صنعت کار » دوبی مال، بزرگ‌ترین رکوردشکن عرصه صنعت ساختمان

دوبی مال، بزرگ‌ترین رکوردشکن عرصه صنعت ساختمان

رکوردشکنی در صنعت ساختمان، فعالیتی هزینه بر و بسیار حساس به‌شمار می‌آید که نیازمند شرایط خاصی است. مهندسان و مگاپروژه‌هایی که در نهایت به رکوردشکن تبدیل می‌شوند همواره با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت همراه هستند و زیرساخت‌های لازم برای آنها از سال‌ها قبل مهیا می‌شود. از مهم‌ترین رکوردهایی که در صنعت ساختمان می‌توان به بلندترین برج، سنگین‌ترین ساختمان، پیشرفته‌ترین ساختمان، بزرگ‌ترین سازه فولادی و مواردی از این اشاره کرد.

 ماهنامه صنعت کار نوشت، اما یکی از متفاوت‌ترین رکوردهای صنعت ساختمان تعلق می‌گیرد به بزرگ‌ترین مرکزتجاری دنیا که این روزها در اختیار «دبی مال» از مجموعه مراکز تجاری شرکت «عمار مال» است. ساختمانی عظیم که رکوردهای بسیاری در دنیا را جابه‌جا کرده و همچنین فازهای تکمیلی آن در حال انجام شدن است. سرمایه عظیم و همچنین مصالح متعدد پشت پرده این مرکز تجاری بزرگ در دنیا باعث شده تا دبی مال به یکی از شگفتی‌های صنعت ساختمان در دنیا تبدیل شود. با توجه به اینکه در تهران نیز استارت یک مرکز تجاری بسیار عظیم زده شده است بد نیست نگاهی داشته باشیم به پشت پرده و دانستنی‌های جالب ساختمانی و اقتصادی که در این مرکز وجود دارد.

ابتدا بهتر است تعریفی تجاری از کلمه «مال» به عنوان یکی از کلماتی که چند وقتی می‌شود بیشتر به گوش می‌خورد، داشته باشیم. در تعریفی کامل باید گفت فروشگاه‌های زنجیره ای به شبکه ای از خرده فروشی‌های بزرگ گفته می‌شود که کالاهای یکسانی را با مالکیت انحصاری ارئه می‌کنند. معمولا در این فروشگاه‌ها به دلیل خرید بالا کالاها باید با قیمت کمتری بفروش برسد اما نمی‌توان این دلیل را شرطی اصلی پنداشت. یکی از معایب مهمی‌که می‌توان در مورد این فروشگاه‌ها عنوان کرد این است که به دلیل حضور برندهای معتبر هیچ وقت نمی‌توان خیلی خرید مقرون به صرفه‌ای را در این فروشگاه‌ها داشت چرا که مطمئنا نمی‌توان از معروف‌ترین برند‌‌های دنیا خرید اقتصادی داشته باشیم. بیشتر این مراکز خرید در زیر بناهای بسیار بزرگ و در چند طبقه ساخته شده‌اند و جدید‌‌ترین تکنولوژی صنعت ساختمان در آن بکار رفته است و معمولا در جایی احداث شده‌اند که دسترسی به آنها آسان باشد. در اکثر این مجموعه‌ها واحد‌های تجاری‌،‌‌هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها، شهربازی، سالن‌های سینما و رستوران و کافی شاپ و واحد‌های فروش پوشاک و البسه و… وجود دارد.
«دبی مال» در قلب شهر دبی در امارات متحده عربی واقع شده و به اصطلاح در میان مردم به «مرکز اکنون» معروف شده‌است. این مجموعه که در سال ۲۰۰۸ گشایش یافت، به عنوان بزرگ‌ترین و پربازدیدترین مرکز تجاری در دنیا شناخته می‌شود به طوری که در سال ۲۰۱۴ رکورد ۸۰ میلیون بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که در سال ۲۰۱۴ تقریبا تمام جمعیت کشورمان از این مرکز تجاری بازدید کرده‌اند که عددی بسیار بزرگ است. این پروژه به عنوان بخشی از طرح بیست میلیارد دلاری بلندترین برج دنیا یعنی «برج خلیفه» ساخته شده است. کل مساحت این ساختمان ۱ میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع است و تمام فضای درونی این مرکز تجاری به ۵۴۰ هزار و ۱۲۷ متر مربع می‌رسد و این در حالی است که ۳۵۰ هزار متر مربع از آن غیر قابل اجاره دادن است و در حال حاضر ۱۲۰۰ فروشگاه فعال همراه با گالری و سینما و فضای بازی و بیش از ۲۰۰ رستوران و امکانات گسترده دیگری است که جلوتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد. در این مال شاهد وجود خیابان فشن که مجموعه ای از برندهای لباس روز دنیا در آن حضور دارند، خیابان جواهرات که مجموعه‌ای گسترده از طلا فروشی و فروشگاه‌های لوکس در آن قرار گرفته‌اند و همچنین یک مجموعه عظیم برای سرگرمی‌کودکان هستیم. اولین فاز گسترش این مجموعه نیز به گفته روابط عمومی‌مجموعه در حال انجام شدن است که درنهایت ۹۲ هزار متر مربع نیز در این فاز به فضای اصلی مجموعه اضافه خواهد شد. بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده افزوده شدن این بخش به مجموعه اصلی می‌تواند میزان مخاطبان دبی مال را به‌صورت سالانه از مرز ۱۰۰ میلیون نفر رد کند.

دبی مال از نگاه ساختمانی یکی از عظیم‌ترین پروژه‌هایی است که تا امروز توسط بشر انجام شده و مهندسی خاصی در آن به کار رفته است. از نظر ابعاد این مجموعه معادل با ۵۰ زمین فوتبال استاندارد است. از جالب‌ترین نکات در مورد این مرکز تجاری وجود بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا در آن است. برای ساخت این آکواریوم از یک پنل خاص استفاده شده که ۳۲ متر عرض، ۸ متر ارتفاع و ۹ متر قطر دارد و وزن آن نیز به ۲۴۵ تن می‌رسد. این پنل در کنار آکواریوم به تنهایی یک رکورد جهانی در اختیار دارد که این مورد نیز یک اتفاق خاص در صنعت ساختمانی به حساب می‌آید. این آکواریوم همچنین میزبان ۳۳ هزار‌گونه مختلف جانوری و آبزی است و بازدیدکنندگان می‌توانند شنای همراه با کوسه را نیز در یک مرکز تجاری تجربه کنند.

این مرکزخرید همچنین میزبان چند تم پارک خاص است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «سگا» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های بازی رایانه‌ای اشاره کرد. همچنین یک سالن اسکی روی یخ با سایز استاندارد المپیک در دل این دبی مال بنا شده است که در دل هوای گرم و کویری دبی اتفاقی جالب به نظر می‌رسد. این مجموعه محل برگزاری مسابقات‌هاکی امارات نیز به شمار می‌آید. از نکات بارز و خاص مهندسی این سالن این است که مجموعه در طبقه اول بنا شده اما تا طبقه دوم نیز کشیده می‌شود.

قبل از آنکه وارد نکات اقتصادی و سرمایه در گردش این مرکز تجاری و شرکت مادر ان شویم بهتر است چند نکته دیگر در مورد کوتاه دیگر از بعد ساختمانی آن را بررسی کنیم. ساخت و ساز چنین پروژه بزرگی مسلما برای شرکت‌های پیمانکاری با مشکلاتی همراه بوده است و به همین سبب بود که دبی مال با دو سال تاخیر نسبت به زمانی که روز اول اعلام شده بود افتتاح شد. چنین مرکز بزرگی حتما نیازمند جای پارک استثنایی نیز هست، مهندسین برای این ساختمان عظیم فضای پارک لازم برای ۱۴ هزار خودرو را در نظر گرفته‌اند که در سه پارکینگ مجزا تقسیم می‌شوند. پردیس سینمایی با کیفیت این مجموعه نکته دیگری است که نباید از آن غافل شد. ۲۲ سالن سینما با ظرفیت پذیرایی از ۲۸۰۰ نفر در آن واحد از نکات بارز این مجموعه به شمار می‌آید. در هفته‌های ابتدایی هر فیلم سینمایی حدود ۱۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.
بررسی بزرگ‌ترین مجتمع تجاری دنیا از نگاه اقتصادی کار بسیاری سختی است که شاید نتوان به درستی سرمایه در گردش آن و پولی که به‌صورت روزانه در آن خرج می‌شود را به طور دقیق محاسبه کرد ولی آمارهای مختلفی از این مجموعه توسط شرکت پیمانکاری اصلی و صاحب امتیاز این مجموعه اعلام شده است که قابل استناد هستند. طبق اعلام رسمی‌که از سوی شرکت «عمار مال» اعلام شده است در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۳۹ میلیون نفر به دبی مال سفر کرده و از آن بازدید به عمل آورده اند. سخنگوی این شرکت اعلام کرده است که این رکورد تنها توسط مجموعه دبی مال به عنوان پرچمداراتمام مرکز خریدهای این شرکت به ثبت رسیده و میزان سود خالص آن نسبت به شش ماهه نخست سال ۲۰۱۶ حدود ۵ درصد رشد داشته است. این رشد باعث شد تا سود دبی مال به ۴۸۲ میلیون درهم معادل با ۱۳۱ میلیون دلار باشد که در نوع خود عددی بسیار جالب است. البته که این شرکت از اعلام میزان کل درآمد اجتناب کرده و تنها سود خالص را عمومی‌نموده است. محمد البار، مدیرعامل این شرکت در یک گفتگو اعلام کرد که، با توجه به گسترش‌های جدیدی که در این مجموعه در حال انجام شدن است، آخرین و به روزترین تکنولوژی‌های برای نصب به دبی مال خواهند آمد تا تعداد فروشنده‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده و تجربه خرید بهتری برای خریداران ایجاد شود. همچنین با گشایش مغازه‌های تازه، شاهد افزایش درآمد این مجموعه شرکت نیز خواهیم بود.

«عمار مال» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صاحب امتیاز مراکز تجاری در دنیا به شمار می‌آید در نه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ در مجموع تمام فعالیت‌های خود توانست به سود خالص ۴۱۰ میلیون دلار دست پیدا کند که این میزان نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ درصد افزایش داشته است. البته لازم به ذکر است که کل درآمدهای کلیه مجموعه‌ها عدد ۶۸۱ میلیون دلار بوده است. عمار مال تا این لحظه صاحب امتیاز ۵ مرکز تجاری بزرگ در سطح دبی است که دبی مال پرچمدار آنها به شمار می‌آید.

با مرور فعالیت‌های دبی مال که نزدیک به ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد به ما نشان می‌دهد که تبلیغات درست و مهندسی خاص سازه می‌تواند ابعاد اقتصادی یک مجموعه را به طور کامل تامین کند. مهندسان و شرکت‌های پیمانکاری ایرانی که تا امروز مجموعه‌های مختلف در سطح کلان شهر تهران و دیگر شهرهای کشور ایجاد کرده‌اند برای رسیدن به این رکورد همچنان باید در صنعت ساختمان دنبال پیشرفت بوده و با تبلیغات گسترده مجموعه‌های خود را به عنوان مراکز گردشگری و توریستی معرفی کنند.

 

خبرنگار صنعت کار: محمدامین زمانی ندافان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات