تاپصنعت و معدنویژه ها

سال خوبی برای اکتشافات قابل پیش بینی نیست

به گزارش خبرنگار صنعت کار، بهروز برنا در گفت و گو با «صنعت‌کار» با اشاره به انجام اکتشافات از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران «ایمپاسکو»، اظهار کرد: برای اقدامات اکتشافی نیازمند انجام سفرهای کاری هستیم که این موضوع به دلیل شیوع کرونا با محدودیت همراه شده است.

وی ادامه داد: درنتیجه متاسفانه امسال سال خوبی برای بحث اکتشاف پیش بینی نمی شود. درواقع نمی توان تاثیر شیوع ویروس کرونا را بی تاثیر دانست، زیرا کشور ما از نظر آب و هوایی متنوع بوده و تنها در زمان های خاص می توان به برخی مناطق رفت درنتیجه با از دست رفتن این زمان، انجام کار امکان پذیر نخواهد بود.

برنا اضافه کرد: به طور کلی در کارهای اکتشافی، اقدامات زیادی باقی مانده که باید انجام شود، به ویژه آنکه دستاوردهای مربوط به پهنه ها مشخص شده است و باید برای برخی از آنها کارهای اداری انجام شود.

عضو هیات مدیره ایمپاسکو تصریح کرد: باید محدوده هایی که غیر کانی سازی هستند از محدوده های کانی سازی جدا شوند و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های صمت استان ها و با افرادی که این پهنه ها را داشتند اقدامات را انجام داده و سپس وارد مرحله بعدی اکتشاف شوند.

برنا ادامه داد: در این مرحله اکتشاف عمومی با انجام حفاری و نمونه برداری بیشتر و همچنین نقشه های دقیق تر صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، پهنه های زیادی در دستور کار است و با مشاوران خوبی قرارداد منعقد شده است. پیش تر هفته ای 2 الی 3 جلسه با مشاوران پهنه ها  برگزار می شد اما به دلیل شیوع کرونا این موضوع با وقفه مواجه شده و باید به صورت مجازی جلسات برگزار شود.

برنا همچنین تصریح کرد: اگر همکاری ها با شدت انجام شود می توان شاهد اتفاقات خوب در حوزه اکتشاف برای 6 ماهه اول سال باشیم در غیر این صورت موضوع کرونا بر این حوزه نیز اثر گذار خواهد بود.

وی افزود: اقدامات خوبی سال گذشته در پهنه ها انجام شد که می بایست میزان حفاری ها افزایش پیدا می کرد اما متاسفانه  دستگاه ها و پیمانکاران موجود در کشور این آمادگی را نداشتند زیرا قیمت ها افزایش زیادی داشته و برخی تجهیزات باید از کشورهای دیگر وارد می شد اما در دوران تحریم کار دشوار شده بود. به همین دلیل باید فکر اساسی داشت تا استارتاپ ها وارد صحنه شوند و نیازهای حفاری در داخل کشور را تامین کنند.

برنا در ادامه اضافه کرد: در کنار این موارد باید ژئوفیزیک هوایی از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزایش پیدا کند. همچنین باید در ژئوشیمی اقدامات برای ورقه های 25هزار سرعت پیدا کند.  درواقع باید در مراحل اول اکتشافات دولت حمایت های کافی را داشته و سرمایه گذاری کند تا با کاهش ریسک بتوان شاهد حضور بخش خصوصی در ادامه کار بود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا