صنعت و معدنویژه ها

درددل تولیدکنندگان از بازار ارز

وام<br /> تولید کنندگان<br /> تولید داخلی

به گزارش صنعت کار، رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال هم همانند سال‌های گذشته در پیام نوروزی خود تأکید بر اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و حمایت از تولیدکننده ایرانی را مطرح و سال 97 را به نام “حمایت از کالای ایرانی” نام‌گذاری کردند تا با همکاری دستگاه‌های مختلف، تولید کنندگان کشور که در طول چند سال اخیر رمقی ندارند تقویت شده و حضور پررنگی در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشند.

البته ایشان پیش از این نیز بارها بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تأکید کرده‌اند، اما متأسفانه در عمل حمایت‌های لازم از تولید کنندگان انجام نشد و آنها با تکیه بر توانمندی خود به‌سختی با کالاهای وارداتی رقابت می‌کنند.

در حال حاضر کمتر از یک ماه از اعلام این نام‌گذاری می‌گذرد و در طول این مدت وزارتخانه‌ها بر لزوم حمایت از تولید کننده داخلی و اعلام برنامه‌های خود برای تحقق این شعار پرداختند. جالب اینجاست تولیدکنندگان به این برنامه ها‌دلگرم نبوده و عملی شدن آنها را با توجه به تجربه سال‌های اخیر بعید می‌دانند.

21 روز از ابلاغ شعار امسال گذشته و تولیدکنندگان نه‌تنها شاهد حمایت‌هایی نبوده‌اند بلکه با شوک بزرگ افزایش قیمت ارز هم روبه‌رو شده‌اند. با توجه به اینکه حجم زیادی از مواد اولیه تولیدکنندگان از محل واردات تأمین می‌شود افزایش قیمت دلار عاملی شده تا آنها امکان خرید مواد اولیه نداشته و در نهایت مجبور به کاهش تولید و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی شوند.

نکته قابل توجه آنکه در برخی از حوزه‌ها که تولیدکنندگان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند با عدم تولید منتظر تعیین تکلیف بازار بوده و خط تولید خود را خاموش کرده‌اند. در این شرایط این سؤال مطرح است که؛ دولت در این شرایط چه‌حمایتی از تولیدکننده می‌کند و آیا با این بازار پرنوسان ارز امکان رقابت با کالاهای وارداتی وجود دارد یا خیر؟!

محمدی یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو با ابراز اینکه “سرمایه در گردش کافی برای توسعه محصولات خود را نداریم” به خبرنگار تسنیم گفت: لازمه توسعه محصول داشتن منابع مالی کافی است اما ما حتی پول خود را به‌سختی از خودروسازان دریافت می‌کنیم، به‌دلیل معوقات بانکی امکان دریافت تسهیلات جدید را هم نداریم.

وی با بیان اینکه “وام‌های بانکی بسیار گران و بازپرداخت آن برای ما سخت است”، افزود: لازمه حمایت از تولید ایرانی همکاری دولت با تولیدکنندگان است البته ما پول ارزان هم نمی‌خواهیم لااقل مساعدت‌هایی را در هزینه‌های بیمه و مالیات انجام دهد.

این تولیدکننده با اعلام اینکه امسال تصمیمات ضدتولید دولت یک‌به‌یک از راه می‌رسد، تصریح کرد: دلایل نوسانات ارز این روزهای اخیر برای همه تولیدکنندگان علامت سؤال دارد، واقعاً نمی‌دانیم بازار امسال به‌چه‌سمتی خواهد رفت، با این اوضاع هیچ سرمایه گذاری حاضر به فعالیت در بازار نیست.

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این شرایط از بالا بودن مدت زمان ذخیره انبارها، افزایش متوسط 10 تا 15 درصدی هزینه مبادله متأثر از تحریم‌ها، بوروکراسی اداری و بی‌اطمینانی سرمایه گذاران از شاخص‌های اقتصادی نظیر تورم، بدهی‌های دولت، بودجه و غیره به‌عنوان سایر عوامل تأثیرگذار بر تولید داخلی تأکید کرده است.

وی تأکید می‌کند: نوسانات نرخ ارز عامل اصلی ضربه به تولید داخلی است و باید بتوانیم با یک گفتمان ملی این مشکل را حل کنیم.

*کمر تولیدکننده با این شرایط می‌شکند

ابوالفضل روغنی گلپایگانی به‌عنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفته است: امروز تولیدکنندگان به هیچ عنوان قادر به خرید مواد اولیه نیستند که این موضوع اصلاً به‌نفع صنعت و تولید کشور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید در این رابطه تصمیم فوری گرفته شود، افزود: تولیدکنندگان باید در شرایط باثبات اقتصادی فعالیت کنند تا امکان توسعه و فروش محصولات را در کشور داشته باشند، اما متأسفانه یک رقابت نابرابر در کشور ایجاد شده که فقط به‌نفع واردکنندگان است.

وی تصریح کرد: قرار بود امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از تولید اجرایی شود اما متأسفانه از همان روزهای نخست سال تولیدکننده با هیجانات ارزی روبه‌رو شده است که کسی هم پاسخگوی دلایل آن نیست. تولیدکننده امروز یک کالا را با دلار 5 هزار و خرده‌ای خریده اما سه ماه آینده باید تعهدات خود را با قیمت روز دلار پرداخت کند، آیا این منطقی است؟ کمر تولیدکننده با این شرایط می‌شکند.

*چرا دولت با مردم صادقانه صحبت نمی‌کند

جمیلی یک کارشناس اقتصادی هم با بیان اینکه متأسفانه در شرایط افزایش نرخ ارز همه ضرر می‌کنند، به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان و صادر کنندگان احساس امنیت نکرده و منتظر تعیین تکلیف اوضاع هستند.

جمیلی با اعلام اینکه اتفاقات اخیر بازار ارز نشان می‌دهد تمام دستاورد دولت یازدهم در کنترل نرخ تورم طی ماه‌های آینده از بین خواهد رفت، اظهار داشت: بازار به‌شدت متورم شده و خبری از رونق نیست که این اوضاع به‌سود هیچ کس نخواهد بود.

جمیلی خطاب به مسئولان دولتی گفت: بیایید با مردم صادقانه صحبت کنید که دلایل این موضوع چیست؛ چرا مردم باید دلال سکه و ارز باشند؟ شرایط اصلاً برای کسب و کار خوب نیست. تولید منفی شده و به‌جای حمایت از تولید ما داریم ضربه‌های کاری را به آنها می‌زنیم.

*تولیدکنندگان دست از فروش کشیدند

سعید باستانی نیز با اشاره به اینکه عمده نیاز واحدهای تولیدی از محل ارز تأمین می‌شود به تسنیم می‌گوید: افزایش ناگهانی قیمت ارز تعجب بسیاری از واحدهای تولیدی را برانگیخته است. آنها نمی‌دانند آیا با نوسانات دلار باید تولید کنند یا خیر.

وی با ابراز اینکه تقریباً در بازار هیچ جنسی خرید و فروش نشده و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند کالایی را وارد بازار نکنند، اضافه کرد: به‌اعتقاد من برای ساماندهی اوضاع باید یک سری اقدامات کوتاه‌مدت انجام شود تا بعد از اجرایی شدن آنها به‌فکر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای تولید باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به ضعف بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز اشاره کرد و با اعلام اینکه باید منابع مالی ارزان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تصریح کرد: سودهای 27درصدی و حتی 18درصدی نه‌تنها مشکل تولیدکنندگان را کم نمی‌کند بلکه آنها را در گرداب پرداخت سودهای بانکی می‌اندازد.

*بگذارید تولیدکننده داخلی نفس بکشد

سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید بر اینکه امروز تولیدکنندگان زیر آوار زلزله اقتصادی مانده‌اند، گفت: با یک بسیج عمومی باید تولید کنندگان را از این آوار نجات داد.

وی اضافه کرد: برای حمایت از تولیدکننده داخلی باید با برنامه‌ریزی موج کارآفرینی را در کشور ایجاد کرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه امروز تولیدکنندگان نباید به منابع دولتی چشم داشته باشند، افزود: همیشه گفته‌ایم دولت فقط مساعدت لازم برای بازپرداخت دیون معوق تولیدکنندگان داشته باشد تا تولیدکننده بتواند نفس بکشد.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا