اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

پیش بینی برداشت بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در سال زراعی جدید/ روند خودکفایی گندم ادامه دارد

به گزارش صنعت کار،  علیقلی ایمانی نائب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران  در خصوص آخرین وضعیت کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۹۹ اظهار کرد: هر سال، وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گندم را برای هر استان مشخص می‌کند و گندم کاران موظف‌اند طبق محدوده‌ای که وزارتخانه برای آن‌ها مشخص کرده است، فعالیت کنند.
وی افزود: برای سال زراعی جدید حدود ۶ میلیون هکتار از اراضی کل کشور برای کشت گندم مشخص شده است که از این میزان حدود ۴ میلیون هکتار دیمی و ۲ میلیون هکتار هم اراضی آبی است.
رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران بیان کرد: از ابتدای مهر ماه امسال کشت گندم در مناطق سردسیر آغاز شده و به مراتب مناطق معتدل و گرم سیر کار کشت خود را در اراضی های مشخص شده، آغاز کردند.
ایمانی ادامه داد: تا چند روز گذشته تمام اراضی مشخص شده به زیر کشت رفته و کار کشت به پایان رسیده است.
وی تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم نسبت به سال گذشته افزایش جزئی داشته و با توجه به تجربیات گذشته، پیش بینی می‌شود امسال نیز نیازی به واردات گندم نداشته باشیم و روند خود کفایی ادامه پیدا کند.
نائب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران ابراز کرد: برداشت گندم روند متعارف و مشخصی ندارند، اما معمولا از ابتدای هفته‌ی دوم فروردین ماه، برداشت این محصول از استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.
ایمانی افزود: روند برداشت گندم کاملا متفاوت از روند کشت آن است یعنی برداشت گندم از مناطق گرم‌سیر آغاز و به مراتب به مناطق سردسیر ادامه پیدا می‌کند.
وی مطرح کرد: با توجه به این که بیشتر سطح زیر کشت گندم را اراضی دیمی تشکیل می‌دهد، میزان برداشت این محصول به آب و هوای مناطق دیمی بستگی دارد، با این وجود پیش بینی می‌شود بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در سال زراعی ۹۸-۹۹ برداشت شود.
ایمانی ادامه داد: در صورتی که شرایط جوی و آب و هوایی بسیار مساعد باشد و گندم کاران نیز به زمان و روش‌های برداشت اهمیت ویژه‌ای بدهند، میزان برداشت این محصول به ۱۴ میلیون تن هم خواهد رسید.
نائب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۹ مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ تومان توسط شورای عالی اقتصاد تصویب شده است.
ایمانی بیان کرد: کمیسیون اقتصاد مجلس قول اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم را به گندم کاران داده است و باید منتظر بمانیم تا این کمیسیون پیگیری‌های خود را در این خصوص کامل کند.
منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا