صنعت و معدنویژه ها

گرانفروشی سیگار و انکار دو مقام مسئول

به گزارش صنعت کار، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که به طور میانگین قیمت عرضه سیگار ایرانی بین ۲۰ تا ۳۵ درصد نسبت به قیمت درج شده روی پاکت گران‌تر شده و گفته می‌شود که علت این موضوع اضافه شدن بند الحاقی ۷ به تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی است که مقرر می‌کند از سیگارهای وارداتی عوارض اخذ شود که این موضوع به بالارفتن قیمت سیگارهای وارداتی از ابتدای سال آینده منجر می‌شود.

با وجود آنکه پیگیری‌های میدانی ایسنا، از احتکار سیگار توسط برخی عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد افراد سودجو برای اینکه بتوانند در سال آینده سیگار را با شرایط قیمتی جدید عرضه کنند این محصول را اکنون وارد بازار نمی‌کنند.

احتکار سیگار نداریم

در این رابطه یدالله صادقی – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، موضوع افزایش قیمت سیگار را انکار کرد و گفت: قیمت سیگار در شبکه توزیع کنترل شده است و حاضر هستیم به گزارش‌هایی که در این رابطه ارسال می‌شود رسیدگی کنیم. چراکه عمده برندهای مصرفی در داخل تولید می‌شوند و بر سیگارهای داخلی به گونه‌ای نظارت می‌شود که امکان نگهداری آنها در انبار نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: بالا بودن میزان تولید به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند آن را انبار کند.

اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این باره فقط شامل بازار سیگارهای ایرانی بود، اما در خصوص سیگارهای وارداتی و قاچاق به موضوع خاصی اشاره نکرد.

مردم زیر بار گرانفروشی نروند!

در ادامه نیز محمود نوابی – رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان – در این باره به ایسنا گفت: سیگار جزو محصولاتی است که قیمت، روی جلد آن درج شده و درج این قیمت به طور صریح در قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است که به همین علت مردم باید خرید را براساس قیمت درج شده انجام دهند و زیر بار افزایش قیمت غیرقانونی نروند.

وی در ادامه حساسیت موضوع گرانفروشی و احتکار سیگار را بالا اعلام و اظهار کرد: مرکزی به نام مرکز نظارت بر دخانیات داریم که مسئول رسیدگی به وضعیت سیگار است اما نهادهای نظارتی از دو جهت حاضر به برخورد متخلفین سیگار هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: بررسی تخلفات سیگار نه فقط موضوعات مربوط به گرانفروشی بلکه به موضوعات مربوط به قاچاق کالا نیز برمی‌گردد و یک انگیزه دو طرفه برای بررسی بازار وجود دارد که اگر در حین رسیدگی به بازار به کالای قاچاق بربخوریم آن را جمع‌آوری خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا