بانک و بیمهویژه ها

وجود 3.6 میلیون نفر بیکار مطلق در ایران

به گزارش صنعت کار، امیدعلی پارسا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در تشریح آمارهای اشتغال و بیکاری با تاکید بر ضرورت تعمیق اعتماد نسبت به نظام آماری کشور گفت: مقایسه آمار متوسط نه ماهه امسال با سال گذشته، حکایت از افزایش نرخ مشارکت به میزان یک درصد و کاهش نرخ بیکاری به میزان ۰.۳ درصد دارد؛ ضمن اینکه ۸۳۶ هزار نفر به طور خالص، به جمعیت فعال بازار کار کشور اضافه شده است.

وی افزود: مجموعه بیکاران مطلق کشور، اکنون ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر است؛ ضمن اینکه شاغلان در بخش کشاورزی ۹۲ هزار نفر، صنعت ساخت ۲۳۵ هزار نفر، ساختمان ۶۳ هزار نفر و خدمات ۴۲۸ هزار نفر افزایش یافته اند، ضمن اینکه مقایسه این اعداد با سال‌ گذشته و حتی قبل از پیروزی انقلاب، می گوید که روند اشتغال در نه ماهه امسال وضعیت بهتری نسبت به سال قبل داشته است؛ ولی با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

به گفته پارسا، سالانه شاغلان دو درصد افزایش یافته اند که این روند تا سال ۷۵ ادامه داشته است، اما تا سال ۹۵ این رشد ۲.۵ درصد بوده و در سال ۹۵ مشخصا رشد تعداد شاغلان ۲.۸ درصد بوده است؛ ضمن اینکه مقایسه نه ماهه سال جاری با سال قبل حکایت از افزایش ۳.۶ درصدی تعداد شاغلان کشور دارد؛ اگرچه نیاز کشور سالانه ۴ درصد افزایش تعداد شاغلان است.

وی اظهار داشت: بازار کار موضوع ساده‌ای نیست و انواع و اقسام اشتغال در آن به چشم می‌خورد که شامل بی‌مزد، با مزد، مشاغل روستایی، کارگران ساختمانی و مواردی از این دست است؛ بنابراین باید دید که چطور می‌توان این آمار را تحلیل کرد که بتوان آمار دقیقی ارایه کرد.

پارسا ادامه داد: طرح آمارگیری باید در تناظر کامل با حساب‌های ملی باشد و هر آنچه که ارزش کالا و خدمات در GDP مشاهده می‌شود، همان هم باید در آمار اشتغال و بیکاری لحاظ شود. اعلام آمار اشتغال و بیکاری کار بسیار سختی است.

وی افزود: در دنیا فرآیند کار بسیار پیچیده است؛ کار سفارشی هم در این زمینه نمی توان انجام داد، بنابراین 60 هزار پرسشنامه در هر فصل، تعداد کمی نداریم. چیزی به اسم سفارش برای آمارسازی یا «دستور از بالا» نداریم.

منبع: مهر
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا