اخباربرگزیدهخودروویژه ها

عقب نشینی تایرسازان بعد از گلایه خودروسازان/ تامین تایر مورد نیاز با وجود طلب 300 میلیارد تومانی

به گزارش صنعت کار، داستان تکراری تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان و گلایه فعالان این حوزه این بار به صنعت تایر رسید.
صنعت تایر از جمله صنایعی بوده که با وجود همه مشکلات همچنان ارز نیمایی دریافت کرده و توانسته مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز ارزان تری نسبت به سایر صنایع تامین کند اما با این حال این روزها فعالان این حوزه معتقدند که به دلیل افزایش مطالبات خود از خودروسازان و عدم‌ پرداخت آن، قادر به تولید نیستند.
این در حالیست که در تیرماه سال گذشته فعالان صنعت تایر با تاکید بر توان تامین نیاز بازار خواستار ممنوعیت واردات شدند و وزارت صمت نیز با این درخواست موافقت کرد اما در ابتدای راه به دلیل کمبود تولید و عرضه به بهانه کمبود مواد اولیه تولید، اختلاف قیمت تایر پراید با بازار به بیش از دو برابر و پژو 405 و سمند نیز به حدود یک و نیم برابر رسید و مانند همیشه واسطه گری و دلالی  در این بازار رونق گرفت.
حال با گذشت بیش از یک سال و نیم از زمان ممنوعیت واردات تایر سواری تایرسازان نه تنها نسبت به افزایش تیراژ تولید خود اقدام نکرده اند بلکه حالا با حرکت بازار این محصول به سمت انحصاری شدن ، نسبت به محدود کردن عرضه به خودروسازان اقدام کرده و با در اختیار قرار ندادن تایرهای مورد نیاز خودروسازان به بهانه پرداخت مطالبات قبلی، چالشی جدی برای خودروسازان ایجاد کرده اند.
تایرسازان پیش از این بارها اعداد اعلامی از سوی انجمن واردکنندگان تایر مبنی بر نیاز بازار را غیرواقعی عنوان کرده و تاکید کرده اند که اعلام این اعداد منجر به ایجاد احساس کمبود و تشویش اذهان عمومی می شود. این در حالیست که خودروسازان قادر به تامین همه نیاز فعلی کشور هستند و حال در عمل شاهد رویکرد دیگری از تایرسازان هستیم.
تایرسازان در حالی از نبود نقدینگی در چرخه تولید خود گلایه مند هستند که همزمان با ممنوعیت واردات تایر سواری، بر این موضوع تاکید داشتند که هم اکنون با 80 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت بوده و با ممنوعیت واردات به طور قطع ظرفیت افزایش یافته و هیچ مشکلی در تامین تایر خودروسازان و همچنین نیاز بازار به وجود نخواهد آمد.
یک سال از ممنوعیت واردات تایر نگذشته بود که انجمن واردکنندگان تایر هشدارهای لازم مبنی بر کمبود تایر در بازار را اعلام و تاکید کرد که نیاز بازار و همچنین خودروسازان تاکنون از موجودی انبار تامین شده و به طور قطع تایرسازان توان تامین این حجم از نیاز را ندارند.
و حال در تازه ترین اقدام به بهانه کمبود نقدینگی و کاهش تولید از عرضه تایر به خودروسازان سرباز می زنند به طوری که محمدرضا گنجی، رییس انجمن صنفی صنعت تایر حجم مطالبات تایرسازان از خودروسازان را حدود 300 میلیارد تومان عنوان و تاکید می کنند مجموع مطالبات 5 کارخانه ای که با خودروسازان کار می کنند بیش از 300 میلیارد تومان است.
وی با تکذیب هرگونه عدم عرضه تایر به خودروساز به بهانه عقب افتادن مطالبات می گوید: با وجود بالا بودن مطالبات تایرسازان از خودروساز، عرضه همچنان به روال معمول ادامه دارد و این موضوع جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون تایرسازان محصولات خود را در اختیار خودروسازان قرار می دهند بدون آن که مبلغی دریافت کنند.
گنجی بر تعامل مناسب با خودروسازان تاکید می کند و می افزاید: تولیدکنندگان تایر با مصرف کنندگان تایر که خودروسازان هستند تعامل بسیار خوبی دارند و عرضه نیز به روال قبل ادامه دارد.
رییس انجمن صنفی صنعت تایر ادامه می دهد: وقتی شاهد تولید روزانه بیش از دو هزار دستگاه خودرو هستیم به طور قطع این نیاز از طریق تایرسازان داخلی تامین می شود چرا که ممنوعیت واردات همچنان وجود دارد و این نیاز از طریق داخل تامین می شود.
گنجی با بیان این که میزان مطالبات بسیار بالا است و در عین حال شاهد تاخیر در پرداخت مطالبات هستیم، تصریح می کند: اما با این حال به دلیل اهمیت صنعت خودرو نسبت به قطع ارایه خدمات خود به آن ها اقدام نخواهیم کرد و هیچ زمانی حاضر نیستیم به دلیل دریافت مطالبات خود مردم، کارگران و فعالان این صنف را تحت فشار بگذاریم .
وی تاکید می کند: خودروسازان نیز در حال تسویه مطالبات تایرسازان هستند اما حجم عرضه ما نسبت به پرداخت آن ها بسیار کمتر است اما با این حال کالای تولیدی ما در اختیار آن ها قرار می گیرد.
 این اظهارات در حالی مطرح می شود که در صورت عدم عرضه از سوی تایرسازان، شاهد کاهش تولید خودرو درروزهای پایانی سال خواهیم بود که در نهایت این امر به افزایش قیمت و دامن زدن به التهابات بازار منجر خواهد شد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا