اخباربرگزیدهتاپصنعت و معدنویژه ها

ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی؛ تحولی بزرگ در صادرات مواد معدنی

به گزارش خبرنگار صنعت کار، در ادامه مشروح گفت و گو «صنعت‌کار» با محمد آرازش مدیرعامل و نایب رییس شرکت توسعه تجارت زندگی را می خوانید:

1 -آخرین وضعیت ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی چابهار به چه صورت است؟
مباحث مهندسی ترمینال تا چند ماه آینده به اتمام می رسد و مذاکراتی جهت خرید و بررسی راهکارهای انتقال مالی درحال انجام است. البته در این شرایط بحرانی کمی کار دشوار است. از سویی دیگر با مشکلات ارزی مواجه شده ایم اما همچنان چند شرکت برای این موضوع اعلام آمادگی کرده اند. امیدوار هستیم تا چند ماه آینده برای مباحث یاد شده کار را در فاز عملیاتی آغاز کنیم.
2- شیوع کرونا چه تاثیر بر روند کاری داشته است؟
از آنجایی که ابلاغیه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی کشور به تمامی بنادر ارسال شد و بندر چابهار نیز از این موضوع مستثنی نبود، محدودیت های رفت و آمد و ضدعفونی معابر به شکل خوبی انجام گرفت. این اتفاق تمامی فعالیت ها را دچار اختلال کرد اما فعالیت های بندر با توجه به اینکه تا حد زیادی قابل کنترل بود و تیم HSE در بندر چابهار بسیار هوشمند عمل کردند، هم زمان با آنکه خللی در روند کاری بندر ایجاد نشده بود، برخی موارد مورد نیاز رعایت می شد. اما در حوزه کاری ما بدلیل آنکه قسمت مطالعاتی و بررسی است، با تاخیر 1 ماهه مواجه شده ایم زیرا شرکت مشاور مهندسی مجبور به توقف کار شد.

3- ترمینال مواد معدنی چابهار تا چه اندازه می تواند در تحقق شعار جهش تولید در بخش معدن و صنایع معدنی ایفای نقش کند؟
از آنجایی که سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، و همچنین با توجه به تاکید ایشان بر توسعه سواحل مکران، وجود این ترمینال چند اتفاق اساسی را به همراه خواهد داشت. اولین موضوع بحث اشتغالزایی در منطقه محروم است که حدود 3 هزار نفر غیر مستقیم و 374 نفر مستقیم را به همراه دارد. اگر نگاه استانی داشته باشیم، معادن استان هزینه قابل توجهی را تا بندر عباس پرداخت می کردند زیرا تنها پایانه صادراتی مواد معدنی کشور بود، اما با وجود این ترمینال معادن به رونق خود اضافه خواهند کرد و همچنین برخی واحدهای تعطیل شده دوباره کار خود را آغاز می کنند. در کنار این موضوع در بحث فرا استانی شاهد خواهیم بود در استان های همجوار مانند خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و اصفهان که برای حضور در این بندر توجیه اقتصادی دارند می توانند از آن استفاده کنند که خود اتفاق بزرگی خواهد بود. موضوع دیگر آن است که بنادر چابهار به ویژه بندر شهید بهشتی با دستور کتبی ریاست جمهوری به مناطق آزاد پیوست و قوانین مناطق آزاد در آنها جاری است. این موضوع باعث کاهش دو چندان هزینه های صادرکنندگان و واردکنندگان می شود که امیدوارم شاهد جهش های خوبی در این راستا باشیم.

4- آخرین امکاناتی که ترمینال چابهار در اختیار فعالان بخش معدن قرار می دهد، چیست؟
امکانات بارگیری در حال حاضر وجود دارد اما به روش سنتی، اما در ماه های آینده شاهده بهره برداری از فاز اول ترمینال خواهیم بود که بارگیری به صورت نیمه مکانیزه اتفاق افتد. درنتیجه صادرکنندگان مواد معدنی به ویژه مصالح ساختمانی دچار تحول شگرفی در حوزه صادراتی می شوند.

5- اصلی ترین انتظار شما از دولت برای سال جدید چیست؟
ما یک شرکت خصوصی هستیم و 80 درصد خریدهای ما ارزی است این نکته ای است که درباره آن یک پرونده باز در سازمان بنادر داریم و در حال رایزنی هستیم تا مشخص شود چه ارزی شامل حال ما می شود. این طرحBOT بوده و طرح شخصی ما نیست یعنی این تجهیزات قابل خرید به دولت داده می شود.
البته در کنار این مسئله موضوع دیگر آن است که آقای مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب کردند که یک/سوم کالاهای اساسی کشور از بندر چابهار وارد کشور شود که این موضوع رونق دو چندانی به صادرات می دهد. انتظار ما از دولت آن است که استان های همجوار را منوط به استفاده از بندر چابهار کند. خبر خوب دیگر آن است که 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی توسط مقام معظم رهبری به راه آهن چابهار- زاهدان اختصاص پیدا کرد که تغییرات بزرگی را در تکامل کریدور شمال به جنوب شرق کشور ایجاد می کند. این اقدامات منجر به توسعه این منطقه خواهد شد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا