اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمیویژه ها

ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت

به گزارش صنعت کار، غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت اویک دیروز (۲۶ بهمن‌ماه) در نشست «معرفی پروژه‌های اولویت‌دار و تأمین مالی‌پذیر صنعت نفت و گاز از منابع مالی داخلی» که در نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت برگزار شد، به توسعه میدان‌های بالادستی از سوی شرکت‌های ایرانی با تکیه بر تأمین منابع از طریق بازار پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: شرایط حاکم بر بخش انرژی در جهان، تسریع در توسعه میدان‌های نفتی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر ساخته که در این میان تعریف بسته کاری متناسب و معرفی راهکارهای تأمین منابع مالی به‌ویژه از منابع داخلی و بازار سرمایه راهگشاست.

وی به تغییر نوع تقاضای انرژی در جهان از نفت خام به سایر حامل‌های انرژی اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که انرژی‌های نو نقش بیشتری پیدا کرده و استفاده از منابع هیدروکربنی رو به افول است، بنابراین در شرایطی که امکان سرمایه‌گذاری خارجی محدود است، باید سازوکارهای لازم برای تسریع در برداشت مخازن نفت ایجاد شود.

مدیرعامل اویک عنوان‌ کرد: بازگشت سرمایه زمانی معنی پیدا خواهد کرد که سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی شیرین شده و سرمایه‌گذار نیز از منافع آن بهره‌مند شود، در غیر این صورت نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

منوچهری بر استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های داخلی تأکید کرد و با بیان اینکه حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری از تولید یک میلیون بشکه نفت از سوی شرکت‌های داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: میزان ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت ایران با توجه به کاهش صادرات نفت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان کفایت نمی‌کند و باید به دنبال اتخاذ راهکار اصولی بود.

این مقام مسئول عنوان کرد: هم‌اکنون چرخ شرکت‌های پتروشیمی بدون منابع مستقیم دولت و تنها از محل درآمد خود پتروشیمی‌ها می‌چرخد و این در حالی است که صنعت نفت برای توسعه بخش بالادستی همچنان نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است و باید برای تحقق آن راهی پیدا کرد.

وی ادامه داد: میزان ذخایر نفت قابل استحصال کشور با میزان تولید کنونی همخوانی ندارد.

منوچهری از راهبرد دولت، مباحث فنی، تأمین مالی، مدیریت داده‌ها و اطلاعات و فرهنگ سازمانی به‌عنوان ارکان اصلی سرمایه یاد کرد و افزود: اگر به نوعی این موارد به‌درستی خلاصه شود شاهد اقتصادی کردن پروژه‌های بالادستی صنعت نفت خواهیم بود.

وی انتخاب میدان‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های داخلی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: باید سعی کنیم میدان‌هایی با سهولت و دسترسی بیشتر و در عین حال تولید زودهنگام و آسان‌تری را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دهیم تا شاهد ایجاد انگیزه و کسب اعتماد برای جذب نقدینگی باشیم.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران

تالین منصوریان، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران به عنوان سخنران بعدی این نشست، ضمن ارائه گزارشی از روش‌های تأمین مالی پروژه‌های شرکت ملی نفت در بخش‌های بالادست، میان‌دست و پایین‌دست صنعت نفت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این شرکت را تشریح کرد.

وی از بازار پول و سرمایه به عنوان ابزارهای تأمین منابع مالی داخلی یاد کرد و از وام بانکی، صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت، سلف موازی استاندارد و اوراق منفعت به عنوان ابزارهای تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و با بیان اینکه بیشترین میزان انتشار اوراق مشارکت رقمی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: تأمین مالی طرح‌های توسعه میدان‌های مشترک پارس جنوبی و غرب کارون از طریق اوراق مشارکت انجام شده است، با مدت سررسید سه ساله و با توجه به اینکه سود این اوراق به‌صورت علی‌الحساب محاسبه می‌شود در زمان سررسید و تسویه، سود پروژه بر اساس سهم شرکت نفت از درآمدها باید ملاک عمل قرار گیرد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران افزود: میزان انتشار اوراق منفعت ۳ هزار میلیارد تومان و با هدف تأمین مالی طرح‌های نگهداشت توان تولید میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری بوده و این در حالی است که میزان انتشار سلف موازی استاندارد، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و با هدف تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌ای و جاری شرکت منتشر می‌شود.

منصوریان از طرح‌های اکتشافی، طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های نفتی، واحدهای بهره‌برداری نمک‌زدایی پیش‌ساخته و واحدهای کوچک مقیاس مایع‌سازی گاز طبیعی به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: طرح‌های اکتشافی در قالب طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری ۳۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلاری و از نوع قراردادهای IPC یا بیع‌متقابل هستند که اگر بنا به هر دلیلی توسعه میدان‌ها با مشکل روبه‌رو شد بازپرداخت هزینه‌های انجام‌شده شرکت اکتشافی از منابع داخلی به‌صورت علی‌الحساب انجام خواهد شد.

وی در ادامه به طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های نفتی با ظرفیت ۵۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اشاره و عنوان کرد: نوع قرارداد این طرح‌ها EPCF/EPDF و EPC/EPD  است که زیلایی، رامین، مارون ۱ و ۴، سیاهمکان، منصورآباد، اهواز ۱ و ۴، رسالت، رشادت و… از نمونه طرح‌ها و پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های نفتی است.

منصوریان تصریح کرد: واحدهای بهره‌برداری نمک‌زدایی پیش‌ساخته با بازه سرمایه ۳۰ الی ۷۰ میلیون دلار و نیز واحدهای کوچک مقیاس مایع‌سازی گاز طبیعی در قالب ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون دلار به ترتیب از نوع قرارداد خرید خدمت در قالب BOO و فروش گاز است که بر این اساس واحدهای سریع‌الاحداث کارخانه‌ای فرآورش نفت خام و پروژه‌های LNG را می‌توان از نمونه طرح‌ها و پروژه‌های واحدهای نام برده به شمار آورد.

تعامل حداکثری بین صنعت نفت، بازار پول و سرمایه

محمدرضا صدیقی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران سخنران بعدی نشست «معرفی پروژه‌های اولویت‌دار و تأمین مالی‌پذیر صنعت نفت و گاز از منابع مالی داخلی» ضمن معرفی طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران، ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه را فرصت مغتنمی برای مشارکت و تعامل حداکثری بین صنعت نفت، بازار پول و سرمایه دانست.

وی افزود: باید تلاش کرد از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود.

صدیقی احداث خط لوله صادراتی گاز به عمان حدفاصل خط هفتم – کوهستک – کوه مبارک، ایستگاه تقویت فشار دهشیر و اردستان خط هشتم سراسری، خط لوله اهواز – کوهدشت – دهگلان از خط نهم سراسری، خط لوله پل کته – نیزار واقع بر خط دهم سراسری، خط لوله عسلویه – بستک واقع بر خط یازدهم سراسری، خط لوله تقویتی کرمان منشعب از خط یازدهم سراسری، توسعه مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم و احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام را از اهم طرح‌های پیشنهادی شرکت ملی گاز ایران برای حضور بخش خصوصی برشمرد.

۱۴۰۴؛ جهش قابل توجه در صنعت پالایشی کشور

صمد آهنگر، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این نشست تخصصی به جایگاه سیزدهم صنعت پالایشی ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: با دارا بودن ظرفیت پالایشی ۲.۲ میلیون بشکه در روز، می‌توان گفت که پالایشگاه‌های کشور از جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار هستند و همچنین در حوزه داخلی بر اساس خط‌کش سازمان مدیریت صنعتی از نظر میزان فروش، سودآوری و صادرات، حداقل جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه این جایگاه به‌راحتی به دست نیامده است، اظهار کرد: با توجه به راهبردهای مقام عالی وزارت و با تلاش همکاران در حوزه صنایع پالایشی، از ابتدای سال ۸۱ تاکنون، ظرفیت پالایشی از ۱.۶ میلیون بشکه به رقمی بالغ بر ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، همچنین در این بازه زمانی، میزان تولید بنزین از ۳۶ میلیون لیتر به رقم ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده که این خود گویای جهش قابل توجه در بخش پالایشی کشور است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به نقش تأثیرگذار سرمایه‌گذاری برای دستیابی به جایگاه برتر مجموعه پالایشی کشور چه در داخل و چه در جهان اشاره و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۴ جهش دیگری را در صنعت پالایشگاه‌های کشور تجربه کنیم و این مهم میسر نمی‌شود مگر با داشتن برنامه‌ریزی‌های درست و در عین حال منطقی و اصولی.

آهنگر تصریح کرد: پروژه‌های پالایشی کشور از محل منابع مختلف تأمین مالی شده است. برای مثال از سال ۹۵، حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری رقمی بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد ریال بوده که از محل بودجه‌های سنواتی و البته فاینانسی که از مجموعه سرمایه‌گذاری خارجی دریافت شده، تأمین شده است.

این مقام مسئول در ادامه به معرفی برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پرداخت و عنوان کرد: مخزنگاه جمال احمد، احداث مخزن در انبار شماره ۲ مشهد، احداث واحد جدید بازیافت اسیدسولفوریک، احداث اسکله نفتی در قشم احداث اسکله نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار، احداث خط لوله کنارگذر تهران، بهینه‌سازی و ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه آبادان (فاز چهارم)، بهینه‌سازی و ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه تهران از اهم طرح‌های پیشنهادی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای حضور بخش خصوصی است.

تشریح چشم‌انداز صنعت پتروشیمی تا افق سال ۱۴۰۴

حسین علیمراد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان آخرین سخنران نشست «معرفی پروژه‌های اولویت‌دار و تأمین مالی‌پذیر صنعت نفت و گاز از منابع مالی داخلی» به ارائه چشم‌انداز صنعت پتروشیمی کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و در ادامه به معرفی پنج طرح راهبردی پتروشیمی برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ اتفاق خواهد افتاد. طرح‌هایی که در جهش دوم پیش‌بینی شده است ۴۲ طرح است که از میان آنها، ۱۵ طرح به بهره‌برداری رسیده است و از ۲۷ طرحی که قرار است در آینده به بهره‌برداری برسد، ۶ طرح به دلیل تولیدات خاص و اثراتی که در صنایع پایین‌دست دارد، راهبردی است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به تولید این صنعت در سال ۹۲ که رقمی بالغ بر ۵۶ میلیون تن در سال بوده است اشاره و عنوان کرد: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی در سال ۹۶ به ۶۴ میلیون تن در سال رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در پایان جهش دوم که پایان سال ۱۴۰۰ خواهد بود ما با جهش ۵۸ درصدی روبه‌رو باشیم، یعنی تولید از ۶۴ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و اگر نسبت به سال ۹۲ محاسبه کنیم، ۸۰ درصد به ظرفیت اسمی این صنعت اضافه خواهد شد.

علیمراد در ادامه به درآمدهای صنعت پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: درآمد این صنعت در سال ۹۲ حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده، این در حالی است که در سال ۹۶ به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ این رقم به ۲۵ میلیارد دلار برسد. همچنین حجم سرمایه‌گذاری که در جهش دوم اتفاق افتاده است رقمی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار است که از این میزان، ۱۱ میلیارد دلار تا به امروز سرمایه‌گذاری و تأمین مالی انجام شده است و برای ۶ میلیارد دلار باقی‌مانده منتظر پاسخ از سوی بازار سرمایه هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ است که مبنای جهش سوم در صنعت پتروشیمی است، ظرفیت اسمی این صنعت به ۱۳۳ میلیون تن در سال خواهد رسید. بر این اساس ۲۸ طرح برای جهش سوم پیش‌بینی شده است که از این میان، هفت طرح به دلیل ایجاد کاهش در واردات و کمک به صنایع پایین‌دستی و تکمیلی به عنوان طرح‌های راهبردی و استراتژیک صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در بازه زمانی جهش سوم را ۲۳ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: تاکنون ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده و هم‌اکنون صنعت پتروشیمی در انتظار ۱۵ میلیارد دلار تأمین مالی است.

علیمراد با بیان اینکه تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی از طریق بازار سرمایه امکان‌پذیر است، اظهار کرد: از آورده سهامداران، منابع خارجی، صندوق توسعه، منابع داخلی، بانک‌ها و سرانجام اوراق بدهی می‌رسیم به بازار سرمایه یعنی اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که متأسفانه با توجه به ظرفیت موجود در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری که شامل صندوق پروژه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی است کار خاصی انجام نشده است.

وی ادامه داد: به‌منظور تأمین مالی ۲۱ میلیارد دلار برای رسیدن به ۱۳۳ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی، نیازمند بهره‌مندی از خط اعتباری بازار سرمایه و ارائه راهکارهای این بازار هستیم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجتمع پتروشیمی ابن‌سینای همدان، شرکت توسعه پتروشیمی کنگان، شرکت پتروشیمی دماوند، مجتمع پتروشیمی کیان و مجتمع پتروشیمی همت را از مهم‌ترین طرح‌های پیشنهادی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای حضور بخش خصوصی برشمرد.

بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت با رویکرد کاربردی و به‌منظور معرفی ابزارهای نوین تأمین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلتفرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه برای شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت، از صبح دیروز در مجموعه کوشک نفت آغاز به‌کار کرد و عصر دیروز به کار خود پایان داد.

 

منبع: شانا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا