اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

رشد متوسط بیش از ۹ درصدی صنایع معدنی

به گزارش صنعت کار، برابر جداول آماری مورد بررسی تولید فولاد خام( میانی) در ۱۰ ماهه امسال به رقم ۲۰ میلیون و ۶ هزار و ۲۰۰ تن رسید که در مقایسه با ۱۸ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۸۰۰ تن عملکرد دوره مشابه پارسال رشد ۶.۸ درصدی دارد.

تولیدات فولادی نیز در دوره این گزارش بالغ بر ۱۷ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۰۰ تن ثبت شد و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که رقم ۱۶ میلیون و ۹۴ هزار یکصد تن بود، ۹.۳ درصد افزایش یافت.

همچنین تولید کاتد مس نیز در مدت مزبور به ۲۰۷.۸ هزار تن رسید و در مقایسه با ۲۰۱.۴ هزار تن مروبط به ۱۰ ماهه ۹۷ به میزان ۳.۱ درصد رشد دارد.

شمش آلومینیوم تولیدی نیز در دوره یاد شده به رقم ۲۱۷.۱ هزار تن بالغ شد که نسبت به ۲۷۰.۵ هزار تن ۱۰ ماهه پارسال کاهش ۱۹.۷ درصدی را ثبت کرد.

علاوه براین تولید پودر آلومینا در حالی که ۱۰ ماهه منتهی به دی سال ۹۷ برابر با ۱۹۶.۲ هزار تن بود، در دوره مشابه امسال ۱۹۲.۵ هزار تن شد که افت ۱.۹ درصدی را نشان می دهد.

سومین کالای بخش معدن و صنایع معدنی که در دوره ۱۰ ماهه امسال کاهش یافت، مربوط به کنسانتره زغالسنگ است که در این مدت رقم یک میلیون و ۲۶۷.۹ هزار تن تولید شد و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که یک میلیون و ۳۵۰.۴ هزار تن بود، کاهش ۶.۱ درصدی دارد.

سیمان تولیدی در دوره این گزارش بالغ بر ۵۱ میلیون و ۲۲۷.۳ هزار تن شد و در مقایسه با ۴۶ میلیون و ۶۶۴.۵ هزار تن در مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۲.۲ درصدی دارد.

کاشی و سرامیک تولید شده در ۱۰ ماهه امسال به رقم ۳۳۵ میلیون و ۸۳۷.۱ هزار مترمربع رسید و در مدت مشابه در سال ۹۷ که ۳۱۸ میلیون و ۸۳۸.۸ هزار مترمربع بود، افزایش ۵.۳ درصدی دارد.

تولید شیشه جام هم در مدت این گزارش با رشد ۸.۴ درصدی نسبت به عملکرد ۱۰ ماهه ۹۷ به رقم ۸۸۵.۲ هزار تن رسید، درحالی که در مدت مشابه پارسال ۸۱۶.۸ هزار تن بود.

ظروف شیشه ای در ۱۰ ماهه امسال بالاترین رشد را در بین کالاهای منتخب بخش معدن وصنایع معدنی با رقم ۱۹.۶ درصد داشت و تولید ۴۴۰.۵ هزار تن را ثبت کرد، در حالی که سال گذشته در دوره مشابه رقم ۳۶۸.۵ هزار تن را نشان داد.

همچنین ظروف چینی که با رشد عملکرد ۱۶.۲ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه مشابه در سال ۹۷ به رقم ۴۶.۳ هزار تن رسید. فروردین لغایت دیماه پارسال ۳۹.۹ هزار تن تولید این بخش بود.

چینی بهداشتی تولیدی در دوره این گزارش به رقم ۸۸ هزار تن رسید و نسبت به ۸۳.۱ هزار تن در ۱۰ ماهه ۹۷ رشد ۶ درصدی را ثبت کرد.

پیش از این جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت در ارتباط با ۱۲ کالای منتخب بخش معدن و صنایع معدنی در دوره ۹ ماهه امسال (منتهی به آذر) از رشد متوسط ۱۰ درصدی تولید نسبت به دوره مشابه در سال گذشته خبر داد.

براساس آمار ۹ ماهه ۹۸ در بین ۱۲ قلم کالای مورد بررسی ظروف شیشه ای با رشد عملکرد ۱۹.۴ درصدی نسبت به دوره ۹ ماهه سال ۹۷ بالاترین افزایش بازدهی را نشان داد و کاشی و سرامیک هم با ۵.۸ درصدی کمترین میزان رشد را داشت.

همچنین سه قلم کالا در مدت مزبور افت تولید داشتند که شاخص آن تولید شمش آلومینیم است که وابستگی به واردات مواد اولیه می تواند یکی از دلایل آن باشد که در شرایط تحریم با دشواری های خاص خود روبرو شده و کمترین افت عملکرد هم مربوط به پودر آلومیناست که در مقایسه با ۹ ماهه پارسال ۲.۴ درصد کاهش راندمان دارد.

جداول مزبور حاکی است، تولید فولاد خام (میانی) در مدت این گزارش ۱۸ میلیون و ۷.۸ هزار تن ثبت شده که در مقایسه با ۱۶ میلیون و ۹۶۵.۶ هزار تن ۹ ماهه پارسال به میزان ۶.۱ درصد رشد دارد.

تولیدات فولادی هم در دوره مورد بررسی به رقم ۱۵ میلیون و ۵۳۸.۷ هزار تن رسید که نسبت به ۱۴ میلیون و ۶۵۹.۱ هزار تن عملکرد ۹ ماهه سال ۹۷ افزایش ۶ درصدی را نشان می دهد.

علاوه براین تولید کاتد مس نیز در ۹ ماهه امسال رقم ۱۹۱.۹ هزار تن را با رشد ۶.۵ درصدی نسبت به دوره مشابه نشان داد که پارسال ۱۸۰.۳ هزار تن بود.

میزان شمش آلومینیوم تولید شده در دوره مورد بررسی رقم ۱۹۳.۳ هزار تن ثبت شد که افت ۲۳.۴ درصدی را با توجه به عملکرد ۲۵۲.۳ هزار تنی ۹ ماهه پارسال دارد.

پودر آلومینا هم در ۹ ماهه امسال با افت ۲.۴ درصدی ربرو شد، درحالی که پارسال تا پایان آذرماه در مجموع ۱۷۵.۵ هزار تن تولید شده بود.

کنسانتره زغالسنگ هم در مدت زمان مورد بررسی یک میلیون و ۱۴۷.۵ هزار تن تولید شد که با توجه به رقم یک میلیون و ۲۰۲.۶ هزار تن عملکرد دوره مشابه در سال گذشته کاهش ۴.۶ درصدی را ثبت کرد.

سیمان تولید شده در ۹ ماهه امسال هم به رقم ۴۶ میلیون و ۶۲۰ هزار تن رسید و با توجه به رقم ۴۱ میلیون و ۹۷۱.۵ هزارتن عملکرد پارسال افزایش ۱۱.۱ درصدی دارد.

کاشی و سرامیک هم در شمار اقلام رشد یافته در دوره مورد بررسی ثبت شده است و رقم ۵.۸ درصد را نسبت به ۹ ماهه سال گذشته دارد، میزان تولید امسال ۳۰۱ میلیون و ۹۴۴.۷ هزارمتر مربع ثبت شد، سال ۹۷ برابر با ۲۸۵ میلیون و ۳۶۵ هزار متر مربع بود.

شیشه جام در دوره این گزارش با رشد هشت درصدی نسبت به ۹ ماهه پارسال به رقم ۸۰۲.۴ هزار تن رسید و پارسال ۷۴۳.۲ هزار تن بود.

ظروف شیشه ای هم با افزایش بازدهی ۱۹.۴ درصدی در سال جاری به رقم ۳۹۳.۸ هزار تن بالغ شد، در حالی که در مدت مشابه این گزارش ۳۲۹.۷ هزار تن بود.

ظروف چینی بهداشتی نیز به میزان ۴۱.۸ هزار تن در ۹ ماهه امسال تولید شد و با توجه به رقم ۳۵.۱ هزار تن عملکرد مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۹.۲ درصدی دارد.

انتظار می رود ارزش صادرات بخش معدن وصنایع معدنی امسال به رقم حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد و این درحالی است که ارزش تولیدات این بخش از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا