بانک و بیمهیادداشت ها

چرا مردم از خرید بیمه زندگی استقبال نمی‌کنند

ماهنامه صنعت کار در یادداشتی منتشر کرد،

به این سوال در دو سطح می‌توان پاسخ داد:

سطح متغیرهای سازمانی

سطح متغیرهای فردی

*سطح سازمانی

در سطح متغیرهای سازمانی که موثر بر عدم گسترش و نفوذ بیمه‌های زندگی است، باید روشن کنیم چه سازمآنهایی در بازار بیمه‌های زندگی اثر گذارند؟

-خود شرکت‌های بیمه

نهاد ناظر (بیمه مرکزی)

رسانه‌ها

اگر فقط بخواهیم به صدماتی که شرکت‌های بیمه و نهاد ناظر بر گسترش بیمه‌های زندگی می‌زنند اشاره کنیم باید عرض کنم، گفت شرکت‌هایی دانسته و ندانسته به دلیل عملکرد نامطلوب و لحاظ نکردن منافع بیمه گذاران، و با لحاظ کردن منافع کوتاه مدت بر اعتماد بیمه گذاران آسیب می‌رسانند. بطور مثال، اعمال نرخ‌های سود ضمانتی صوری، در جداولی که اختیار بیمه‌گذار قرار می‌گیرد و یا با هر نیت که شده مالیات بر ارزش افزوده برای سال‌ها به حساب بیمه‌گذار منظور نمی‌شود و بعد از چند سال در محاسبات لحاظ می‌شود. مثال‌هایی هستند که اعتماد بیمه‌گذاران به شرکت‌های بیمه را کاهش می‌دهند. ایجاد و اعتماد مشتریان کار لحظه‌ای است ولی قطعا فرایند ترمیم اعتماد از دست رفته زمان بر خواهد بود.

کوتاه آمدن نهاد ناظر در این زمینه‌ها بیمه‌گذاران را بی اعتمادتر و در برخی از موارد صدمات جبران ناپذیر بر پیکره این صنعت وارد خواهد کرد. مثال بارز آن را می‌توان در موضوع بیمه توسعه و موسسات مالی به عینه مشاهده کرد.

ما در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه اولین اصلی که تعریف کردیم، اصل صداقت است ما به دنبال انجام  بهترین کارها و البته به شکل درست هستیم و از هرگونه اقدامی‌که ممکن است حتی در بلندمدت به شرکت آسیب برساند اجتناب خواهیم کرد.

دومین اصل تعریف شده در این شرکت اصل تمایز است. البته ما ادعا نداریم بلکه همین الان ما متمایز از سایر شرکت‌ها عمل می‌کنیم. تمایز نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که باید فراهم شود. اولین و بزرگ‌ترین زیرساخت تمایز خاورمیانه سیستم نرم‌افزاری بیمه‌گری آن خواهد بود.

نرم‌افزار بایستی بتواند اعتمادسازی کند. نرم افزار باید بتواند اطلاعات روشن و شفاف در اختیار بیمه‌گذاران، سازمان فروش و نمایندگان، سهامداران، و سایر ذینفعان قرار دهد. تنوع محصول تمایز دیگر بیمه زندگی خاورمیانه خواهد بود که به اتکا نرم‌افزار ما در اسرع وقت محصولات مورد نیاز و مورد درخواست مشتریان را طراحی و در اختیار آنها قرار خواهیم داد. یکی دیگر از سازمآنهای تاثیرگذار بر عدم گسترش نفوذ بیمه‌های زندگی، رسانه‌ها هستند.

سطح فردی

در سطح فردی، همیشه اشاره شده که فروش بیمه‌های زندگی محتاج فروشندگان حرفه‌ای است. سازمان فروش عزم خود را جزم کرد که فروشندگان حرفه‌ای تربیت و روانه بازار کند. اما فروشنده حرفه‌ای به چه معنایی است؟ آیا فروش به هر شیوه و طریق قابل قبول است؟ به‌نظرم این با اصل صداقت منافات دارد.فروشنده حرفه‌ای، کسی است که بتواند با استفاده از شرایط مشتریان، طی یک فرایندی نیازهای آنها را تشخیص و بهترین محصول را به او عرضه نمایند.

 

نوشته: خلیل حسن زاده کمند، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا