تاپصنعت و معدن

افزایش ۵۰ درصدی واردات ایران از عراق

به گزارش صنعت کار، محمد ابراهیم رضازاده، اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین تراز تجاری مثبت ایران مربوط به کشور عراق می‌شود، چراکه حجم صادرات ما به این کشور به مراتب بیش از واردات است.

به گفته وی در ۱۱ ماهه سال گذشته در نهایت حدود ۷۵ میلیون دلار کالا از عراق وارد ایران شد که این رقم نسبت به سال قبل آن حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. در این میان باید توجه داشت که با توجه به کوچک بودن این اعداد تغییر درصد در آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

رایزن تجاری سابق ایران در عراق همچنین گفت: عراق پتانسیل‌های متعددی برای صادرات دارد که به آنها توجه چندانی نشده است. به عنوان مثال پشم صادراتی عراق بسیار مناسب و مرغوب است اما با توجه به اینکه فرآیند واردات این کالا دشواری‌های خاص خود را دارد و به عنوان مثال لازم است این نوع پشم پنج بار شسته و از اشعه گاما رد شود، خیلی به واردات آن تمایلی نشان داده نمی‌شود.

رضازاده ادامه داد: آنچه باعث می‌شود واردات ایران از عراق با رشد ۵۰ درصدی همراه شود بیش از همه به ذرت دامی برمی‌گردد، چراکه در این مدت حدود ۲۳ میلیون دلار واردات ذرت دامی از عراق داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه واردات برخی کالاهای دیگر مانند ضایعات آلومینیوم از عراق قیمتی حدود یک‌سوم قیمت در ایران را دارد، این مورد را از کالاهای دیگری دانست که می‌تواند در بحث واردات مورد توجه قرار گیرد.

رضازاده همچنین تاکید کرد: اکنون تراز تجاری ایران و عراق به نفع ایران است اما باید توجه داشت که تجارت پرنده‌ای است که دو بال دارد؛ یک بال آن صادرات است و بال دیگر واردات.

وی افزود: حتی اگر کشوری مانند چین را هم در نظر بگیریم علاوه بر اینکه بالاترین میزان صادرات را دارد، بیشترین واردات را نیز به خود اختصاص می‌دهد. به هر صورت ترکیب واردات و صادرات قدرت اقتصادی یک کشور را تعیین می‌کند و گاه حتی ممکن است تولید برخی کالاها صرفه اقتصادی نداشته باشد که در چنین مواردی به شرط آنکه وابستگی ایجاد نشود، واردات به خودی خود مذموم نیست.

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت، حجم صادرات ۱۱ ماهه ایران به عراق را معادل پنج میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار دانست که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، در سال‌های گذشته از عراق به عنوان دومین بازار صادراتی ایران یاد شده است. حجم بالای صادرات به این کشور همسایه در شرایطی بوده که واردات ایران از عراق رقم قابل توجهی را در برنمی‌گیرد. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد این کشور همسایه در زمینه خودکفایی در برخی حوزه‌ها گام برداشته و به طور مثال در مورد کالاهایی مانند لبنیات با وضع تعرفه‌های بیشتر تلاش دارد از صنایع داخلی خود حمایت کند.

در این میان برخی کشورها مانند عربستان و ترکیه نیز درحال تلاش برای سهم خود از بازار عراق بوده و حتی برای افزایش این سهم برنامه‌ریزی‌های متعددی را در دستور کار قرار داده‌اند. در چنین شرایطی حفظ سهم صادراتی ایران از این بازار با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد شد. آمارهای گمرکی ماه‌های دی و بهمن گویای آن است که کشور عراق از دومین بازار عمده وارداتی ایران به رتبه سوم نزول کرده است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا