بانک و بیمه

«بیمه»، صنعتی که از حادثه پول به جیب می‌زند


ماهنامه صنعت کار نوشت، در نگاه حرفه‌ای‌تر بیمه ریسک احتمالی از دست دادن چیز با ارزشی را از فردی به فرد دیگر منتقل می‌کند و این عمل انتقال به واسطه پرداخت یک هزینه انجام می‌شود. فرد یا موسسه‌ای که بیمه را از شرکت‌های بیمه خریداری می‌کند، بیمه گذار نامیده می‌شود. این فرد متعهد می‌شود تا هزینه‌ای را بنا به قرارداد به عنوان حق بیمه پرداخت کند. ‬‬‬‬‬‬‬‬

بیمه‌های غیرزندگی، پیشینه بلند مدتی دارند. نوعی از بیمه‌های دریایی حدود سه هزار‮ سال قبل مورد استفاده قرار گرفت. بیمه‌های‮ زندگی نیز سابقه زیادی دارند.‮ این نوع بیمه‌ها نخستین بار هنگامی‌پدید آمد که سربازان رومی‌قسمتی از دستمزد‮ خود‮ را در صندوقی جمع آوری کردند تا چنانچه در جنگ کشته شدند، آن پول به خانواده‌هایشان پرداخت شود‮. امروزه اما نوع بیمه‌ها متفاوت شده است که شاید بخش اعظمی‌از آن به خاطر تغییر سبک زندگی انسآنها نسبت به سال‌های گذشته است. حضور تکنولوژی‌های روز دنیا خود یک دلیل برای تغییر چهره بیمه‌ها هستند. برای مثال یکی از بخش‌های پرسود صنعت بیمه در بخش خودرو است که با پیشرفته‌تر شدن و افزایش قدرت خودروها خطرات آنها نیز افزایش یافته و عملکرد بیمه‌های خودرو نسبت به چندین سال پیش دگرگون شده است. بیمه خودرو، بیمه زندگی، بیمه مسئولیت، بیمه خسارت و حادثه و موارد دیگر از جمله مهم‌ترین بیمه‌هایی هستند که در حال حاضر درتمام دنیا وجود داشته و به فروش می‌رسند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد صنعت بیمه همیشه در خاطر داشته باشیم سودآوری این صنعت است. بیمه در تمام دنیا به عنوان صنعتی پرسود یاد می‌شود و هرساله میلیاردها دلار در آن جا به جا می‌شود با این حال شاید کمترکسی از عمق این صنعت با خبر باشد و دراین گزارش قصد داریم تا نگاهی عمیق‌تر به این صنعت داشته باشیم و دقت اصلی را بر روی بازار آفریقا و اروپا خواهیم گذاشت. همچنین به بررسی آمارهای 10 شرکت برتر و پر درآمد بیمه در سال 2016 نیز نگاهی خواهیم داشت.

بازار بیمه اروپابه مانندتمام دنیا از بیمه‌های زندگی و غیر زندگی تشکیل می‌شود و البته سود مناسبی هم در قسمت غیر زندگی و بیمه خودرو هر ساله نصیب شرکت‌های بیمه‌ای در این کشورهای می‌شود. با همه این تفاسیر اما شرکت‌های بیمه در اروپا بدون شک تمرکز اصلی خود را بر روی بیمه‌های زندگی گذاشته اند. تفاوت میان سود حاصل از این بیمه‌ها در آمارهای چند سال اخیر به خوبی قابل مشاهده است. طبق جدیدترین آمار دقیق و رسمی‌ارائه شده در زمینه انواع بیمه میزان درآمد بیمه‌های زندگی در سطح اروپا در سال 2015 به 733 میلیارد یورو رسیده بود که حدود 10 میلیارد یورو نسبت به سال گذشته آن رشد داشته است. این در حالی است که در بخش بیمه‌های غیر زندگی شرکت‌های اروپایی توانستند به عدد 340 میلیارد یورو برسند که تقریبا معادل نیمی‌از درآمد بیمه‌های زندگی را شامل می‌شود. تفکیک آماری بیمه‌های غیر زندگی بدین صورت است که بیمه سلامت 125 میلیارد یورو، بیمه خودرو و موتورسیکلت 133 میلیارد یورو، بیمه اموال 93 میلیارد یورو را شامل می‌شوند. شرکت‌های بیمه در مقابل پولی که دریافت می‌کنند متعهد می‌شوند تا خسارات‌های ناشی از حوادث را نیز پرداخت نمایند. در همین راستا در همان سال در منطقه اروپا 650 میلیون یورو خسارت به مشتریان پرداخت شد. انگلستان به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای محسوب می‌شود و به تنهایی میزان 203 میلیون یورو از خسارات را به مشتریانش پرداخت کرده است. در زمینه بیمه‌های غیر زندگی نیز آلمان به عنوان پرچمدار حدود 87 میلیون یورو خسارت به مشتریان پرداخت نموده است.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که شرکت‌های بیمه باید رعایت کنند احترام به مشتری و همچنین ارائه بالاترین کیفیت خدمات است. در این صورت می‌توان شاهد رشد سریع و محبوبیت باشند. در سال 2015 که آمار اروپایی آن را بررسی کردیم شرکت‌های برتر بیشتر در غرب این قاره متمرکز شده‌اند. از جمله مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توانیم به آلیانز در آلمان، آکسا در فرانسه و جررالی در ایتالیا اشاره کنیم. از نظر میزان رضایت اما وضعیت کمی‌متفاوت است. کشور اتریش بالاترین میزان رضایت را از سطح بیمه‌های ارائه شده دارد، نزدیک به 65 درصد از افراد این کشور از تمامی‌شرکت‌های بیمه و تجربیات بیمه‌ای خود راضی هستند. در مقابل کشور دانمارک پایین ترین سطح رضایت را دارد و تنها 9.4 درصد از مردم از وضعیت بیمه در این کشور رضایت کامل دارند.

زمان آن رسیده تا نگاهی به بازار آفریقا به عنوان یکی از نمونه‌های خاص بیمه در دنیا داشته باشیم. صنعت بیمه در آفریقا تنها 1.7 درصد از کل این صنعت را شامل می‌شود در حالی که نزدیک به 16 درصد از جمعیت جهان در این قاره سکونت دارند. با این حال برخلاف اینکه میزان استقبال ازا ین بیمه در کل قاره پایین است اما همچنان میزان افزایش علاقه و تمرکز بر روی این صنعت در کل قاره در حال افزایش است و شرکت‌های بین‌المللی نیز در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. طبق آخرین آما در سال 2015 میزان ارزش کل صنعت بیمه آفریقا تنها 43 میلیارد دلار برآورد شده است. پایین بودن سطح دستمزد و درآمد مردم در این قاره یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا میزان بیمه در سطح پایینی قرار داشته باشد. طبق همین آمار آفریقای جنوبی به عنوان حاکم بیمه‌های غیر زندگی در کل قاره شناخته می‌شود ولی سلطه بیمه‌های زندگی در اختیار کشور شمالی این قاره یعنی مراکش قرار دارد.

برخی از شرکت‌های کارگزار بیمه غربی توجه بیشتری به کشورهای پایین صحرا دارند چرا که بازار بیمه در این کشورها هر روز در حال رشد به نظر می‌رسد. طبق برآوردهای انجام شده از سال 2014 تا 2018 کشورهای نیجریه، غنا و اوگاندا نمونه‌هایی هستند که بالاترین رشد بیمه را در منطقه خودشان داشته‌اند. بخش اعظمی‌از صنعت بیمه آفریقا را بیمه‌های کوچک یا میکرو بیمه‌ها تشکیل می‌دهند که توسط شرکت‌های خرد ایجاد می‌شوند. طبق آمارهای بدست آمده نزدیک به 27 درصد از مردم این قاره تحت بیمه‌های خرد قرار داشته و علاقه‌ای به سرمایه‌های بزرگ ندارند. در حال حاضر شرکت‌های بیمه گر که در تلاش برای حضور جدی در این قاره هستند، از راه‌های ارزان کانال‌های توزیع و تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند. با توجه به پیشرفت‌های فناوری و رشد سریع این منطقه، تکنولوژی یک نکته کلیدی برای رشد صنعت بیمه در آفریقا شده است و تلفن‌های همراه به عنوان دومین راه بعد از روش کاغذی برای جمع آوری حق بیمه میکروبیمه‌ها استفاده می‌شود.

حال که با دو بازار کاملا متفاوت بیمه‌ای در دنیا آشنا شدیم بد نیست نگاهی کوتاه نیز به وضعیت و میزان دارایی بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه در دنیا داشته باشیم. همانطور که پیش از این نیز اشاره کرده بودیم شرکت‌های بیمه سودهای کلانی می‌برند و درآمد خوبی نیز دارند. لازم به ذکر است که این آمار به طور مستقیم از شرکت‌ها گرفته شده و مربوط به ابتدای سال 2017 هستند. در صدر جدول شرکت آکسا فرانسه قرار دارد که دارایی آن به 1075 میلیارد دلار رسیده است. در رتبه دوم بیمه آلیانز از آلمان با 1064 میلیارد دلار قرار دارد و رتبه سوم به مت لایف از آمریکا که با اختلاف فاحش تنها 898 میلیار دلار دارایی دارد، رسیده است. در همین راستا رتبه‌های چهارم تا دهم به ترتیب شرکت‌های پینگ‌آن از چین با 857 میلیارد دلار، پرودنشیال فانینشیال از آمریکا با 783 میلیارد دلار، بیمه ژاپن پست با 715 میلیارد دلار، پرودنشیال انگلستان با 639 میلیارد دلار، لیگال اند سنترال از انگلستان با 635 میلیارد دلار، جنرارلی ایتالیا با 627 میلیارد دلار و بریک شایر هثووی از آمریکا با 620 میلیارد دلار قرار دارند.

آنطور که مشخص است صنعت بیمه در هر قاره و کشوری شکل‌های مخصوص به خود را دارد و مردم آن کشورها نیز بنا به میزان درآمد و سطح زندگی خود فعالیت‌های بیمه‌ای را انجام می‌دهند به همین سبب نمی‌توان به طور دقیق کشورها را از نظر صنعت بیمه با یکدیگر مشابه دانست. کشور ما نیز در حوزه بیمه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده و شرکت‌های مخلتفی به ارائه انواع بیمه نامه‌ها می‌پردازند و روز به روز فعالیت این شرکت‌‌ها در حال گسترش است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا