه صادرات، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، خانه صنعت و معدن و شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی به منظور سنجش فعالیت‌های صادرکنندگان تشکیل و فعالیت صادرکنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت.

حاجی‌پور، تقویت عزم ملی برای صادرات، گسترش فرهنگ عمومی صادرات، ارتقای منزلت اجتماعی صادرکنندکان، گسترش فرهنگ تولید صادرات محور، معرفی الگوهای صادراتی موفق، تشریح، تبیین و حل مشکلات صادرکنندگان و تبیین سیاست‌های صادراتی را مهم‌ترین اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت از انتخاب و تجلیل صادرکنندگان برتر عنوان کرد.

حاجی‌پور میزان واردات استان مرکزی در سال جاری را ۳۴۸ میلیون دلار به وزن ۱۳۳ میلیون تن عنوان کرد و گفت: میزان واردات به لحاظ ارزش ۲۶ درصد و به لحاظ وزن هشت درصد افزایش داشته است.

وی یادآوری کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان است که مقرر شده به تناسب بازگشت ارز صادرکنندگان مالیات بر ارزش بلوکه شده در سازمان امور مالیاتی بازگردد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا