اخباربانک و بیمهویژه ها

حمایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از توسعه انرژی‌های پاک/ مهر ايران بر بام خانه‌های ایرانی

به گزارش صنعت کار، فرصتي که بانك قرض‌الحسنه مهر ايران از آن براي توانمندسازي افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي، استفاده مي‌كند. تنها در يك مورد تسهيلات بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي حمايت از نيروگاه‌هاي خورشيدي خانگي باعث ايجاد بيش از ۷۲۰ فرصت شغلي در يك شهرستان كوچك شده است.

نیروگاه‌های خورشیدی در ايران
ظرفیت فعلی نیروگاه‌هایي که بر پايه انرژي تجديدپذير در کشور فعاليت مي‌کنند، حدود ۸۴۱ مگاوات است و قرار است اين ظرفيت، تا پايان سال ۱۳۹۸، به بيش از هزار مگاوات برسد. ظرفيت فعلي با مشارکت ۱۱۵ شركت بخش خصوصي به‌دست آمده است. حدود ۳۵۰۰ نيروگاه خورشيدي خانگي در سراسر كشور ايجاد شده و ۲۵۰۰ واحد جديد در مناطق محروم و روستايي در حال ايجاد و راه‌اندازي است. اشتغال‌زايي نيروگاه‌هاي ايجاد شده، حدود ۵۳ هزار و ۴۲۰ نفر بوده است. از طرف ديگر، وزارت نيرو اخيراً اعلام كرده تعرفه‌هاي خريد تضميني برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير، ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت. اين تصميم، انگيزه بيشتري براي ورود افراد و همچنين بخش خصوصي به اين حوزه ايجاد مي‌كند. بر اين اساس، قيمت خريد تضميني برق، بين ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان تعيين شده است.

چرا سهم انرژی خورشیدی در تولید برق کشور پايين است؟
ظرفیت تولید برق در کشور، با استفاده از نیروگاه‌های موجود، ۷۶ هزار مگاوات است. بخش عمده اين ظرفيت يعني حدود ۹۵ درصد برق کشور به روش سنتي توليد مي‌شود. در روش سنتي، توليد برق پايه سوخت‌هاي فسيلي و در نيروگاه‌هاي حرارتي، انجام مي‌شود که مشکلات خاص خود را دارد.
در این روش، سوخت تجدیدناپذیر فسیلي که نسبت به انرژي تجديدپذير، گران‌تر است، مصرف مي‌شود. مسائل محيط زيستي از ديگر مشکلات و معايب روش‌هاي سنتي توليد برق هستند. آلودگي ايجاد شده در اثر استفاده از سوخت‌هاي فسيلي و همچنين، هدررفت آب در نيروگاه‌هاي توليد برق، از جمله اين موارد هستند. علاوه بر اين، در روش سنتي، بيش از ۲۰ درصد برق توليد شده در مسير انتقال و توزيع اتلاف مي‌شود.
با وجود معایب روش سنتی تولید برق و همچنین مزاياي استفاده از انرژي خورشيدي براي توليد آن، سهم انرژي خورشيدي در توليد برق ايران، اندک است. دليل اين سهم پايين شايد قيمت بالاي تأسيسات مورد نياز براي راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خورشيدي است. با اين حال، يک حساب سرانگشتي نشان مي‌دهد با يک‌بار هزينه کردن مي‌توان علاوه بر استفاده رايگان از برق، با فروش مازاد برق توليد شده به شبكه سراسري، درآمدي پايدار و مطمئن كسب كرد و هزينه‌هاي اوليه را هم پوشش داد.

تسهیلات مهر ایران برای تولید برق از پنل‌هاي خورشيدي
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تسهیلاتی را برای اجراي طرح توليد برق از پنل‌هاي خورشيدي پرداخت مي‌کند که مي‌تواند براي راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خانگي، استفاده شود. اين طرح علاوه بر اينکه مشاركت بانك در پروژه‌هاي دوستدار محيط زيست و در نتيجه، بانكداري سبز را به همراه دارد، در راستاي مسئوليت‎هاي اجتماعي بانك و همچنين اشتغال‌زايي و توانمندسازي گروه‌هاي خاص نيز هست. در اين طرح، توانمندسازي مددجويان تحت پوشش سازمان‌هاي حمايتي مورد توجه قرار گرفته است. لازم است بدانيد هم اشخاص حقيقي و هم شركت‌ها و اشخاص حقوقي قادر به استفاده از اين تسهيلات هستند.

سابقه روشن بانک مهر ایران در پرداخت حمایت از طرح‌های اشتغالزایي
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با نهادهایی مانند بهزیستي، بنياد مسکن، کميته امداد، بنياد برکت و معاونت امور زنان رياست جمهوري در زمينه طرح‌هاي اشتغال‌زايي، تفاهم‌نامه‌هايي منعقد كرده‌اند كه بر اساس اين تفاهم‌نامه‌ها، در مجموع حدود ۳۵۰ هزار فقره تسهيلات با ارزشي بيش از ۲۲ هزار ميليارد ريال پرداخت شده است.
بخشی از این تسهیلات از طریق بنياد برکت، به راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خورشيدي خانگي، مددجويان تخصيص داده شده است. به اين صورت که متقاضيان تجهيزات مورد نياز را از بنياد برکت خريداري کرده و براي اين كار از بانك قرض‌الحسنه مهر ايران وام قرض‌الحسنه دريافت مي‌كنند. با راه‌اندازي اين نيروگاه‌ها و فروش برق مازاد به شبكه سراسري، مددجويان علاوه بر كسب درآمد ماهانه، مي‌توانند اقساط تسهيلات را نيز پرداخت كنند، تسهيلاتي كه در بُعد فردي، اشتغال‌ و توانمندسازي افراد مددجو را به‌دنبال دارد و در بُعد اجتماعي، به گسترش نيروگاه‌هاي خورشيدي، توليد انرژي‌هاي پاك و حفاظت از محيط زيست مي‌انجامد.
در راستای این طرح، همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بنياد برکت، به ايجاد بيش از ۷۰۰ فرصت شغلي و درآمد پايدار در شهرستان راور استان کرمان منجر شده است. همچنين با حمايت تسهيلاتي و تأمين مالي توسط بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، ۵۲۰ واحد نيروگاه خورشيدي پنج كيلوواتي مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) در استان كرمان (منطقه گلزار بردسير) افتتاح شده است. شايان ذكر است كه مجموعاً ۷۲۰ خانوار تحت حمايت كميته امداد استان كرمان هم‌اكنون توليدكننده برق هستند. استان كرمان به‌علت قرار گرفتن در بهترين شرايط نورگيري در كشور، ظرفيت بالايي براي استفاده از نيروگاه‌هاي خورشيدي دارد و طبق برنامه‌ريزي انجام شده، قرار است طي سال جاري ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نيروگاه خورشيدي جديد براي مددجويان كميته امداد در اين استان به بهره‌برداري برسد. البته فقط كرماني‌ها نيستند كه تا كنون از اين تسهيلات بهره‌مند شده‌اند، ۲۰۰ نيروگاه خورشيدي نيز با استفاده از اين تسهيلات در كاشان راه‌اندازي شده است.
بانک مهر ایران یکی از اولویت‌هاي جدي خود را اعطاي تسهيلات به طرح‌هاي مبتني بر فناوري بالا قرار داده است. اميد آنکه افراد بيشتري از اين تسهيلات استقبال کرده و ضمن ايجاد منبع درآمدي پايدار براي خود، از ظرفيت خدادادي كشور در اين حوزه استفاده كنند.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا