اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمیویژه ها

به جریان کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت کمک می‌کنیم

به گزارش صنعت کار، بیژن زنگنه در حاشیه بازدید از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت (که همگام با گردهمایی‌ای به این نام در پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است) گفت: این رویداد، رویداد مهمی است که با حضور فعال حدود ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ و همچنین متقاضیان خدمات و کالاهای این مجموعه‌ها برپاست و در جریان آن، برای برگزاری ۴۰ نشست تخصصی به‌منظور تعامل و کسب شناخت بین طرفین عرضه و تقاضای فناوری برنامه‌ریزی شده است.

زنگنه با اشاره به بازدید امروز خود از حدود ۲۰۰ غرفه حاضر در نمایشگاه گفت: آنچه مرا خوشحال کرد این بود که می‌دیدم بیشتر این شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب قراردادهای کاری مشغول فعالیت هستند و این‌طور نیست که تنها صاحب ایده‌هایی بدون تقاضای کار باشند، اما خب گاه در جریان کار با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که آنها را بررسی و پیگیری می‌کنیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه هیچ راهی به تنهایی نمی‌تواند حل‌کننده همه مشکلات باشد و لازم است مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: صندوق پژوهش و نوآوری نفت که ثبت آن به‌تازگی اعلام شده، می‌تواند حرکت خوبی به‌منظور صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها برای برخی از این شرکت‌ها باشد تا در کنار صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست‌جمهوری به تأمین منابع مالی موردنیاز آنها کمک کند. تضمین خرید کالا هم در دستور کار است. همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌ایم و در مواردی نیز اجرایی شده، ممنوعیت خرید خارجی آن دسته از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت است که امکان ساخت کیفی آن در داخل وجود دارد. به نهاد صدور گواهینامه کیفیت نیز باید بیشتر پرداخته شود؛ کالاها باید گواهی کیفیت دریافت کنند و انجمن نفت ایران متولی این فرآیند است.

زنگنه درباره مشکلات مطرح‌شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در جریان این بازدید گفت: برخی از این گله داشتند که در فهرست شرکت‌های صاحب‌صلاحیت مورد تأیید وزارت نفت قرار ندارند و فرآیند تأیید صلاحیت بسیار طولانی است. تا حدودی درست است، چراکه ماهیت کار صنعت نفت ایجاب می‌کند استانداردهای بالایی را مدنظر قرار دهیم. کار با مواد سوزاننده، سمی و دارای فشار بالا در صنعت نفت، محیط پرخطری را ایجاد می‌کند که رعایت ایمنی در چنین محیطی، مستلزم استانداردهای بالاست، اما در عین حال نباید این رویه‌ها به فرایندهای اداری طولانی و بی‌نتیجه منتهی شود که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از موانع پیش روی برخی فعالان حوزه دانش‌بنیان صنعت نفت، مواجهه با ریسک ناشی از نخستین اجرای کارشان است، ادامه داد: اینها مجموعه‌هایی هستند که ایده، محصول یا خدمتشان تا به حال در کشور اجرایی نشده یا مورداستفاده قرار نگرفته و به‌طور طبیعی با ریسک زیادی همراه است. باید فکری کرد و بخشی از ریسک‌ها را پذیرفت تا این فرایندها بدون آسیب زدن به تأسیسات و رویه‌های کاری جاری، در برخی تأسیسات اجرایی شود.

زنگنه افزود: بخشی از حمایتی که قرار است از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها صورت گیرد، همین پذیرش ریسک است، چراکه ریسک نباید به مصرف‌کننده منتقل شود. اگر ریسک به مصرف‌کننده منتقل شود، مصرف‌کننده فراری می‌شود، این در حالی است که ما می‌خواهیم مصرف‌کننده پای کار بیاید، قرارداد ببندد و از بابت ریسک‌ها آسوده‌خاطر باشد.

وزیر نفت درباره برخی مسائل مطرح‌شده از سوی برخی سازندگان کالا مبنی بر واردات کالاهای مشابه ساخت داخل، بار دیگر بر ممنوعیت واردات کالای مورد نیاز صنعت نفت به شرط آنکه ساخت آن در داخل با کیفیت و مطابق استانداردها انجام شود تأکید کرد و یادآور شد: برخی شرکت‌ها تصور می‌کنند چون کالای آنها خریداری نشده است، معنایش آن است که کالا از طریق واردات تأمین می‌شود، در حالی که وارداتی صورت نمی‌گیرد و صرفاً شاید کالا از آن سازنده خریداری نشده است.

زنگنه ایجاد اعتماد نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت را در صورتی ارزشمند و قابل اتکا دانست که این اعتماد مبتنی بر عقل، قواعدی نظام‌مند و ابزارهایی قانونی مانند ضمانت‌نامه، تأیید صلاحیت، داوری و… حاصل شود نه بر پایه احساس. او اضافه کرد: اگر قرار باشد مدیر شرکتی به شخص خاصی حس خوب و به دیگری حس بدی داشته باشد و همین را ملاک تعامل با شرکت‌ها قرار دهد، کار اصولی پیش ‌نمی‌رود و با این روندها نمی‌توان کشورداری کرد.

وزیر نفت بر اهمیت موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز تأکید کرد و گفت: برخی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه در همین زمینه فعالیت می‌کنند. ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر ناچاریم به بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباطات خود را با فعالان حوزه صنعت نفت در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها حفظ خواهد کرد و نشست‌هایی را با آنها به‌طور مستمر برگزار می‌کند، ابراز امیدواری کرد با استقرار این شرکت‌ها در پارک فناوری رازی در منطقه ری، راه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری نفت، بهره‌مندی از منتورهای صنعت نفت و…، زنجیره‌ای تحت عنوان زیست‌بوم توسعه فناوری در صنعت نفت شکل گیرد و تقویت شود.

وزیر نفت صبح امروز (۲۸ بهمن‌ماه) به‌منظور بازدید از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت به محل برگزاری این نمایشگاه در پژوهشگاه صنعت نفت آمد و در بازدیدی که حدود سه ساعت به طول انجامید، از نزدیک در غرفه‌ها حاضر شد، با قریب به اتفاق نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در نمایشگاه گفت‌وگو کرد و در جریان فرصت‌ها و چالش‌های فرآیندهای کاری هر یک از این مجموعه‌ها قرار گرفت.

گردهمایی سه‌روزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه، از صبح دیروز (۲۷ بهمن‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به‌کار کرد و عصر فردا (سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه) به‌کار خود پایان می‌دهد.

 

منبع: شانا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا