اخباربرترصنعت و معدنویژه ها

گردش چرخ‌های صنعت زنجان با عبور از گردنه‌های تحریم

به گزارش صنعت کار، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۹۸ را به عنوان سال رونق تولید نامگذاری کردند البته ایشان چندین سال است که به تقویت تولید داخل، رشد اقتصادی کشور و کاهش اتکا به نفت، تاکید دارند.

با نگاهی به وضعیت اقتصادی برخی کشورها در همین قاره آسیا مانند ژاپن، کرده جنوبی و چین، واضح است که این کشورها با وجود داشتن منابع نفتی از رشد اقتصادی مطلوب و قابل توجهی برخوردارند که حاصل اتکا به ظرفیت داخلی، تلاش برای رونق تولید و باور به توانمندی‌های خودشان است.برای مثال، تولید محصولات پاناسونیک در ژاپن و سامسونگ در کره جنوبی به عنوان یک نماد در جهان شناخته شده و به بسیاری از کشورها صادر می‌شود و چین نیز با تولید انوع و اقسام ابزارها در بخش‌های مختلف، بازار بسیاری از کشورها از جمله ایران را تسخیر کرده است.

شاید مقایسه پیشرفت اقتصادی کشورهای مذکور با ایران، صحیح نباشد زیرا ارزیابی شرایط موجود برای رسیدن به اهداف بلندبسیار ضروری است و باید پذیرفت که شرایط ایران با آن‌ها متفاوت است.به‌یقین می‌توان گفت که توسعه اقتصادی کشور از مسیر تولید می‌گذرد اما در شرایط بین‌المللی فعلی که زمین و زمان با ما سر جنگ دارند، پرداختن به مقوله تولید داخل در عین ضرورت داشتن، امری بسیار دشوار است که جوانان، نخبگان و مدیران توانمند با هدایت‌های رهبر انقلاب و اِعمال سیاست‌های کلان توسط دولت از گردنه‌های پر پیچ و خم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی عبور کرده و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

یکی از راه‌های رونق تولید، حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی است که مدیران استان زنجان نیز به تبع سیاست‌های کلان کشور و با قوت و قدرت تمام، حمایت از این واحدها را برای رونق تولید، توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی با جلب نظر و حمایت از ورود سرمایه‌گذاران جدید به استان، بررسی مشکلات واحدهایی که با پایین‌تر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و هموار کردن ادامه مسیر تولید و ارائه تسهیلات و امکانات لازم برای به چرخه تولید بازگرداندن واحدهای تعطیل انجام می‌شود.

از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده که این میزان در سال گذشته، ۲۵ جلسه بود. همچنین شمار جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز از سه جلسه در سال گذشته به ۱۱ جلسه در سال جاری افزایش یافته که تاثیر این افزایش‌ها در رفع مشکلات واحدها، میزان تسهیلات پرداختی، افزایش شمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری استان مشهود است.

ضمن اینکه از زمان حضور فتح‌الله حقیقی به عنوان استاندار در زنجان، تمام جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ضمن بازدید میدانی از واحدهای تولیدی و صنعتی در محل یکی از این واحدها برگزار می‌شود.

حجم سرمایه‌گذاری صنعتی زنجان ۷۷ هزار میلیارد ریال است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: تا کنون حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان ۷۷ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال بوده و سهم استان زنجان از سرمایه‌گذاری صنعتی در سطح کشور ۲.۴ درصد است که این میزان بیش از سهم استان از لحاظ جمعیت و مساحت کشور است.

ناصر فغفوری افزود: میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان زنجان برابر با میانگین کشوری بوده و این امر، حاکی از وضعیت قابل قبول بخش صنعت و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این بخش است.

وی اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۲۰۸ واحد صنعتی در استان زنجان راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند.

فغفوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۴۲ هزار و ۷۸۹ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سهم این استان از شمار واحدهای صنعتی راه‌اندازی شده و میزان اشتغالزایی در این بخش ۲ درصد در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: بخش عمده محصولات تولیدی در استان شامل ترانسفورماتور، انواع سیم و کابل، فولاد، شمش سرب و روی، چدن، مس، فرآورده‌های لبنی، انواع نخ پنیه و پارچه، انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، دستمال کاغذی، رول پیشو و پوشک بچه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سه واحد تولیدی و صنعتی شامل مجتمع فولاد البرز ناب آرش ابهر، اطلس‌جین صایین‌قلعه و نورد فولادکاران افق ابهر با ۲۶ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای یک هزارو ۵۵۰ نفر آماده افتتاح با حضور رییس جمهوری در این استان است.

ناصر فغفوری افزود: راه اندازی ۶ واحد تولیدی نیز به اتمام رسیده و آماده افتتاح با حضور معاون رییس جمهوری است.

افتتاح و احیای واحدهای صنعتی در شرایط کنونی، افتخار بسیار بزرگی است

در راستای پایش آخرین وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار زنجان نیز از واحدهای تولیدی و صنعتی آماده افتتاح تا پایان سال و احیا شده این استان بازدید کردند.

استاندار زنجان در حاشیه این بازدیدها گفت: افتتاح و به چرخه تولید بازگرداندن واحدهای صنعتی در شرایط کنونی که ظالمانه‌ترین تحریم‌ها علیه ما وارد می‌شود به واسطه حمایت نماینده ولی فقیه، مدیران دستگاه‌ها و بانک‌های استان و به‌خصوص سرمایه‌گذاران و مسؤولان واحدهای تولیدی بوده که این افتخار بزرگی است.

فتح‌الله حقیقی ابراز کرد: امیدواریم این تلاش و همت و دستاوردها ادامه داشته و شروعی باشد برای اینکه سال آینده با قوت و قدرت بیشتر بتوانیم در خدمت تولید، اشتغال و اقتصاد استان باشیم.

وی با اشاره به هدفگذاری برای افتتاح و احیای چند واحد تولیدی استان در سال جاری، اظهار داشت: امروز با هدف بررسی میزان پیشرفت و زمان دقیق بهره‌برداری و همچنین سنجش ظرفیت کار واحدهای احیا شده، بازدیدی از این واحدها انجام شد که خوشبختانه در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

استاندار زنجان با بیان اینکه هفت واحد تولیدی برای افتتاح تا پایان سال، هدفگذاری شده بود، گفت: ۲ مورد از این واحدها به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت هستند.

وی افزود: طی این بازدیدها بقیه واحدها را نیز برای ادامه کار، توصیه و ترغیب کردیم تا در موعد مقرر بتوانیم با حضور یک مقام ملی، افتتاح کنیم.

حقیقی تصریح کرد: حجم سرمایه‌گذاری این واحدها ۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان و میزان ایجاد اشتغال آن‌ها ۳ هزار و ۳۵۰ فرصت شغلی است.

استاندار زنجان گفت: ۱۱ واحد تولیدی استان نیز برای احیا و بازگشت به چرخه تولید، هدفگذاری شده بود که بعضی از آن‌ها ۱۵ سال تعطیل بودند.

وی اظهار داشت: هشت مورد از این واحدها به چرخه تولید بازگشته و در حال بهره‌برداری هستند و ۲ واحد نیز با توجه به پیشرفت کار تا پایان اسفند به چرخه تولید بازمی‌گردند.

حقیقی خاطرنشان کرد: یک مورد از واحدهای تعطیل نیز تا خرداد سال ۹۹ به چرخه تولید بازمی‌گردد.

وی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری برای واحدهای تعطیل بدون احتساب قیمت مکان، سوله و امکانات، یک هزار و پنج میلیارد تومان بوده که با برگشت این واحدها به چرخه تولید، یک هزار و ۲۵۱ شغل ایجاد می‌شود.

یک هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی زنجان پرداخت شد

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: امسال در مجموع، یک هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح رونق تولید، تبصره ۱۸ و تسهیلات مستقیم به واحدهای تولیدی این استان پرداخت شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۴۰ درصد رشد یافته است.

حبیب عباسی اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در سال ۹۸ در جهت رونق تولید داخلی و حمایت از واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، پرداخت تسهیلات برای واحدها از شهریور سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات از محل منابع طرح رونق تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه پرداخت شد.

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ۸۱۵ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل و از محل طرح رونق تولید به ۷۰ واحد تولیدی و طرح نیمه‌تمام پرداخت شد.

وی اظهار داشت: ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای ار محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به ۲۹ واحد تولیدی و طرح نیمه‌تمام پرداخت شد.

عباسی افزود: ۵۲۵ میلیارد تومان تسهیلات نیز به صورت مستقیم به ۵۰۰ واحد تولیدی استان زنجان در سال جاری پرداخت شده است.

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: صیانت از هفت هزار اشتغال موجود، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و ایجاد ۸۳۰ فرصت شغلی جدید از مهمترین تاثیرات و نتایج پرداخت این تسهیلات است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهی پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا