اخباربرگزیدهصنعت و معدنگوناگونویژه ها

رشد ۲.۲ برابری پرداخت‌های الکترونیکی در کشور

به گزارش صنعت کار، میزان استفاده از پول نقد و پرداخت‌های فیزیکی به تدریج درحال کاهش است و در مقابل پرداخت‌های الکترونیکی، روند رو به رشدی را تجربه می کنند.

نگاهی به آمار تراکنش ها و پرداخت‌های الکترونیکی در کشور ما نیز نشان می‌دهد که جذابیت پرداخت‌های غیر فیزیکی به دلیل رشد فناوری و ابزارهای جدید پرداخت رو به گسترش است.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور شامل سه نوع ابزار «ابزار پذیرش اینترنتی»، «ابزار پذیرش تلفن همراه» و «ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی» است که فعالیت‌های مربوط به «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده‌گیری» از طریق آنها انجام می‌شود.

بر اساس تازه ترین آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور (شاپرک) مجموع تعداد ابزارهای پذیرش در شبکه پرداخت الکترونیک (شامل کارتخوان، اینترنتی و تلفن همراه) تا پایان دی‌ماه به ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۸۹۸ رسیده است.

بر این اساس، تعداد دستگاه‌های کارتخوان فعال سیستمی در کشور تا پایان دی ماه به بیش از ۸ میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه رسیده که نسبت به آذرماه رشد ۲.۵۵ درصدی داشته است.

ضریب نفوذ کارتخوان فروشگاهی به ازای هر ۱۰ هزار نفر فرد بالای ۱۸ سال با توجه به جمعیت ۵۹ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۷۴۲ نفری و تعداد ۸ میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه پایانه فروش فعال سیستمی تا پایان دی ماه بالغ بر یک هزار و ۳۶۸ کارتخوان به ازای ۱۰ هزار نفر است.

همچنین ضریب نفوذ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ازای هر ۱۰ هزار نفر در دی امسال با توجه به تعداد یک میلیون و ۱۱۶ هزار پایانه اینترنتی و یک ملیون و ۲۹۲ هزار پایانه موبایلی به ترتیب ۱۸۷ و ۲۱۶ ابزار پذیرش به ازای ده هزار نفر اعلام شده است.

علاوه بر کارتخوان، بخش عمده ابزارهای پرداخت الکترونیکی مربوط به ابزارهای اینترنتی و موبایلی می شود که بررسی آنها نیز نشان دهنده رشد آنهاست.

بر این اساس، تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی با رشد ۲.۰۳ درصدی به یک میلیون و ۱۱۶ هزار و شمار ابزار پذیرش موبایلی با افزایش ۱.۲۶ درصدی به یک میلیون و ۲۹۲ هزار پایانه رسیده است.

معاون فناوری بانک ملی ایران چندی پیش با اشاره به توسعه بانکداری دیجیتال، گفت: پایان دی ماه میزان تراکنش‌های بانکی غیر حضوری به ٨٧ درصد رسید در حالی که در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۵۵ درصد بود.

مسعود خاتونی افزود: اکنون بیشترین تراکنش‌ها دربخش پایانه‌های فروشگاهی و خریدهای اینترنتی است و به دلیل هزینه‌های بالا برای تولید کارت بانکی و ابزارهای پایانه‌های فروشگاهی، تلاش می‌شود این هزینه ها کاهش یابد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا