اخبارخودروویژه ها

مخازن کامپوزیت جایگزین مخازن قدیمی سی ان جی می شوند/ قابلیت گازسوز کردن خودروهای جدید با کیت های نسل نوین

به گزارش صنعت کار، پس از سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین تقاضا برای سوخت جایگزین تا اندازه چشمگیری افزایش یافته و به همان نسبت نیز احتمال رونق کارگاه های غیرمجاز بالا رفته است از این رو دولت در نظر دارد از محل صرفه جویی و همچنین صادرات نسبت به رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی اقدام تا خطرات ناشی از این تصمیم را تا اندازه زیادی کاهش و در عین حال به اقتصاد راننده های این خودروها کمک کند.
اردشیر دادرس، رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی با تاکید بر این که طرح دوگانه سوز کردن رایگان در ابتدا به خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای مدنظر وزارت صمت تعلق دارد، می گوید: به نظر می رسد پس از دوگانه سوز کردن ناوگان عمومی و تاکسی ها نسبت به دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی با تکیه بر تسهیلات نیز اقدام شود.
وی با اشاره به تدوین دستورالعمل اجرای این طرح می افزاید: مراحل انجام این طرح در سایت Irngv.ir به پترتیب اعلام شده و با توجه به خودرو، ظرفیت آن و همچنین مخزن مورد نیاز و کیت نصب شده هزینه دو گانه سوز کردن خودروها متفاوت است که این هزینه ها در این طرح رایگان بوده و هزینه آن از سوی دولت و از محل مصوبه شورای اقتصاد پرداخت خواهد شد.
دادرس با تاکید بر این که استقبال خوبی پس از سهمیه بندی بنزین از دوگانه سوز کردن خودروها شده است، تصریح می کند: به نسبت یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودرویی که در طرح دوگانه سوز کردن خودروها قرار دارند باید دو گانه سوز کردن ماهانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص هزینه خودروهایی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودروها دارند نیز اظهار می کند: این هزینه بر اساس نیاز و خواسته خودرو و مالک آن تعیین می شود و در بازار متفاوت است و خبر خوش این که خودروهای جدید نظیر هیوندای نیز با کیت های نسل جدید به راحتی قابلیت دو گانه سوز شدن دارند.
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی ادامه می دهد: تکنولوژی نسل جدید کیت های گازسوز باعث شده تا همه مدل خودروهای جدید نیز قابلیت گازسوز شدن داشته باشند ضمن آن که مخازن کامپوزیت نیز در داخل ایران در حال ساخت است و سازمان ملی استاندارد در حال تایید استانداردهای آن است.
وی با بیان این که این مخازن برای نخستین بار در آسیا در ایران ساخته شده است، اظهار می کند: این مخازن که از سال آینده بر روی خودروهای جدید قابل نصب خواهد بود، یک پنجم مخازن فعلی وزن داشته و فرسودگی و خوردگی نداشته و قابل انفجار نیستند ضمن آن که با ابعاد و اشکال مختلف نیز قابل ساخت هستند که هم اکنون در حال تایید از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی در خصوص کارگاه های غیرمجاز نیز اظهار می کند: هم اکنون همه این واحدها از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت تحت پوشش قرار گرفتند و هر واحد غیراستاندارد از سوی اتحادیه سوخت های جایگزین شناسایی و به تعزیرات و سازمان ملی استاندارد معرفی می شوند.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر نمی توان ادعا کرد که واحد غیراستانداردی وجود ندارد اما واحدهای تحت پوشش اتحادیه سوخت های جایگزین دارای مجوز بوده و از سوی بازرسان به صورت دوره ای مورد بازرسی قرار می گیرند.
به نظر می رسد با توسعه فناوری و نفوذ آن به همه بخش ها، سوخت های جایگزین و مخازن آن ها نیز که زمانی نه چندان دور تبدیل به دغدغه جدی شده بودند در حال پوست اندازی هستند حال باید در عمل کارکرد این مخازن چه کمکی به رانندگان آن ها خواهد کرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا