اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

تنقیح قوانین و تقویت مارکتینگ در حوزه صادرات فرش دستباف با کمک اتحادیه ها

به گزارش صنعت کار، و  به نقل از مرکز ملی فرش ایران، در این دیدار عنوان شد که متاسفانه هنوز اهمیت و جایگاه فرش دستباف در کشور به ویژه میان مسئولان و برخی از دستگاه ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده در حالی که مجموعه قالی بافان، صنایع وابسته و فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی در رده افسران جنگ اقتصادی محسوب می شوند. رئیس اتحادیه و سایر اعضا با بیان دیدگاه ها خطاب به فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران گفتند: ما همیشه پای کار هستیم هرچند در دوره های قبل خلف وعده هایی شد اما برای همکاری آماده ایم و اعتقاد داریم وحدت لازمه رشد هنر صنعت فرش است.

کارشناسان و اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران گفتند: متاسفانه فرش ماشینی را در بازار جای فرش دستباف به فروش می رسانند. بعنوان نمونه فرش های ماشینی را سر و ته کار ابریشم می بندند تا شبیه به دستباف شود. برخی هم طرح های فرش های دستباف را را کپی کرده و حتی ثبت رسمی می کنند. اینها بخشی از چالش های رخ داده در این بازار است و در کنار آن مشکلات قوانین و بخشنامه ها در حوزه صادرات هم داریم. معرفی 2 نماینده ثابت اتحادیه در مرکز ملی فرش بخش دیگری از محورهای این جلسه بود و اعلام شد: این دو کارشناس و عضو اتحادیه در دوره های قبل هم به طور ثابت نماینده اتحادیه در مرکز فرش بودند که نشان دهنده تعامل بیشتر اتحادیه با مرکز است.

فرحناز رافع در ادامه این جلسه با معرفی سوابق و فعالیت های کاری خود گفت: برخی دوستان بیان می کردند بنده بدون تجربه وارد مرکز شدم در حالی که در کارنامه کاری ام از ریاست شورای شهر، فعالیت در فرمانداری و شهرداری، بخشداری تا ریاست سازمان داوطلبان هلال احمر کشور، نماینده فدراسیون جهانی هلال احمر، مشاور وزارت صنعت و … دیده می شود و با توجه به تخصص و مدرک تحصیلی در حوزه کارآفرینی، خلاقیت و مارکتینگ و همچنین تجربه طراحی در حوزه قالی بافی و فرش با هدف امداد به این بخش وارد مرکز شدم که در این راه قطعا بدون حمایت و تعامل با بخش خصوصی موفق نخواهم بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: برنامه مفصلی تدوین کردم اما به خودم اجازه ندادم آن را بدون مشورت و نظر بخش خصوصی و اتحادیه بیان کنم چون مرکز ملی فرش ایران عصاره و چکیده تمام اتحادیه ها، قالی بافان، صنایع وابسته به فرش و کارشناسان است.

رافع گفت: مشکل اصلی فرش دستباف ایرانی بازار فروش و در این بازار موضوع بازاریابی و مارکتینک است و مرکز و دولت در این بخش فقط نقش سیاستگذاری و تسهیلگری دارد و برای ادامه راه بخش خصوصی و به ویژه اتحادیه باید همراه باشد. ما در حوزه فرش دستباف ایرانی می توانیم انقلاب ایجاد کنیم که این حرکت با ایجاد و ترمیم زیرساخت ها از تامین پشم و کرک و صنعت رنگرزی تا تامین ابریشم مورد نیاز اجرا می شود. اما سوال این است که چقدر در حوزه صنایع جانبی فرش هزینه کردیم؟ چقدر آن را به روز کردیم؟ یا همچنین در حوزه رنگرزی و نخ ریسی؟ اگر به تمام امور حرفه ای و تخصصی نگاه کنیم و اتحاد دستگاهی و بخش خصوصی وجود داشته باشد بازار جهان را از آن خود خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران مشکلات در بخش قوانین صادرات فرش را دغدغه امروز صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: با کمک اتحادیه و مرکز ملی قوانین باید به روز و چالش ها رفع شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا