اخباربرگزیدهخودروویژه ها

طرح های جایگزین برای نجات خودروسازان از استانداردهای جدید

به گزارش صنعت کار، در حالی سازمان ملی استاندارد بر اجرای استانداردهای متعدد از جمله یورو ۵ تاکید دارد که نگاهی به وضعیت فعلی خودروسازان از نبود شرایط مناسب به دلیل تحریم ها حکایت دارد. هم اکنون به واسطه محدودیت ها، خودروسازان در تولید قطعات حساس نظیر کاتالیست با چالش هایی دست به گریبان هستند اما با این وجود سازمان ملی استاندارد بر اجرای استانداردهای تعریف شده تاکید دارد.
در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا اجبار خودروسازان به التزام از این استانداردها در شرایط فعلی که با محدودیت های ناشی از تحریم ها دست به گریبان هستند، کار درستی است؟
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم ضرورت اجبار و الزام خودروسازان به استانداردهای یورو ۵ می گوید: اجبار سازمان‌ملی استاندارد به خودروسازان مبنی بر اجرای این استاندارد در حالی است که خودروسازان هم اکنون با مشکل تولید قطعات حساس نظیر کاتالیست مواجه هستند.
وی می افزاید: این در حالیست که این سازمان می تواند از برخی استانداردهایی که با محیط زیست و ایمنی در ارتباط نبوده و در این زمینه ها اثربخش نیست، کوتاه بیاید چرا که ادامه روند تولید خودروسازان در این شرایط هنر بزرگی است بنابراین عقل و منطق، پافشاری بر اجرای ستاندارد نیست چرا که هم بازار به هم خواهد ریخت و هم شاهد نارضایتی مردم خواهیم بود.
مدنی با تاکید بر این که در حالی بر ضرورت اجرای استاندارد یورو ۵ از سوی سازمان ملی استاندارد تاکید می شود که آلودگی ناشی از خودروهای سواری به 10 درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: خودروهای بنزینی و کاربراتوری 40 تا 50 برابر خودروی انژکتوری آلودگی تولید می کنند این در حالیست که تبدیل استاندارد یک خودرو از یورو 4 به یورو 6 نهایت 4 دهم گرم در هر کیلومتر از آلودگی می کاهد اما خودرویی مانند پراید کاربراتوری یا پیکان 150 گرم آلودگی ایجاد می کنند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به آلودگی بالای اتوبوس ها و کامیون های قدیمی اظهار می کند: نباید ادرس اشتباه به مردم بدهیم چرا که استاندارد یورو 4 آلودگی بالایی ایجاد نمی کند که بر ارتقای آن به یورو ۵ سختگیری کنیم. بنابراین می توان با اخذ برنامه از خودروسازها، راه را تا زمان بهبود شرایط برای خودروسازان فراهم کنیم چرا که هم اکنون شرایط مساعدی برای فشار آوردن به خودروسازان نیست.
وی ادامه می دهد: استاندارد یورو 5 مشکلی را حل نمی کند چرا که یک خودروی کاربراتوری 5 تا 100برابر انژکتوری ها آلایندگی ایجاد می کنند بنابراین باید نسبت به خروج خوروهای فرسوده در وهله نخست، اقدام کرد. در حال حاضر براساس آمارهای ارائه شده حدود 4 درصد آلایندگی ها ناشی از خودروهای سواری است و اصرار به خودروساز برای تبدیل استاندارد به یورو 5 ، تنها دو دهم گرم از آلودگی ها می کاهد در حالی که با از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده کاربراتوری، میزان الایندگی یک پنجاهم می شود.
مدنی با تاکید بر این که در حالی بر اجرای برخی استانداردها به خودروسازان فشار وارد می شود که آن ها با مشکلات ناشی از تحریم ها دست به گریبان هستند، می گوید: به جای تاکید بر اجرای استاندارد می توان مواردی ساده تر نظیر تبدیل خودروهای کاربراتوری به انژکتوری که در کاهش آلایندگی تاثیرگذار است را اجرایی و 80 درصد مشکلات زیست محیطی را حل کرد و پس از آن به سمت استاندارد یورو 5 و 6 حرکت کرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا