خودروویژه ها

سال 97؛ سال خودروسازان چینی در ایران

به گزارش صنعت کار، خودروسازان چینی چند سالی است که در بازارهای جهانی از جمله بازار ایران به خوبی جا باز کرده اند که موفقیت را مدیون قیمت رقابتی بودن قیمت، بهره وری از آپشن های درخور و طراحی مد روز هستند. اما پاره ای از تغییرات در مدت اخیر بازار خودروهای چینی را تحت تاثیر قرار داده است.خودروهای چینی در سایه پاره ای از مشکلات صنعت خودرو کشور در چند سال اخیر در بازار خودرو ایران به خوبی جولان داده و کسب سهم کرده اند.

مشکلاتی چون نبود تنوع و گستردگی سبد محصولات خودروسازان داخلی در تضاد با میل تنوع طلبی خریداران ایرانی، گران بودن خودروهای جدید و به روز پسا برجامی چون پژو 2008 که هم اکنون قیمتی فراتر از 120 میلیون تومان دارد یا محصول آینده سایپا سیتروئن که پیش بینی قیمتی اش زیر 200 میلیون تومان عنوان شده و البته افزایش تعرفه واردات که آشفتگی و افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به همراه داشته است، همگی دست به دست هم دادند تا چینی ها بیش از پیش در خط مستقیم بازار خوش قیمت و عام پسند خود بتازند.

البته فاکتورهای غیر مستقیم دیگری چون ارائه مدل های بسیار متنوع با طراحی روز، عرضه آپشن های مناسب با توجه به بازه قیمتی، تمرکز بر کشش بازار و تولید سگمنت های پسندیده تر چون کراس اوور و شاسی بلند، ارائه کیفیت به نسبتا خوب و قابل قیاس با محصولات تولید داخل و در برخی موارد باکیفیت تر باعث شده است که میل خریداران سگمنت بالاتر از 50 میلیون تومان به ناچار به سمت و سوی خودروهای چینی برود چراکه تا اولین خودرو خارجی بیش از 50 میلیون تومان دیگر فاصله است و این فاصله خریدار را به انتخاب برند چینی وا می دارد.

اما این آزادی و پیشرفت برای برندهای چینی در بازار ایران تا کجا ادامه خواهد داشت؟ خودروهای چینی در سال جدید چه جایگاهی به دست خواهند آورد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با وضعیت فعلی خودروهای چینی در بازار کشور می گوید: “چینی ها دو سه سالی است که در سایه تعرفه واردات بالا فروش خوبی را تجربه می کنند و این مهم چیز جدیدی نیست. اما در عین حال وضعیت آن ها شکننده است. چراکه اگر وزارت خانه بر اساس آنچه پیشتر گفته است برای خودروسازان چینی با داخلی سازی زیر 40 درصد تعرفه CBU را اعمال کند این گروه از خودروها به سرعت بازار فروش خود را از دست می دهند.”

این کارشناس در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد وزارت خانه اختلاف تعرفه واردات میان CBU و CKD را برای خودروسازان چینی اعمال کند ادامه می دهد: “بعید است وزارت خانه بتواند در این زمینه موفق شود. خودروهای دارای داخلی سازی زیر 20 درصد مجوز تولید نمی گیرند این در حالی است که سال گذشته بسیاری از خودروها با داخلی سازی زیر 20 درصد به تولید رسیدند و داخلی سازی زیر 20 درصد یعنی واردات خودرو تقریبا بصورت کامل.”

زاوه ادامه می دهد: “با توجه به افزایش تعرفه واردات و اسقاط، بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی حالا چاره ای جز خرید خودروهای چینی ندارند. البته این افزایش تعرفه بر بازار خودروهای چینی نیز تاثیر می گذارد و از این رو بیشتر نحوه و شرایط فروش آن ها است که حجم فروششان را رقم خواهد زد. با همه وجود فعلا فضا برای خودروهای چینی باز و حتی بازتر از سال گذشته است.”

با مدنظر قرار دادن اصرارهای همیشگی دولت مبنی بر داخلی سازی محصولات خودرویی، فربد زاوه در پاسخ به عدم تلاش خودروسازان برای افزایش میزان داخلی سازی می گوید: ” دلیل آن است که داخلی سازی با توجه به تیراژ تولید هر محصول به هیچ وجه ارزش تولید و حتی مونتاژ اتاق ندارد. این موضوع برای خودروهای پسا برجامی و قطعه سازی نیز صدق می کند. حتی در صورت تولید در تیراژ های بسیار بالا، این قطعات و محصولات را نمی توان صادر کرد چراکه بازار جهانی ندارد. در نتیجه تولید با درصد داخلی سازی بالاتر توجیه اقتصادی به همراه ندارد.”

او می افزاید: “افزایش تعرفه واردات CBU انگیزه تولید را کاهش می دهد. زمانی که فضا رقابتی باشد میل به تولید بالاتر می رود. این مهم زمانی به وقوع می پیوندد که وزارت خانه بجای روش های سنتی افزایش تعرفه ها مالیات بر بالانس ارزی را جایگزین و اجرایی کند. نتیجه این مهم بدون شک رونق در خودروسازی و قطعه سازی خواهد بود.”

با این وجود چینی ها نه تنها هنوز سهم خوبی از بازار را در اختیار خواهند داشت بلکه مدیریت صنعت خودرو ایران فرصت مناسبی برای خودروسازان چینی فراهم آورده است. از حق نیز نگذریم که پیشرفت و توسعه چینی ها در پنج سال گذشته به اندازه ای متحول کننده بوده است که صنعت خودرو داخلی توان رقابت با آن را نخواهد داشت. طراحی به روز، آپشن های درخور و قیمت رقابتی، ورد پیروزی چینی ها در سگمنت 50 تا 100 میلیون تومان بازار ایران است.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا