خودروویژه ها

نیسان به پارس خودرو برمی گردد؟

به گزارش صنعت کار، خاطره خوش تولید نیسان ماکسیما که نسخه ای خاص و مخصوص بازار ایران هم به حساب می آمد در پارس خودرو، هنوز نه تنها در ذهن مردم بلکه در خیابان های ایران هم جاریست. محصولی که حاصل شراکت پارس خودرو و نیسان بود و توانست رکورد خوبی را در فروش برای خود باقی بگذارد. پس از ماکسیما این تیسان تینا بود که از طریق پارس خودرو پا به بازار ایران گذاشت اما در حالی که بسیاری خوشبین به پررنگ شدن نقش خودروهای نیسان در بازار ایران بودند، با سنگین شدن فضای تحریم های یکجانبه بین المللی برای ایران، این ژاپنی با کیفیت و محبوب هم، تابلوی توقف بر سر خطوط مونتاژ خود در ایران نصب کرد.

پس از آغاز اجرایی شدن فرآیند برجام، همان وقتی که فرانسوی ها آماده بازگشت به ایران می شدند، احتمال بازگشت خودروسازان آسیای شرقی نیز پررنگ تر می شد. خودروسازانی نظیر هیوندای، کیا و نیسان که سابقه خوبی را در بازار ایران برای خود به جا گذاشته بودند. در همان زمان مهدی جمالی، مدیرعامل وقت سایپا از مذاکرات با نیسان و کیا خبر داد، مذاکراتی که تقریبا هیچ خروجی مشخصی برای گروه خودروسازی سایپا نداشت.

در میانه همین مذاکرات بود که نیسان از طریق شرکت جهان نوین آریا تصمیم گرفت، به صورت وارداتی پا به بازار ایران بگذارد و باز هم همانگونه که انتظار می رفت در حالیکه اختلافات فراوانی میان سایپایی ها و این شرکت واردکننده، شکل گرفت، محصولات نیسان توانستند سهم خوبی را در آستانه ورود به خود اختصاص دهند.

گرچه این اختلافات سلیقه همچنان پابرجاست و حتی جمالی در مراسم تودیعش از مسوولین وزارت صنعت خواست در این مورد شفاف سازی کنند اما اکنون خبرها حاکی از بازگشت نیسان به خطوط تولید پارس خودرو ست.

در همین راستا طی چند روز گذشته یک دستگاه نیسان کیکس در محوطه شرکت سایپا مشاهده شده که گویا برای گذراندن تست های فنی به ایران آورده شده است. برای نیسان کیکس دو نوع پیشرانه 1.6 لیتری یکی با حداکثر توان 113 اسب بخار و دیگری با حداکثر توان 118 اسب بخار در نظر گرفته شده و جعبه دنده های دستی و اتوماتیک CVT نیز در بازار جهانی برای این خودرو قابل سفارش است. با توجه به نیاز بازار انتظار می رود سایپا نیز این خودرو را با جعبه دنده اتوماتیک عرضه کند.

حالا باید منتظر ماند و دید که بالاخره مذاکرات نیسان با گروه خودروسازی سایپا به نتیجه مطلوب می رسد و خطوط تولید پارس خودرو به جای مونتاژ محصولات چینی، می توانند مانند گذشته شاهد مونتاژ محصولات خوشنام و باکیفیتی نظیر نیسان باشند؟

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا