اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

اولین کارگاه آموزشی تشریح توافقنامه اوراسیا در گیلان/ توافقنامه اوراسیا مهم ترین گام برای حضور در تجارت جهانی

به گزارش صنعت کار،‌ مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، گیلان را به عنوان استان معین تجارت با روسیه دانست و گفت: پیش‌بینی صادرات گیلان در سال جاری ۵۰۰ میلیون دلار است و گیلان استان معین در محصولات چای و بادام زمینی معرفی شده است.

بهروز حسن الفت افزود: سهم کالا و تولیدات با ارزش افزوده بالا در صادرات ایران به اوراسیا اندک است و سهم فعلی صنعت ۴ درصد و سهم معدن ۱۶ درصد کشاورزی و غذایی ۸۰ درصد می باشد.

همچنین حسن الفت با حضور در جلسه میز روسیه ، با بیان اینکه برخی کشور نظیر روسیه در ایران دفتر تجاری مناسبی برای تعامل تجاری ایران دارند ادامه داد: هم اکنون در بین کشورهای منطقه، کشور روسیه در منطقه پامنار تهران زیر نظر رایزن اقتصادی با ۲۵ نیروی انسانی دفتر فعال جهت مذاکرات دارد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه توافقنامه معاهده اوراسیا خاطر نشان کرد: این نخستین توافق اقتصادی بین المللی رسمی ایران طی ۴۰ سال گذشته است و در واقع گام مهمی برای پیوستن و حضور در تجارت آزادجهانی است.

مدیرکل دفتر اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک المنافع به نقش محوری استان گیلان به عنوان مدیریت بر نحوه گسترش تعاملات این توافقنامه یاد کرد و اظهار داشت: چنانچه قرار باشد حرکت و اتفاق شایسته‌ای در این زمینه بیفتد باید به نحوی برنامه ریزی و عمل شود که گیلان رکن اصلی آن باشد.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۹ میزان واردات اوراسیا از جهان بیش از ۲۶ هزار میلیون دلار بوده است و این به معنی فرصتی بزرگ برای رقابت و عرض اندام در انتظار تولید کنندگان و تجار کشور با محوریت گیلان است.

این مسئول؛ شبکه سازی و شناسایی کالا را از شیوه های مهم اجرایی برای تحقق صادراتی در قالب این توافقنامه اقتصادی برشمرد و گفت: از توانمندی و ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی برای شناسایی کالاها بر اساس این ۵۰۳ قلم کالای توافق شده از کارخانجات استان و کشور میتوان به نحو مطلوب و عملیاتی استفاده نمود.

بهروز حسن الفت هموار سازی و تسهیل در تجارت آماده سازی را در دو بخش لجستیک و خدمات تجارت عنوان کرد و گفت: ابتدا باید بنگاه های اقتصادی متناسب مشخص شود و سپس تنوع محصول و در نهایت تحقیقات بازار انجام شود و تا گام به گام به توسعه مراودات تجاری نزدیک تر شویم و سهم حضور برندهای ایرانی با ارزش افزوده بالا را در بازارهای عضو معاهده اوراسیا ارتقاء دهیم

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا