راه و ساختمانویژه ها

سهم۱۱درصدی ریل در سفرهای نوروزی

به گزارش صنعت کار، میرحسن موسوی در نشست خبری تشریح وضعیت سفرهای نوروزی ریلی در سال ۹۷ گفت: در سال گذشته ۳۵۰ واگن با عمر بالای ۴۵ سال و ۲۵۶ واگن با عمر بالای ۳۰ سال از رده خارج شد اما علیرغم این کاهش تعداد واگن ها، با افزایش ظرفیت مسافر در سفرهای نوروزی سال جاری مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در ایام پیک نوروز امسال هم در تعداد قطار و هم در تعداد نفر-صندلی رشد داشتیم، ضمن اینکه قیمت بلیت ها نیز در ایام پیک ۹۷ افزایش نیافت و معادل قیمت بلیت قطار در ایام پیک سال ۹۶ عرضه شد.

معاون مسافری شرکت راه آهن افزود: در نوروز امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر مسافر با قطار جابه جا شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشتیم. همچنین حرکت قطارها ۲۴ ساعته در سراسر کشور رصد می شد که به همین دلیل در نوروز سال جاری تاخیر در حرکت قطارها از مبداء از ۲۴ ثانیه در نوروز ۹۶ به ۱۸ ثانیه در نوروز ۹۷ کاهش یافت، ضمن اینکه متوسط تاخیر در رسیدن قطارها به مقصد از ۳۳ دقیقه در سال گذشته به کمتر از ۲۷ دقیقه در نوروز امسال کاهش یافت.

وی اظهار داشت: سهم بخش حمل و نقل ریلی از کل جابه جایی های نوروزی ۱۰.۸ درصد بود که ۵ ناحیه راه آهن تهران، خراسان، آذربایجان، شمال غرب و قم بیشترین میزان تردد مسافران را به ثبت رساندند.

به گفته موسوی، در روزهای پایانی سال گذشته و پیش از آغاز پیک سفرهای نوروزی سال ۹۷ تعداد ۶۱ واگن نو و نوسازی شده وارد ناوگان شد و ۷۵ دستگاه واگن نیز از سوی شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری مورد بهسازی قرار گرفت، ضمن اینکه کلیه منسوجات خواب مسافران قطار نیز پیش از آغاز سفرهای نوروزی نو شدند.

وی ادامه داد: در طول ایام سفرهای نوروزی امسال ۵۰ هزار و ۸۲۰ تماس با سامانه تلفنی راه آهن برقرار شد، با این حال ۳۰ درصد کاهش در تعداد شکایت ها از شرکت های حمل و نقلی مسافری داشته ایم.

معاون مسافری راه آهن خاطرنشان کرد: در نوروز ۹۷ هزار و ۸۴۰ رام قطار مورد استفاده قرار گرفت که ۱۵.۷ درصد نسبت به نوروز ۹۶ رشد داشت و یک میلیون و ۸۷۳ هزار نفر صندلی برای مسافران فراهم شده بود.

وی تصریح کرد: در نوروز امسال ۸ مسیر قطار گردشگری نوروزی شامل تهران-سوادکوه، تبریز- رازی، تبریز-جلفا، تهران- بیابانک، اراک- حک، اهواز- تنگه ۵، گرگان- بندر ترکمن و گرگان- اینچه برون راه اندازی شد که با استقبال خوبی مواجه شد، ضمن اینکه یک قطار گردشگری خارجی نیز در ۱۴ فروردین از مرز رازی شامل گردشگران اروپایی، آمریکایی و آسیایی وارد کشور شد که در حال بازدید از شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، تهران و یزد هستند.

موسوی یادآور شد: از دیگر برنامه های سال جاری این شرکت اضافه شدن ۴۵۰ دستگاه ریل باس از کره جنوبی با مشارکت شرکت ایرانی و همزمان با انتقال فناوری تولید آن در داخل در دستور کار قرار دارد. همچنین ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری بین شهری با مشارکت بخش خصوصی و انتقال دانش تولید آن در داخل از روسیه نیز در دست اقدام است، ضمن اینکه ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری روسی برای قطار برقی تهران- مشهد استفاده می شود که ال سی آن سال گذشته گشایش یافت.

به گفته وی، در حال حاضر هزار و ۳۰۸ واگن مسافری با متوسط عمر ۲۴.۸ سال در کشور داریم که تا پایان سال ۹۷، ۹۰ واگن مسافری دیگر نیز به ناوگان اضافه می شود.

منبع: مهر
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا