اخبارخودروویژه ها

4 پیش شرط ،برای اجرایی شدن فروش فوری خودروسازان/ پیش فروش با قیمت دستوری خودروسازان را زیان ده کرد

به گزارش صنعت کار، اعتراض به روش های فعلی فروش از سوی خودروسازان در حالی در چند وقت اخیر و همزمان با افزایش میزان فروش ها بالا گرفته که خودروسازان نیز خود دلیل مشخصی برای این میزان تقاضا ندارند. این اعتراض ها تا جایی پیش رفت که برخی از نمایندگان مجلس استفاده از ربات در زمان پیش فروش ها از سوی دلالان را دلیل وضعیت فعلی عنوان کردند. حال در تازه ترین اظهارنظر نیز رضا علیزاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده که خودروسازان باید شیوه ثبت نام در طرح های پیش فروش خود را تغییر دهند زیرا در حال حاضر سوداگران در بازار جولان داده و مردم عادی از این طرح‌ها سودی نمی‌برند.

به اعتقاد او، اگرچه خودروسازان با برخی راهکارها به دنبال تحویل خودرو به مصرف کنندگان واقعی هستند اما سوداگرانی که به دنبال خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار هستند از خودروسازان چند گام جلوتر بوده و بر اوضاع مسلط هستند.
در این میان این پرسش مطرح می شود که بهترین مدل فروش خودرو از سوی خودروسازان چیست؟
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو آن چه باید در زمینه پیش فروش خودروسازان در شرایط طبیعی رخ دهد، روز فروش است، می گوید: فروش بلند مدت صنعت خودرو در شرایط غیرطبیعی اتفاق می افتد و در حالت عادی فروش باید بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود.
وی با بیان این که تحویل فوری خودرو به طور قطع به نفع مشتری خواهد بود، می افزاید: سیستم عرضه و تقاضا باید در فروش خودروسازان حاکم شود و از سوی دیگر خودروسازان باید به سمت افزایش تولید، افزایش کیفیت و عرضه محصولات متنوع حرکت کنند و فروش بلند مدت را کاهش دهند بنابراین بر عکس آن چه گفته می شود شرایط فروش فعلی خودروسازان درست نیست، باید کم کم از حجم فروش بلند مدت کاسته شده و به سمت فروش فوری بروند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: برای اجرایی شدن چنین کارهایی باید اقداماتی نظیر افزایش ظرفیت تولید، تعادل بین عرضه و تقاضا، ایجاد محصولات متنوع با هدف افزایش سهم فروش و عرضه رقابتی از سوی خودروسازان انجام شود با تحقق این شرایط، شرایط فروش فوری که بهترین مدل فروش است اجرایی خواهد شد.
آزادی در خصوص دلایل اعمال نشدن شرایط فروش فوری حتی در زمان افزایش تیراژ تولید خودروسازان نیز می گوید: در آن زمان قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو اعمال می شد که به تدریج باعث زیان خودروساز شد و در شرایطی که شورای رقابت نسبت به قیمت گذاری دستوری اقدام می کرد هرچند در ظاهر به نفع مصرف کننده نهایی بود اما باعث ورشکستگی خودروسازان شد به گونه ای که هم اکنون عرضه ها طولانی مدت بوده و از سوی دیگر شاهد زیان هنگفت خودروسازان هستیم.
با وجود طرح های پیش فروش و حتی تحویل های 30 روزه خودرو، هنوز بازار واکنش مثبتی نسبت به این موضوع نداشته است. در این بین، تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان، بزرگ‌ترین ایرادی است که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به طرح فروش فوری خودروها وارد می‌دانند. فعالان صنعت خودرو این فروش ها را منجر به زیان بیشتر خودروسازان می دانند و هرچند در حال حاضر شاهد افزایش ظرفیت تولید خودروسازان هستیم اما این میزان تولید نیز هنوز نتوانسته تقاضای بازار را کنترل کند. بنابراین باید دید در سال آینده که هدف گذاری تولید روزانه 2500 دستگاه خودرو انجام شده، خودروسازان چه برنامه ای برای بهبود شیوه های فروش و پوشش تقاضای بازار دارند که واسطه گری در بازار را دامن نخواهد زد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا