راه و ساختمانویژه ها

بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد

به گزارش صنعت کار، بازار مسکن از اواخر سال گذشته با رشد نسبی در ارزش و تعداد معاملات روبرو شد تا جایی که کارشناسان این بازار روند صعودی معاملات در بازار مسکن را ادامه دار دانستند و پیش بینی رشد ١٧ درصدی برای قیمت مسکن در سال جاری کرده اند.

حال با گذشت کمتر از یک ماه از سال ٩٧، شاهد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ارزش و تعداد معاملات مسکن نبوده ایم و بعضا شاهد کاهش نرخ سود اوراق تسهیلات مسکن بوده ایم.

در این میان نوسانات نرخ ارز یکی از موضوعات مهمی است که در سال جاری بر روی تمامی بازار‌ها تاثیر گذاشته است و حال با دستور تک نرخی شدن نرخ ارز از سوی معاون رئیس جمهور باید در انتظار رخ داد‌های دیگری، چون آرام شدن هیجانات بازار و کم شدن تنش‌ها باشیم.

در این رابطه محسن سرحدی کارشناس بازار مسکن در خصوص تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن بیان کرد: از آنجا که ارز و مسکن در اقتصاد دو کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند و زمانی که نرخ یکی از کالا‌های سرمایه‌ای افزایش پیدا می‌کند، طبیعتاً روی سایر کالا‌ها نیز اثر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: حال با وجود طرح پیشنهادی دولت مبنی بر ثبات نرخ ارز می‌توان انتظار کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن را داشت.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: مقایسه افزایش نرخ ارز با دوره مشابه سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان می‌دهد که نوسانات ارزی آن سال‌ها با وجودی که بسیار شدید بود، اما اثر زیادی بر سایر بازار‌های موازی از جمله مسکن باقی نگذاشت. یعنی رکود در این بازار کماکان ادامه داشت. آنچه سبب شد تا بازار مسکن در سال گذشته، از رکود خارج شود، رونق در سایر بازار‌ها و البته بسته‌های سیاستی که دولت در قالب وام مسکن یکم در دستور کار قرارداد، کارساز بود.

سرحدی تاکید کرد: بازار مسکن کشش افزایش قیمت شدید را ندارد و به همین دلیل چنین اتفاقی پیش‌بینی نمی‌شود، اما اگر اتفاقاتی مانند نوسانات ارزی در اقتصاد ادامه‌دار باشد، سبب آن می‌شود که تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی وارد بازار مسکن شود و همین موضوع باعث ایجاد تغییراتی در بخش مسکن می‌شود.

براساس این گزارش حال باید منتظر ماند و دید با توجه به سیاست دولت مبنی بر ثبات نرخ ارز چه شرایط پیش روی بازار مسکن خواهد بود و آیا با توجه به تکان‌های اخیر و رشد معاملات و قیمت‌ها در این بازار شاهد رکود مجدد در بازار مسکن باشیم.

منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا