ماهنامه صنعت کار نوشت، واحد کنترل کیفیت در صنعت خودروسازی جهانی پاره ای از مراحل استاندارد را در بر میگیرد که هر برند خودروساز با توجه به محصول تولیدی و بازار فروش آن محصول مراحلی را به آن میافزاید. مراحل آنچه در ایران به نام واحد کنترل کیفیت شناخته میشود چندان واضح و مشخص نیست اما آنچه در ادامه به آن اشاره میشود مراحل استاندارد جهانی واحد کنترل کیفیت به منظور تشخیص صلاحیت تولید محصول است که از ابتدایی ترین مراحل شکل گیری خودرو آغاز شده و تا خروج خودرو از خط تولید ادامه دارد. لازم به ذکر است که هر خودرو وابسته به تیراژ و سگمنت قیمتی ممکن است تستهای بیشتر یا کمتری را از سر بگذراند.
• تست پروتوتایپ (تست میول)
1- تستهای داخلی: شامل تست اتصالات، عایق بندی صوتی و حرارتی، تست آب بندی، تست دوام و سازگاری محیطهای خشن
2- تست جاده ای: شامل تست بلند مدت خشن جاده ای به درازای چندین میلیون کیلومتر به منظور ارزیابی میزان هماهنگی ادوات و دوام قطعات در شرایط نامتعارف تحت نظارت سنسورها و کامپیوتر
3- تست تصادفدرون سازمانی: اجرای انواع تست تصادف خصوصی شرکتی به منظور ارزیابی دوام و کیفیت شاسی و مجموعههای فنی، پیش از ورود به تولید
4- ارزیابی نهایی: بررسی و تحلیل اطلاعات مراحل پیشین به منظور تایید صلاحیت ورود خودرو به مرحله تولید انبوه
• تست خط تولید (تست تولید انبوه)
5- تست تصادف بینالمللی: اجرای چندین تست تصادف در سازمانهای خصوصی ویژه(IIHS، NCAP و …)، به منظور تایید صلاحیت و رده بندی خودرو در بازار جهانی از دیدگاه ایمنی
6- تست دقت: ارزیابی و اندازه گیری دقیق لیزری یا فوتوگرمتری، از نحوه ساخت، برش یا سوراخهای شاسی و پلتفورم در کنار یکدیگر
7- تست قالب بدنه: بررسی چشمیقالبها و قطعات تولیدی آنها برای یافتن هرگونه نقص ظاهری، کشش، دفورمیدگی یا لهیدگی
8- تست کیفیت رنگ: پیش و پس از اعمال رنگ، بدنه خودرو و کیفیت پاشش با دستگاه و چشم مورد بازنگری و بررسی قرار میگیرد
9- تست عملکرد انتقال نیرو: پیشرانه خودرو تحت نظارت دستگاه داینامومتر روشن شده و به همراه مجموعه انتقال نیرو، مختصر مورد تست و بررسی صحت عملکرد قرار میگیرد
10- تست آب بندی: معروف به تست باران. خودرو چند دقیقه تحت پاشش اسپری آب فشار قوی قرار میگیرد تا از نظر آب بندی در برابر نفوذ باران ارزیابی شود
• تست نهایی (تصادفی)
11- تست تصادفی مفصل: در پایان خط تولید یک یا چند دستگاه خودرو به منظور اجرای تستهای کامل کیفی جاده ای و سازمانی بصورت تصادفی از خط خارج شده و از هر نظر مورد ارزیابی قرار میگیرند. این خودروها نمونه آزمایشگاهی هستند و وارد بازار نمیشوند.
موارد ذکر شده در زمره رایج ترین تستهای کنترل کیفی محصول در صنعت خودروسازی است. هدف از اجرای چنین تستهای پیچیده، زمان بر و هزینه بردار این است که محصول نهاییبدون مشکل و با بالاترین کیفیت ممکن به دست مشتری برسد. از این رو بروز هرگونه ایراد در هر یک از تستهامیتواند باعث عودت محصول به ابتدای خط تولید شده یا حتی موجب شود که محصول مورد نظر مجدد به تخته طراحی باز گشته و از نو طراحی شود. با وجود مراحلی اینچنین پیچیده و سختگیرانه هنوز هم بسیاری از خودروسازها درگیر کشمکش فراخوانهای فنی میشوند. حال تصور کنید که خودروهای تولیدی ایران حتی نیمیاز این تستها را نیز از سر نمیگذرانند.
خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/