صنعت و معدنویژه ها

تخم مرغ امسال گران تر می شود؟

به گزارش صنعت کار، بیش از یکسال و نیم از بیماری ادامه‌دار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تلف شدن گله‌های مولد واحدهای پرورشی مرغ تخم‌گذار می‌گذرد و هر روز قیمت این محصول با نوسان مواجه است و با وجود وعده‌های داده شده درباره کاهش قیمت تخم‌مرغ طی روزهای پایانی سال گذشته، هنوز تغییر قیمتی در این محصول اعمال نشده و نرخ آن گران‌تر از قیمت منطقی است که باید باشد.

پیش از این رضا ترکاشوند – مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار – اعلام کرده بود که قیمت تخم‌مرغ در روزهای پایانی سال (1396) فروکش خواهد کرد، چراکه در کنار واردات، اقداماتی برای تقویت تولید و جایگزینی گله‌های مولد معدوم شده صورت گرفته و آرامش نسبی در بازار تخم‌مرغ ایجاد شده است.

اما پس از گذشت حدود سه هفته از این وعده‌ها همچنان قیمت تخم‌مرغ در بازار به نرخ منطقی نرسیده و با آن فاصله دارد، چرا که به گفته این مقام مسئول قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در بازار به ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان رسیده و کیلویی حدود ۲۰۰۰ تومان نسبت به گذشته ارزان‌تر شده است.

با توجه به قیمت کنونی تخم‌مرغ در مرغداری‌ها و حاشیه سود منطقی ۲۰ درصدی آن تا بازار مصرف، هر شانه از این محصول باید نهایتا حدود ۱۲ هزار تومان عرضه شود و نرخ مصوب هر شانه تخم‌مرغ دولتی در زمان اوج کاهش عرضه در همین حدود یعنی ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود، در حالی که بازار شاهد قیمت‌های دیگری است و هر شانه از این محصول بیش از ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

البته پیش از این نیز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت بازار و تولید تخم‌مرغ صحبت کرده بودند. حسن رکنی – معاون وزیر کشاورزی در امور دام – در این باره به ایسنا گفته بود که توزیع تخم مرغ به صورت دولتی در بازار همچنان ادامه دارد و قیمت آن نیز شانه ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین علیرضا رفیعی‌پور – رییس سازمان دامپزشکی – نیز درباره بازار تخم‌مرغ اینگونه اظهارنظر کرد که از خردادماه امسال و با افزایش تولید تخم‌مرغ، قیمت این محصول در بازار کاهش می‌یابد و حتی امکان صادرات آن فراهم می‌شود، چراکه با جایگزین شدن مرغ‌های جدید تخم‌گذار به چرخه تولید تلاش می‌کنیم تا از خردادماه شرایط عادی در تامین تخم‌مرغ ایجاد شود تا نرخ این محصول در بازار کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، گرچه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۴۰ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار را از گله‌های مولد پرورش طیور حذف کرد و عامل اصلی گرانی این محصول نیز کمبود عرضه تخم‌مرغ ناشی از این اتفاق است، اما برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی از جمله جایگزینی گله‌های مولد جدید به جای مرغ‌های تخم‌گذار معدوم شده، افزایش تولید با بالا بردن سن کشتار گله‌های مولد تخم‌گذار و افزایش واردات باید هرچه سریع‌تر انجام شود تا بتوان بازار این محصول را به سرعت به حالت تعادل برگرداند و دوباره شاهد قطع واردات و صادراتی شدن تخم‌مرغ ایرانی باشیم.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا