صنعت و معدنویژه ها

نخستین هیات تجاری خارجی به ایران می آید

به گزارش صنعت کار، هیاتی متشکل از شرکت‌های فعال کشور سوئد در زمینه‌هایی چون خدمات مالی، سرمایه‌گذاری، بیمه، بهداشت و سلامت، انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید دستگاه‌های خودپرداز و صدور کارت‌های بانکی، مدیریت پروژه، نرم‌افزار، مشاوره مدیریت و دوره‌های آموزشی به اتاق تهران می‌آیند و تا در آخرین روزهای فروردین ماه با همتایان ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

این هیات تجاری به سرپرستی مدیرکل امور بین‌الملل اتاق بازرگانی استکهلم سوئد به منظور دیدار و مذاکره با فعالان اقتصادی ایرانی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۷ برابر با ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ میلادی در اتاق بازرگانی تهران حضور می‌یابد.

فعالان سوئدی در حالی برای بررسی زمینه‌های همکاری عازم ایران هستند که در روزهای اخیر، استفان اینگوِس، رئیس‌کل بانک مرکزی سوئد در ایران حضور یافته و با ولی‌اله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و همچنین بانکداران ایرانی ملاقات کرده و در زمینه حل مسائل کلان نظام بانکی گفت‌وگو کرده است.

در نشست روسای کل بانک‌های مرکزی سوئد و ایران، ولی‌اله سیف مشارکت سوئد در مگاپروژه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ایران را زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های تجاری و بانکی میان دو طرف خواند. سیف در این باره گفته است: «نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل ایران، ظرفیت سرمایه‌گذاری به ارزش حدود ۵ میلیارد یورو ظرف سه سال آینده را دارد و در صورت تأمین مالی این پروژه توسط طرف سوئدی، ضمن گسترش همکاری‌های تجاری دو جانبه، مسیر ارتباطات بانکی نیز گشوده خواهد شد.»

بررسی آمار گمرک از تجارت ایران و سوئد، حکایت از آن دارد که حجم مبادلات این دو کشور با ظرفیت‌های موجود متناسب نبوده و تراز تجاری این دو، کاملا به نفع سوئد است. چنانکه گزارش گمرک از داد و ستدهای ایران و سوئد نشان ‌می‌دهد که طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ تنها حدود ۱۶ میلیون دلار کالا از ایران به سوئد صادر شده و در مقابل، ایران کمی بیش از ۶۵۶ میلیون دلار کالا از این کشور خریداری کرده است.

با وجود تراز مثبت تجاری به نفع سوئد، ظرفیت توسعه صادرات کالا از ایران به این کشور وجود دارد که یکی از مشکلات موجود مراودات بانکی است که بخش‌های خصوصی دو کشور امیدوارند با وجود دیدار و تماس بین بانک‌های مرکزی دو کشور این مشکل تسهیل شود.

فعالان اقتصادی برای حضور در نشست مشترک با هیات تجاری سوئد و انجام گفت‌وگوهای مستقیم و دوجانبه می‌توانند از طریق لینک ثبت‌نام و حضور خود را به اتاق تهران اعلام کنند.

منبع: اتاق بازرگانی تهران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا