اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

پروانه بهره‌برداری ناحیه صنعتی تخصصی کیف و کفش تبریز صادر و اهداء شد

به گزارش صنعت کار،‌ ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی کیف و کفش که در سفر رئیس جمهور در اردیبهشت سال جاری مصوب شده بود و پروانه بهره‌برداری آن، صبح روز پنج‌شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی به‌طور رسمی صادر شد.

بر اساس این گزارش، مساحت این ناحیه صنعتی بالغ بر ۳۳.۹۱ هکتار، مساحت زمین صنعتی ۲۶.۸۲ هکتار، مساحت فضای سبز ۲.۷۴ هکتار، مساحت زمین خدماتی ۰.۳۲ هکتار و مساحت معابر این شهرک نیز چهار هکتار است.

ایجاد این ناحیه صنعتی تخصصی در راستای حمایت از صنعت کیف و کفش تبریز است که در سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی بر آن تأکید شده بود.

درخواست تأسیس واحدهای تولیدی در کشور افزایش یافته است

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج‌شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان ‌شرقی با اشاره به اینکه دور زدن تحریم‌ها با اعتماد به رزمندگان بخش اقتصاد کشور ممکن شده است، ‌گفت: ۱۸ درصد درخواست صدور تأسیس واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که در جنگ اقتصادی پیروز شده‌ایم.

رضا رحمانی اظهار داشت: ‌با عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی و تأکیدات مقام معظم رهبری مثل مردمی شدن اقتصاد، دانش بنیان شدن اقتصاد، عدالت‌ محوری و درون زایی اقتصاد و صنعت توانستیم به این پیروزی دست یابیم.

وی افزود: ۱۰ ماهه امسال در تولید صنعتی و معدنی و هم در تولید کشاورزی به‌عنوان بخش مولد اقتصاد افزایش داشته‌ایم و در واقع سرجمع رشد اقتصادی کشور هم مثبت بوده، به‌طوری که در ۶ ماهه اول سال جاری نیز بر اساس آمار چهار دهم درصد رشد اقتصاد مثبت شده است.

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ‌بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی و بانک جهانی، سال آینده رشد اقتصادی کشور افزایش خواهد یافت؛ این درحالی است که دشمنان تحلیل می‌کردند که امسال واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران تعطیل یا متوقف خواهند شد.

رحمانی ادامه داد: افزایش مصرف برق صنعتی در ایران و حمل و نقل جاده‌ای، نشانه‌ها و شواهدی از رونق اقتصادی است.

‌وی هچنین با اعلام اینکه در ۹ ماهه امسال صادرات کشور بیشتر از واردات بوده و تراز تجاری به نفع صادرات افزایش یافته است، یادآور شد: در آذربایجان شرقی ۵۳ درصد صادرات غیرنفتی افزایش یافته است که در واقع یکی از استان‌های پیشرو صادرات در ایران می‌باشد.

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تنها مشکل اصلی ما تورم است که البته روند آن رو به کاهش است، گفت: اراده کل نظام در حمایت از تولید است و یکی از مصادیق آن، استمهال تسهیلات به نفع تولید کنندگان است.

رحمانی تصریح کرد: مسیرهای درحال اجرای حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیتی باید سریع‌تر به پایان برسند که یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی برای افزایش صادرات، این موضوع است.

‌وی ادامه داد: بر این اساس، طرح آزاد راه تبریز ـ بازرگان نیز باید در گروه طرح‌های اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی قرار گیرد.

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که بازار اوراسیا و چین فرصت بسیار مناسبی برای صادرات است که باید تجار و فعالان بخش صنعت، معدن و تولید ایران از این فرصت به‌خوبی بهره‌مند شوند، اظهار داشت: در این خصوص استان‌های مختلف فعال شدند و استان‌های آذربایجان شرقی و گیلان در این ارتباط جایگاه اول کشور را دارند.

رحمانی با اعلام اینکه درصدد ایجاد شهرک صنعتی آلومینا در آذربایجان شرقی هستیم، افزود: تبریز از گذشته دارای ظرفیت‌های بالای خودروسازی و قطعه‌سازی می‌باشد که باید به این ظرفیت نیز توجه خاصی شود.

‌وی اضافه کرد: نهضت ساخت داخل خیلی از واحدهای تولیدی کشور را فعال کرده و توسعه داده است و یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی در بخش صنعت و معدن، راهبرد توسعه در حوزه معادن است و بر این اساس، حرکت انقلابی از اکتشافات تا توسعه این صنایع بر اساس نقشه راه معدن در کشور آغاز شده است.

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ‌۲۲ میلیارد دلار صادرات در بخش معدن انجام می‌شود، اعلام کرد: به دنبال تکمیل زنجیره فلزات اساسی مثل آلومینیوم و مس هستیم.

رحمانی با اعلام این‌که ۲ هزار میلیارد تومان نیز برای صادرات از صندوق ذخیره ارزی تخصیص یافته است، خاطرنشان کرد: این تسهیلات با تلفیق منابع بانک‌ها به دو برابر افزایش می‌یابد و با 14.5 درصد در اختیار شرکت‌های صادراتی قرار می‌گیرد تا صادرات غیرنفتی به‌عنوان پیشران اقتصاد بیشتر رونق یابد.

رتبه نخست آذربایجان شرقی در واحدهای توسعه داده شده

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این‌که در ۱۰ ماهه امسال ١٢٧ واحد صنعتی استان مجوز توسعه گرفته‌اند، گفت: استان در تعداد واحدهای توسعه داده شده رتبه اول کشور را دارد.

محمد رضا پورمحمدی اظهار داشت: در تعداد جوازهای صادره نیز آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور را کسب کرده و در مجموع رونق اقتصادی استان پا گرفته است.

وی افزود: در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز روند رو به بهبود بوده و بر این اساس، صادرات آذربایجان شرقی در سال جاری ٢ برابر شده است.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: بر این اساس، با توسعه اقتصادی استان، روند طرح‌ها و اقدامات استان در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز ۷۵ درصد پیشرفت دارد.

‌پورمحمدی ادامه داد:‌ با این وجود باید طرح‌های اقتصاد مقاومتی آذربایجان ‌شرقی بازنگری شده و طرح‌های جدیدی اضافه شود.

وی تصریح کرد: درخصوص بازار اوراسیا موضوع جدی گرفته شده، به‌طوری که این استان رتبه دوم مجوزهای صادره در کشور را داراست.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در این نشست خواستار ایجاد نمایندگی دبیرخانه اوراسیا در آذربایجان شرقی و تفویض اختیارات در این خصوص شد.

جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان شرقی

در ادامه این نشست، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز از جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماهه جاری در این استان خبر داد و گفت: استان رتبه دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص داده است.

داود بهبودی همچنین اعلام کرد: در سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان از رقم ۲.۵ میلیون دلار فراتر رفته و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: ‌برای ۱۶ طرح اقتصاد مقاومتی باارزش در حوزه‌های زیرساختی راه، آب، کشاورزی و گردشگری و ۲ حوزه معدنی مس و صنایع پایین دستی و همین‌طور صنایع آلومینا ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی هزینه می‌شود و ۷۵ درصد از اعتبارات دولتی نیز تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین از پیشرفت ۶۵ درصدی طرح دهکده توریستی و تفریحی و هتل پنج ستاره سیمرغ ـ سد امند، پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه ایجاد شهرک و بازارچه صنایع دستی قزلجه میدان و پیشرفت ۷۰ درصدی هرکدام از پروژه‌های مجتمع چند منظوره هتل هلیا، مجتمع گردشگری مرکز جهانی تابلو فرش سردرود و ناحیه صنعتی کیف و کفش خبر داد.

بهبودی اضافه کرد: ساخت دهکده توریستی و تفریحی سیمرغ در سد امند، مجتمع چند منظوره ‌هیلیا در کیلومتر پنج جاده تبریز ـ تهران ‌و ناحیه صنعتی کیف و کفش و صنایع وابسته در تبریز از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

وی با اشاره به عملکرد نه ماهه دومین سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی اظهار داشت: در سند تدبیر توسعه استان، ۱۴ هسته کلیدی شامل ۶۸ طرح هستند که به‌تدریج مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در بخش دیگر این نشست گفت: ۱۲ مجوز خودروسازی در استان وجود دارد که برخی فعال و برخی غیرفعال هستند.

علی جهانگیری اظهار داشت: ۴۰ درصد قطعات خودروی سمند به ایدم تبریز سفارش داده شده و ظرفیت مناسب اکسل سازی نیز در آذربایجان شرقی وجود دارد و امکان طراحی تمامی خودروهای سمند و سورن در سایت تبریز وجود دارد.

وی با بیان این‌که ۲.۵ میلیارد دلار صادرات در حوزه قطعه سازی داریم، افزود: تولید آمبولانس نیز برای تولید به ایران خودرو درنظر گرفته شده که درحال مذاکره می‌باشد.

در این نشست مدیران کل و رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای، شهرک‌های صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی مسائل و مشکلات خود را با وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتند.

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا