گوناگون

گردشگری 10 سال دیگر جایگزین نفت می‌شود اگر…

به گزارش صنعت کار، نگاهی به آمارهای مربوط به گردشگران داخلی نیز نشان می‌دهد شاهد افزایش سفرها به شکل محسوسی نبودیم و همچنان بیشترین میزان سفرهای داخلی در ایام نوروز یا بعضا تابستان صورت می‌گیرد. به همین بهانه و در رابطه با مهم‌ترین نیازهای گردشگری امروز، گفتگوی با محمد محب خدایی با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری انجام داده‌ایم. او شرایط گردشگری امروز را رو به رشد و امیدوارکننده ارزیابی کرده و البته چند راهکار نیز برای استفاده از ظرفیت‌های چهار فصل بودن ایران دارد. در این گفتگو با “صنعت‌کار” همراه باشید:

صنعت گردشگری در تمام کشورهای جهان به عنوان یک صنعت پیشران اقتصادی معرفی می‌شود. البته کشور‌ما هنوز سازکار و ویژه‌ای را تعریف نکرده و از ظرفیت‌های این عرصه بهره‌برداری نشده است. در این رابطه فکر می‌کنید چقدر زمان نیاز است تا درآمدهای حاصل از گردشگری جایگزین درآمدهای نفتی شود؟
در کشور ما هر صنعتی معضلات و مشکلات خاص خودش را دارد. صنعت گردشگری هم از این قائده مستثنی نیست. نباید فراموش کنیم که توسعه گردشگری تلاش جمعی را طلب می‌کند. اینطور نیست که بگوییم فقط یک سازمان یا نهاد خاص در این زمینه می‌تواند اثرگذار باشد. همه ظرفیت‌های یک کشورباید مورد استفاده قرار گیرد تا جامعه مخاطبان برای سفر به آن مجموعه انگیزه پیدا کنند.
معرفی درست و همه جانبه کشورمان به جامعه بین المل یکی از موارد بسیار مهمی‌است که باید در کانون توجه باشد. ایجاد فضایی تبلیغات مثبت و هدفمند که نشان دهد ایران کشوری امن و زیباست که می‌توان به راحتی به آن سفر کرد و روزهای متعددی نیز اقامت داشت.
واقعیت هم این است که ما در کشورمان در همه حوزه‌های گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعی، گردشگری مذهبی و… ظرفیت داریم. از همه این موارد مهمتر چهار فصل بودن کشور است که تقریبا در اغلب کشورهای جهان کم نظیر بوده و با مدیریت درست می‌تواند رونق گردشگری را به دنبال داشته باشد.
مدیریت درست در این زمینه یعنی بتوانیم به‌صورت همزمان شرایط حضور توریست در مناطق گرمسیر را مطابق با استاداردهایی که در کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات متحده عربی رعایت می‌شود، فراهم کنیم. در عین حال باید شرایط حضور مخاطبان را در مناطق سردسیر همانگونه تعریف کنیم که در کشورهای شناخته شده و توریستی سردسیر مثل روسیه برنامه‌ریزی می‌شود.
بدون شک اگر بتوانیم این مدیریت و البته تبلیغات گسترده‌ای که به آن اشاره کردم را در سراسر کشور و با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی اجرا کنیم قطعا اتفاقی که شما به آن اشاره کردید به وقوع خواهد پیوست. یعنی درآمدهای گردشگری به زودی و شاید در عرض یک دهه جایگزین درآمدهای نفتی شود این موضوع به هیچ عنوان دور از ذهن و یا غیر قابل دستیابی نیست.

به نکته خوبی در رابطه با چهار فصل بودن ایران اشاره کردید. با وجود اینکه ما یک طبیعت چهار فصل داریم چرا صنعت گردشگری ما فقط در ایام نوروز بازار داغی دارد. برای رونق این صنعت در تمام روزهای سال چه باید کرد؟
در چند سال اخیر تمام تراکم سفر در کشور ما محدود به زمآنهای خاصی مانند عید و تعطیلات تابستان شده است. اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح مردم را به سفر در طول هفته نیز تشویق کنیم. بدون شک اولین و مهم‌ترین مشکل به گرانی سفرهای داخلی باز می‌گردد و البته محدودیت‌های مالی که قالب مردم دارند. ما در سازمان گردشگری باید سعی کنیم با در نظر گرفتن تورهای ارزان قیمت شرایط را برای سفرهای بیشتر در طول سال برای مردم فراهم کنیم. این طرحی است که البته توسط کارشناسان‌ما در حال بررسی بوده و به زودی اجرا می‌شود.
البته موضوع سفرهای نوروزی فقط گردشگران داخلی را در بر می‌گیرد. در مورد خارجی‌ها خوشبختانه در تمام روزهای سال گردشگران مختلف را از سراسر جهان میزبانی می‌کنیم و این آمار طی چند سال اخیر همواره با رشد مواجه بوده است.

صنعت گردشگری ابعاد و بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری تاریخی، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، گردشگری سیاه، گردشگری طبیعی، گردشگری تفریحی و… دارد. در ایران فقط چند مورد از این موارد را به‌صورت فعال داریم. برای تقویت دیگر بخش‌ها چه باید کرد؟
در حال حاضر گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی در ایران فعال است که تلاش می‌کنیم گردشگری سلامت را هم به این موارد اضافه کنیم. بد نیست بدانیم که خدمات حوزه سلامت در ایران کیفیت خوبی دارد، اما در حوزه بازاریابی و جذب توریسم سلامت آنطور که باید و شاید کار نکردیم. در این زمینه وظایفی داریم و جذب گردشگر منافعی برای گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه به دنبال دارد که تقویت آن، نیازمند اقدامات بین بخشی و کار تیمی‌است.
ورود توریسم سلامت به کشور باعث رونق و انتفاع حوزه‌های مختلف از جمله شرکت‌های هوایی، هتل‌ها و حمل و نقل می‌شود و در این حوزه، موفقیت‌های چندانی نداشته‌ایم و لازم است که مشوق‌هایی ایجاد کنیم تا گردشگر سلامت، به گرفتن خدمات در ایران تشویق شود.

در رابطه با توسعه درست صنعت گردشگری، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و حضور کشورهای خارجی را تا چه میزان موثر می‌دانید؟
برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در رابطه با هر صنعتی می‌تواند اثر گذار باشد. معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در قالب رویدادهای تخصصی یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که در ابتدای گفتگو اشاره کردم و باید بسیار جدی گرفته شود. در همین رابطه موضوع برگزاری رویدادهای تخصصی در هر استان را با جدیت دنبال می‌کنیم و حامی‌رویدادهای تخصصی در حوزه گردشگری هستیم.
در آخرین رویداد گردشگری تهران هم همانطور که در رسانه‌ها منعکس شد از چندین کشور خارجی از جمله ایتالیا، آلمان، انگلیس، برزیل، سوئیس، اسپانیا، روسیه، ترکیه، ویتنام، کامبوج، کره جنوبی، بلاروس، تایلند، مالزی، ارمنستان، قبرس، امارات، اندونزی، نپال، چین و صربستان بازدید کننده و مشارکت کننده داشتیم.

به عقیده کارشناسان از مهم‌ترین نقاط ضعف ما در حوزه گردشگری، ناوگان حمل و نقل فرسوده‌ای است که شرایط تردد در بخش‌های مختلف کشور را خصوصا برای گردشگران خارجی دشوار می‌کند. در این زمینه چه تدبیری اندیشیده شده است؟
در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار خوبی برای زیرساخت‌های حمل و نقل انجام شد. شرایط پسابرجام، عقد قراردادهای صنعتی در زمینه نوسازی و بازسای زیرساخت‌ها و خرید وسایل حمل و نقل جدید پس از سال‌ها، نشان می‌دهد که این موضوع برای دولت بسیار جدی و مورد پیگیری است. اینها جزو مواردی است که باید با گذر زمان نسبت به حل آنها اقدام کرد.
در پایان فکر می‌کنم ما می‌توانیم با توسعه صنعت گردشگری به بسیاری از بخش‌های صنعتی کمک کنیم. برای مثال همه در کشور نگران اشتغال هستند ولی با ارزش دادن به حوزه گردشگری بی‌شک این بخش را هم می‌توانیم فعال کنیم. فقط باید ظرفیت‌ها را به درستی شناخت و برای استفاده درست از آنها برنامه ریزی کرد.

خبرنگار صنعت کار: سپیده قاضی نژاد
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا