صنعت کار » مکزیک، نمونه صنعت فولاد ایران در قلب آمریکای لاتین

مکزیک، نمونه صنعت فولاد ایران در قلب آمریکای لاتین

صنعت فولاد يکي از صنايعي است که نقش مهمي در رشد و توسعه کشورهاي پيشرفته ايفا کرده است و همواره مصرف سرانه فولاد به عنوان يکي از شاخص‌هاي رشد و توسعه کشورها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

ماهنامه صنعت کار نوشت، در ايران اين صنعت به دليل ايجاد اشتغال، صرفه جوي، درآمد ارزي و ايجاد تحرک در صنايع پايين دستي از اهميت بيشتري برخوردار است. باگسترش صنایع فولادسازی ایران، صنعت و اقتصاد این کشور ارتباط تنگاتنگی با این صنایع پیدا کرده است. اما این بار بحث اصلی ما محوریت ایران ندارد بلکه به سراغ کشوری رفته ایم که از نظر سرانه تولید و جایگاه همانند ایران رفتار کرده و جایگاهی مشابه با ایران در صنعت فولاد دنیا در اختیار دارد.

مکزیک، کشوری در جنوب ایالات متحده آمریکا که از اوایل قرن ۲۰ میلادی فعالیت در زمینه تولید فولاد و آهن را آغاز کرده است. در ابتدا تعداد تاجر یک کارخانه تولید آهن و فولاد در این کشور تاسیس کردند و پس از چند سال اولین محصولات فولاد این کشور وارد بازار شد. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی شرکت‌های تولید کننده فولاد در این کشور میان سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ رشد چشمگیری داشتند . در ابتدای دهه ۱۹۷۰ دولت مکزیک، کنترل صنعت فولاد را در اختیار گرفت اما خصوصی‌سازی بعدی در این زمینه که در دهه ۱۹۹۰ رخ داد، گامی‌بلند در بهبود وضعیت این صنعت در این کشور آمریکای لاتین بود.
از نکات بارزی که می‌توان در مورد صنعت فولاد مکزیک اشاره کرد پیشرفت آن در طول سال‌های مختلف در کنار پیشرفت تکنولوژی بوده چرا که استفاده از به روزترین امکانات و پیشرفت‌های فنی باعث افزایش تولید و بهبود وضعیت این صنعت در آن کشور شده است. مکزیک یکی از قدیمی‌ترین و پخته‌ترین صنایع فولادی را در منطقه آمریکای لاتین در اختیار دارد و طی سال‌های اخیر همواره رشد تولید داشته است و البته رقابت تنگاتنگی نیز میان تولیدات فولاد این کشور با ایران مشاهده می‌شود که در این رابطه بیشتر توضیح خواهیم داد.

ابتدا بهتر است نگاهی به صنعت فولاد مکزیک و آمار مربوط به سال ۲۰۱۷ آن که از سوی انجمن ملی فولاد مکزیک منتشر شده، داشته باشیم. در سال گذشته تولیدکنندگان فولاد در این کشور توانستند از مرز تولید ۲۰ میلیون تن در سال عبور کنند که این میزان نسبت به سال گذشته که ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود، ۶٫۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است که میزان تولید فولاد در ایران در سال گذشته میلادی نزدیک به ۲۱ میلیون تن بوده و ایران در یک رتبه بالاتر از مکزیک قرار دارد.

با توجه به اینکه میزان تولید فولاد در مکزیک هرساله رو به رشد بوده اما میزان مصرف در این کشور نیز با سرعت بالایی در حال افزایش است به طوری که میزان مصرف این ماده در سال ۲۰۱۷ با رشد ۴٫۴ درصدی نسبت به سال گذشته به میزان ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال رسیده است. اطلاعات این انجمن نشان می‌دهد که ظرفیت اسمی‌تولید فولاد در این کشور ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است و در سال ۲۰۱۷ تنها از ۶۸ درصد ظرفیت‌ها استفاده شده که آمار خیلی خوبی برای این کشور به حساب نمی‌آید. رقابت تنگاتنگ ایران و مکزیک در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیشتر به نفع این کشور آمریکای لاتین تمام شده است چرا که در این سال ۲۰۱۶ میزان تولیدات مکزیک ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و تولیدات ایران ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است. در سال ۲۰۱۵ نیز آمار نشان می‌دهد که مکزیک ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ایران ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد تولید کرده‌اند.

همانطور که اشاره شد میزان مصرف فولاد در کشور مکزیک از میزان تولیداتش در سال ۲۰۱۷ بالاتر بوده است و این کمبود تولید باید با واردات تامین شود به همین دلیل مکزیک کشور دوازدهم در زمینه واردات فولاد در دنیا نام گرفته است. طبق آمارهای اعلام شده مکزیک در سال گذشته میلادی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که این عدد نسبت به سال ۲۰۱۶ که ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود، در حدود ۱۹ درصد رشد داشته است.

مکزیک از ۱۴۰ کشور دنیا فولاد وارد می‌کند در میان آن‌ها ۵ کشور از میزان صادرات بیشتری به این منطقه برخوردار هستند. کشورهای آمریکا، کانادا، چین، ژاپن و کره جنوبی مهمترین بازارهایی هستند که کشور مکزیک برای تامین فولاد به سراغ آن‌ها می‌رود. طی ۱۱ ماه از سال ۲۰۱۷ کشور آمریکا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار، ژاپن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و کره جنوبی ۲ میلیون تن فولاد به این کشور وارد کرده‌اند و هیچ کشور دیگری بیشتر از ۶۱۰ هزار تن به مکزیک نفروخته است.

صحبت از واردات که باشد باید نگاهی کوتاه هم به آمار صادرات فولاد در این کشور داشته باشیم. طبق اعلام انجمن ملی فولاد در این کشور، میزان صادرات فولاد با رشد ۱۵٫۴ درصدی همراه بوده و میزان تجارت آهن مکزیک را در این سال به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال رسانده است.

صنعت خودرو و پیشرفت فولاد
برای رشد و بهبود وضعیت یک کشور در صنعتی خاص، ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه ریزی‌های بلند مدت بسیار اهمیت دارد. هر کشوری سعی بر آن دارد تا فولادهای تولیدی را در یک صنعت خاص مورد استفاده قرار دهند تا از این طریق میزان تولید را افزایش داده و پیشرفت صنعتی را سرعت ببخشد. زمینه‌های مختلفی برای ورود صنعت فولاد وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ساختمان سازی و صنایع خودرو اشاره کرد. مکزیک کشوری بود که با وجود بازار بزرگ خودرو در مرز شمالی یعنی ایالات متحده آمریکا، این صنعت رابا جدیت بیشتری دنبال کرده است و در طول سال‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی نیز در همین راستا داشته است.

با رشد بازار خودرو در آمریکا، شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا میزان فعالیت‌های خود را در مکزیک افزایش داده اند. در دهه ۱۹۶۰ که نیسان و فولکس واگن فعالیت خود را در مکزیک آغاز کردند هر دهه تنها چند پروژه انجام شد که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن ظرفیت به ظرفیت مجموعه‌های قبلی اضافه می‌کرد. پس از آن اما با ورود به دوران بد اقتصادی، فضای کسب وکار فولادی مکزیک نیز دچار مشکل شد با این حال در سال ۲۰۱۳ سرمایه‌گذاری‌های نیسان در این کشورباعث شد تا دیگر شرکت‌ها نیز قدم به ورطه سرمایه‌گذاری گذاشته و در نتیجه کمک عظیمی‌به وضعیت بازار فولاد در این کشور کنند.
صنعت خودروسازی از آن دست صنایعی به شمار می‌آید که به خاطر ارتباط تنگاتنگ خود با فولاد، کمک شایانی به پیشرفت این حوزه می‌کند. در مکزیک نیز با رشد صنعت خودروسازی شرکت‌های تولیدکننده فولاد و ورق‌های گالوانیزه که بیشترین کاربرد را در خودروسازی دارد، شروع به مشارکت و امضای قراردادهای تجاری با شرکت‌های برتر خارجی در این حوزه کردند. میزان تولیدات فولادی (ورق‌های گالوانیزه) در سال ۲۰۱۵ در مکزیک نزدیک به ۹۰۰ هزار تن بود که پیش بینی می‌شود با افزایش واحدهای خودروسازی در این کشور و همچنین افزایش میزان ظرفیت ایجاد شده در هر واحد خودروسازی این عدد به نزدیک ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ برسد.

فضای فعالیت‌های مکزیک در هر دوره از تاریخ صنعت فولاد این کشور و همچنین همسانی میزان تولیدات فولاد خام آن‌ها با ایران نشان می‌دهد که کشور ما نیز مسیر درستی در راه صنعت فولاد پیموده و توانسته است جایگاهی مناسب برای خود در دنیا بدست آورد. همانطور که آمارها نشان می‌دهد و در ابتدای گزارش نیز گفته شد، فولاد ایران حتی توانسته است طی سال‌های اخیر میزان تولیدات خود را افزایش داده و با عبور از کشور مکزیک به رتبه ۱۲ دنیا از نظر تولیدات برسد. این رویداد مسلما با برنامه ریزی‌های مختلفی بوده است که تا امروز در این زمینه انجام شده است.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات