اخبارگوناگون

دو سوم بازار لوازم خانگی در قُرق کره‌ای ها

ماهنامه صنعت کار نوشت، برای اثبات این ادعا، کافی است نگاهی به گزارش دوازده ماهه 95 که از سوی گمرک ایران در تیرماه گذشته منتشر شد، بیندازیم. تراز تجاری منفی حدود 400 میلیون دلاری در این گزارش منتشر شده، نشان می‌دهد که با تمام توان تولیدکنندگان داخلی، بیش از دو سوم بازار لوازم خانگی ایران در قُرق کره‌ای‌های چشم بادامی‌است.

دسترسی آسان خارجی‌های به بازار لوازم خانگی ایران
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، در گفت و گو با نشریه “صنعت‌کار”، با انتقاد از سپردن بازار لوازم خانگی ایران به دو برند کره‌ای، تصریح می‌کند: در اقتصاد، «بازار» اصل است و در این چرخه «پول» که باید با فروش اجناس در بازار تامین شود، اهمیت بسیاری دارد اما مسئولان و تصمیم‌سازان ما به آسانی بازار لوازم خانگی ایران را تقدیم خارجی‌ها کردند.
وی با اشاره به موفقیت‌های تجاری کشور چین، می‌گوید: برای نمونه اگر چین توانست بازارهای خارجی را در صنایع مختلف به دست آورد، با استفاده از بازار بزرگ داخلی خود به این موفقیت و جایگاه دست یافته است.
غزنوی ادامه می‌دهد: این در حالی است که ما به آسانی بازار داخلی را به کره‌ای‌ها واگذار کردیم و حالا برای فروش محصولات‌مان در پی بازارهای خارجی هستیم تا کالاهای‌مان را بفروشیم و پول را به چرخه تولید بازگردانیم!
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، می‌افزاید: تا زمانی که بازارهای ما به این آسانی در دسترس خارجی‌ها و رقبا قرار دارد، این روند ادامه خواهد داشت. بازار لوازم خانگی ایران، دومین بازار بزرگ برای دو برند لوازم خانگی کره‌جنوبی است و این رویه غیرمنطقی و نادرست است.

بازار رقابتی لوازم خانگی، کیفیت تولیدات داخل را افزایش داد
سلطان حسین فتاحی، مدیرعامل گروه صنعتی امرسان نیز نسبت به واردات بی‌رویه لوازم خانگی انتقادهایی دارد اما حضور این رقبا را فرصتی برای افزایش توان تولیدکنندگان داخلی و کیفیت کالاهای تولیدی می‌داند و می‌گوید: اگر بازار رقابتی نباشد و تنها در انحصار تولیدکنندگان داخلی باشد، کیفیت افت می‌کند.
فتاحی به سیاست‌های بازدارنده و کنترلی دولت نیز اشاره و اظهار می‌کند: دولت برای جلوگیری از واردات بی‌رویه لوازم خانگی تنها کاری که انجام داده، وضع تعرفه‌هاست و با اجرای سیاست تعرفه‌ای می‌خواهد واردات را مدیریت کند. البته با کشورهایی مانند ترکیه که تعرفه‌های ترجیحی داریم، محصولات و کالاهای وارداتی‌شان ارزان‌تر است و رقابت کمی‌سخت‌تر می‌شود.

برندهای خارجی در همه زمینه‌ها توان رقابت ندارند
مدیر عامل گروه صنعتی امرسان، تقسیم‌بندی دهک‌های جامعه را بر توان خرید و نوع خریدشان از محصولات و لوازم خانگی داخلی یا خارجی موثر می‌داند و می‌گوید: دهک‌های بالای جامعه در هر صورتی کالای خارجی می‌خرند اما دهک‌های متوسط و پایین که توان مالی کمتری دارند، مشتریان اصلی لوازم خانگی ایرانی هستند.
وی ادامه می‌دهد: برای این هرم جمعیتی، برندهای خارجی نمی‌توانند محصول عرضه کنند و با برندهای داخلی توان رقابت ندارند. قابل ذکر اینکه کیفیت لوازم خانگی ایرانی هم تراز خارجی‌هاست و چیزی کم ندارد.
فتاحی تولید و فروش یخچال فریزر ایرانی را سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه اعلام و اظهار می‌کند: برندهای خارجی در این زمینه تنها سالانه 300 تا 350 هزار دستگاه وارد می‌کنند و فروش دارند.

تولیدکنندگان ایرانی ناتوان از پرداخت هزینه‌های گران تبلیغات
مدیرعامل گروه صنعتی امرسان، همچنین به هزینه‌های گزاف تبلیغات برندهای خارجی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در کیفیت با برندهای کره‌ای برابر هستیم اما در بخش تبلیغات و شوهای تبلیغاتی توان رقابت نداریم.
وی می‌افزاید: برندهای خارجی نیمی‌از هزینه‌های تبلیغات‌شان را کشورها(دولت‌ها)ی مبدا می‌پردازند اما حتی از تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای که ارزان‌تر است، نیز منع می‌شویم. به همین دلیل در این زمینه توان رقابت نداریم.

1000 میلیارد دلار صرف تبلیغات یک ساله برندهای کره‌ای در ایران!
در همین راستا، غزنوی، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی، هزینه تبلیغات دو برند کره ای در بازار ایران را در سال 2017، نزدیک به 1000 میلیارد دلار اعلام و اظهار می‌کند: بازار ایران برای کره ای‌ها بسیار مهم است و دومین بازار بزرگ کالاهای لوازم خانگی این کشور آسیایی محسوب می‌شود به همین دلیل تبلیغات بالایی را انجام می‌دهند تا در برندسازی، تولیدکنندگان ایرانی را مغلوب کنند.
وی تصریح می‌کند: گرچه در برندسازی و شوهای تبلیغاتی مغلوب رقبای خارجی می‌شویم اما در کیفیت حرفی برای گفتن داریم. برای نمونه در تولید اجاق گاز، خارجی‌ها هنوز نتوانستند با ما رقابت کنند.

دولت خریدهای اعتباری برای تعاونی‌ها برقرار کند
در همی‌مورد، فتاحی، مدیر عامل گروه صنعتی امرسان، وضعیت فروش محصولات گروه صنعتی امرسان را با 5 درصد رشد اعلام کرد و گفت: در چنین شرایطی، رشد 5 درصدی برای ما مطلوب است و از مسئولان می‌خواهیم با توجه به کاهش درآمد مردم، تدابیری برای خریدهای اعتباری بیندیشند و تعاونی‌ها، فروشگاه‌ها و اتحادیه‌های کارگری و کارمندی را به تحرک وادارند تا تولید داخل هم حمایت شود.

خبرنگار صنعت کار: مولود غلامی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا