اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمیویژه ها

رشد ۲۳ درصدی قیمت جهانی نفت در سالی که گذشت

به گزارش صنعت کار، نفت در نیویورک بزرگترین افزایش سالانه را از 2016 ثبت کرد. کاهش تولید اوپک عرضه نفت را تعدیل و قرارداد تجاری بین آمریکا و چین دورنمای تقاضا را تقویت کرده است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت یک درصد در روز سه شنبه کاهش یافت ولی طی سال 2019 به خاطر قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش و نزدیک شدن به قرارداد تجاری بین واشنگتن و پکن، کلا 34 درصد افزایش داشته است. اعتراضات پشت درهای سفارت آمریکا در عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک نتوانست قیمت نفت را در آخرین روز سال 2019 افزایش دهد.

قیمت نفت در ابتدا در روز سه شنبه پس از حمله به مجتمع سفارت آمریکا در بغداد در اعتراض به حمله هوایی آمریکا افزایش یافت.

حمله های هوایی آمریکا به پنج پایگاه در عراق و سوریه که تحت کنترل نیروهای نظامی عراقی بودند، نگرانی درمورد بی ثباتی در عراق را افزایش داد. عراق حدود 5 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که 5 درصد از عرضه جهانی نفت است. ایران که آمریکا آن را مسئول حملات ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان و حمله های قبلی به نفتکشها می‌داند، اعلام کرد یک کشتی حامل سوخت قاچاق را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده است. نگاه بازار نفت به اتفاقات عراق است ولی احتمالا در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر عرضه نفت نمی گذارد.

بازارهای نفت سالی پرهیاهو را پشت سر گذاشتند. بیشتر افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در چند هفته اول سال بود. قیمت نفت بیشترین سقوط را طی 4 سال در اول اوت تجربه کرد یعنی پس از آنکه ترامپ تهدید کرد عوارض بیشتری بر کالاهای چینی وضع می‌کند و بعد در سپتامبر، پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بیشترین افزایش را طی دهه گذشته داشت.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در معاملات سه شنبه برای تحویل در فوریه 62 درصد کاهش یافت و به 61.06 دلار در هر بشکه رسید. قیمت این نفت در سال 2019 حدود 16 دلار در هر بشکه رشد داشت.

قیمت نفت برنت هم برای معاملات ماه مارس 67 سنت کاهش یافت و به 66 دلار در هر بشکه رسید. این نفت سال 2019 را 23 درصد بالاتر به پایان رساند که بیشترین افزایش سالانه از 2016 تا حالا بود.

قیمت نفت در 2020 احتمالاً تحت کنترل باقی می ماند چون کاهش تولید اوپک با تولید بیشتر سایر کشورها و دورنمای کند شدن تقاضا جبران می‌شود. ولی پیش بینی می شود قیمت نفت در اواسط 2020 در بحبوحه مصرف بیشتر بازارهای نوظهور افزایش یابد.

 

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا