اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

توسعه همکاری‌های کشاورزی و تجاری ایران و ویتنام

به گزارش صنعت کار، سیدرضا سیدآقازاده، مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه در این خصوص اظهار داشت: پیش از این و طی دو روز گذشته تفاهم‌نامه ارتقای روابط تجاری ایران و ویتنام با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و «لی کوک زوانگ»، معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام در محل سازمان توسعه تجارت ایران امضا و مبادله شده بود.

وی افزود: هیات‌های تجاری طرفین، پس از دو روز مذاکره نهایتا در 21 ماده با موضوعات اقتصادی، تجاری، بانکی، سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، همکاری در بازارهای ثالث و… به تفاهم رسیدند تا بتوانند با انعقاد این تفاهم‌نامه روابط تجاری گسترده‌تر و منسجم‌تری داشته باشند.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در دیدار عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و «لی کوک زوانگ»، معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز پیش‌نویس تفاهم‌نامه دو کشور در زمینه قرنطینه گیاهی و دامی توسط نمایندگان ایران و ویتنام به امضا رسید و راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و ویتنام بررسی شد.

سیدآقازاده بیان داشت: همایش تجاری ایران و ویتنام با حضور محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، «لی کوک زوانگ»، معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، «نگوین مان هی ین»، سفیر ویتنام در تهران و سیدمصطفی موسوی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا سقف 2 میلیارد دلار از مهم‌ترین موضوعاتی بود که معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام خواستار تحقق آن شدند.

وی گفت: در نشست هیات تجاری ویتنامی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز مسائلی مانند تسهیل روند تجاری بخش خصوصی دو کشور، ایجاد شرایط مناسب برای حضور شرکت‌های صادراتی ایران در نمایشگاه‌های ویتنام، ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه دو کشور برای تسهیل مراودات تجاری، اعزام و پذیرش هیات تجاری دو کشور، بررسی مشکلات حقوقی شرکت‌های ایرانی حاضر در ویتنام، تسهیل ارائه روادید به تجار ایرانی، توجه به زمینه‌های گردشگری میان دو کشور، پرواز دو یا تک مسیره میان دو کشور و در نهایت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ویتنام به عنوان اهداف اتاق مشترک ایران و ویتنام مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: در حال حاضر افزایش روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری در کنار روابط خوب سیاسی، خواسته مقام‌های دولتی ایران و ویتنام است. ویتنام با عضویت در آسه آن و ایران با عضویت در اکو و همچنین عضویت هر دو کشور در موافقت‌نامه اقتصادی اتحادیه اوراسیا می‌توانند در توسعه اقتصاد دو کشور اثرگذار باشند.

لازم به ذکر است با امضای توافقنامه با اوراسیا، ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط میان ایران و ویتنام فراهم است.

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا