اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

برگزاری بیست و دومین سال متوالی رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران/ معرفی 500 شرکت بزرگ و موثر در اقتصاد کشور

به گزارش صنعت کار، این همایش با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکت‌های برتر و بزرگ ایران، صاحب نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی برگزار می‌شود و در آن، از شرکت های برتری که رتبه های ویژه ای کسب می‌کنند، تقدیر خواهد شد.

ابوالفضل کیانی بختیاری «مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی» در همین ارتباط اظهار داشت: سازمان مدیریت صنعتی در جهت ارتقای توان عملیاتی و مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی کشور و با انجام رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ( IMI-100 )، اهداف مهمی را دنبال می‌کند که از جمله آن‌ها، معرفی و رتبه‌بندی شرکت‌های اثرگذار در اقتصاد ملی و تولید اطلاعات در مورد آن‌ها و نیز، گسترش رقابت بین آن‌ها می‌باشد.

وی درخصوص نقش بنگاه بزرگ در اقتصاد گفت: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ-مقیاس که فروش بالایی دارند، نقش اساسی در اقتصاد هر کشوری بازی می‌کنند. شواهد آماری داخلی و خارجی نشان از اثرگذاری بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد کشورها دارد. آمار و اطلاعات رتبه‌بندی Fortune ۵۰۰، نشان می‌دهد کشورهایی که سهم بالاتری در فهرست Fortune ۵۰۰ دارند، از نظر تولید ناخالص داخلی نیز رتبه بالاتری دارند.

کیانی بختیاری افزود: در سال ۲۰۱۷، رتبه اول از نظر سهم درآمدی شرکت‌های لیست فورچون ۵۰۰، به کشور آمریکا با 6.29 درصد، تعلق داشت. کشورهای چین، ژاپن و آلمان، به ترتیب با سهم‌های 5.22، 7.9 و 7.6 درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که رتبه این کشورها از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی که معرف قدرت اقتصادی کشورها است، نیز به همین ترتیب می‌باشد. به عبارت دیگر، می‌توان نتیجه گرفت کشورهایی که شرکت‌های بزرگ بیشتری دارند، از اقتصاد قوی‌تری برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر اهمیت نقش 500 شرکت برتر کشور در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: از طرف دیگر، اطلاعات IMI-100 مربوط به سال مالی ۹۶ نشان می‌دهد که ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست رتبه‌بندی، ۱‍۴درصد و ۱۰۰ شرکت اول، ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ را با میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۶ مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که میزان فروش ۵۰۰ شرکت معادل ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی است که به‌نوعی می‌تواند گویای این مطلب باشد که مجموعه‌ی ۵۰۰ شرکت و شرکت‌های پیشین آن‌ها در زنجیره تأمین، به‌طور تقریبی در ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی، نقش داشته‌اند.

وی درخصوص سهم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ایران، در صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۳۹۶ ، کل صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار بوده است، این درحالی است ‌که صادرات ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست IMI-100، ۲۷ میلیارد دلار، یعنی ۵۶ درصد کل صادرات غیرنفتی سهم داشته است. سهم بالای صادرات ۵۰۰ شرکت از صادرات غیرنفتی ، نشان‌دهنده فعال بودن این بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای جهانی است.

کیانی بختیاری درخصوص تاثیرگذاری بنگاه‌های اقتصادی بر سایر متغیر‌های اقتصادی اظهارداشت: این بنگاه‌ها در مقوله اشتغال‌زایی نیز سهم به‌سزایی در به‌کارگیری نیروی کار دارند. رشد پایدار اقتصادی و حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مستلزم افزایش توان رقابتی بنگاه‌ها و به دست آوردن سهم بیشتر از بازارهای جهانی است. در نتیجه‌ی این افزایش توان رقابتی، بنگاه‌ها می‌توانند رشد کرده و در نتیجه، نیروی انسانی بیشتری را به کار گیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ذینفعان رتبه بندی IMI-100 را شامل بنگاه های اقتصادی؛ سازمان های حاکمیتی و سیاست گذاران اقتصادی؛ سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان عنوان نمود و در خصوص تحللی روند اقتصادی کشور گفت: با مشاهده نتایج رتبه بندی شرکت ها و به خصوص روند نتایج در سال های مختلف، تحولات عرصه اقتصاد بنگاهی از منظری شفاف تر قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی مداوم نتایج رتبه بندی بنگاه ها، تشخیص جهت حرکت کسب و کارهای اقتصادی و شناسایی دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف براساس اطلاعات معتبر و مستند میسر خواهد بود و این امر ، دست اندر کاران سیاست گذاری های اقتصادی و صنعتی را در اخذ تصمیمات اقتصادی متناسب در راستای اهداف بلند مدت اقتصادی کشور یاری خواهد داد.

وی در پایان گفت: امسال یک پایگاه اطلاعاتی راه اندازی می کنیم تا اطلاعات 21 سال گذشته رتبه بندی شرکت های برتر ایران، برای تحلیل های اقتصادی در سطح کلان استفاده شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا