بانک و بیمهویژه ها

چرا مردم برای پس انداز دلار می‌خرند؟

به گزارش نت کار، قیمت دلار در ادامه تلاطم‌های خود در شروع امسال به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسید تا نگرانی‌ها در فضای اقتصادی و اجتماعی مجددا شکل گیرد و سوالات مختلفی در اذهان‌ شکل گیرد؛ مانند اینکه اکنون قیمت واقعی دلار چقدر است یا اینکه چه پیش‌بینی می‌توان از وضعیت فعلی بازار داشت؟

مجیدرضا حریری – نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوالات اظهار کرد: قیمت واقعی دلار مبتنی بر این است که بتوان چقدر ارز عرضه کرد و چه میزان تقاضا برای دلار در بازار وجود دارد که جوابگو باشد.

وی با بیان این‌که دولت عرضه کننده ارز در ایران است افزود: از نظر تراز حسابداری، منابع ارزی که سالانه دریافت می‌کنیم حاصل درآمدهای نفتی و غیر نفتی است که از میزان مصارف ما بیشتر است، اما چون بیش از ۸۰ درصد این منابع ارزی در اختیار دولت قرار دارد، عرضه کننده عمده هم دولت است.

تکلیف ارز را یک بار معلوم کنید

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح:‌ حالا یا دولت نمی‌خواهد به میزانی که بازار احتیاج دارد ارز عرضه کند یا اینکه بخشی از ارزی که در خارج از کشور دارد تحت کنترل بانک مرکزی نیست که بتواند به متقاضیان بدهد. علاوه بر اینکه خروج ارز و خروج سرمایه از کشور وجود دارد که می‌تواند تراز حسابداری را مختل کند. همه این موارد دست به دست هم می‌دهد و نشان می‌دهد آن کسی که از نظر قانون و ضوابط عرضه و تقاضا بازیگر اصلی بازار ارز است – یعنی دولت و بانک مرکزی – باید برای یک بار تکلیف بازار را مشخص کنند.

حریری ادامه داد: زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومان شد سخنگوی دولت گفت که “خاطر رئیس جمهور مکدر شده است”، اما حالا نمی‌دانیم امروز که به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسیده خاطر رئیس جمهور در چه حال است! بهتر است به جای این صحبت‌ها، مسائل را با مردم در میان بگذاریم. اگر منابع ارزی در دسترس دولت نیست و نمی‌تواند همه ارزی که در خارج دارد را مدیریت کند به مردم بگوید که توقعات مردم با اتفاقات واقعی که در اقتصاد می‌افتد هم سطح شود.

مردم حق دارند که دلار می‌خرند

وی اضافه کرد: این ندانستن مردم و نبود اطلاعات کافی به توقعاتی دامن می‌زند که خودش می‌تواند باز هم قیمت ارز را دچار نوسان کند. مردم برای این‌که ارزش پس اندازهای خردشان روز به روز کاهش پیدا نکند پس اندازهای خود را به طلا، سکه و ارز تبدیل می‌کنند. سال گذشته ارزش پس اندازهای خرد مردم حدود ۲۸ درصد پایین آمد. مردم حق دارند که ارزش پس اندازشان را به شکلی حفظ کنند و همین فشار متقاضیان به بازار باعث می‌شود نرخ ارز تغییر کند.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: دو مساله می‌تواند به آرامش در بازار ارز کمک کند؛ یکی بیان حقایق وضعیت اقتصادی و ارزی با مردم و دومی شفاف بودن روابط اقتصادی و گردش‌های حساب‌های کلان.

حریری تصریح کرد: شفافیت علاج همه گرفتاری‌های اقتصاد ماست. بیشترین مسئله ای که اقتصاد ما را دچار مشکل می‌کند در روابط بانکی، بورس یا ارز همگی ناشی از عدم شفافیت است. شفافیت می‌تواند فشارهایی که از بیرون به بازار می‌آید را تخفیف دهد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا