اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمی

اقدام‌های پیشگیرانه صنعت گاز برای مقابله با کرونا چه بود؟

به گزارش صنعت کار،  اقدام‌ها و تمهیدهای شرکت ملی گاز ایران همگی همسو با دستورعمل‌های کارگروه «پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای جدید» وزارت نفت با محور سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بوده است. از سویی تولید گاز طبیعی و خدمات‌رسانی شرکت ملی گاز در هیچ نقطه کشور حتی با وجود وقوع سیل در برخی استان‌های کشور در تعطیلات نوروز کاهش نیافت. میانگین تولید روزانه گاز طبیعی در این زمان ۷۲۵ میلیون مترمکعب اعلام شد. شبکه انتقال گاز کشور نیز پایدار بود.

مراجعه نکردن کنتورخوان‌های شرکت گاز به منازل مردم، فرصت سه ماهه برای پرداخت گازبها، استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج در ورودی ساختماهای اداری، تهیه امکانات لازم به‌منظور مقابله با کرونا برای کارکنان، اجرای عملیات گازرسانی به نقاهتگاه‌های بیماران کرونایی و… تنها بخشی از اقدام‌ها و تمهیدهای شرکت ملی گاز ایران برای مقابله با کرونا بوده که همسو با مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی بهتر انجام شده است.

مراجعه نکردن کنتورخوان‌های شرکت گاز به منازل مردم

شرکت ملی گاز ایران با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کم کردن مراودات حضوری اعلام کرد قرائت کنتورهای خانگی و تجاری گاز تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.

در همین راستا مشترکان گاز برای اعلام رقم کنتور، دریافت قبض و نحوه پرداخت می‌توانند با شماره‌های اعلام شده در هر استان تماس بگیرند یا با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز استان تهران قبوض خود را دریافت کنند.

فرصت ۳ ماهه برای پرداخت گازبها

از سوی دیگر براساس تمهیدهای در نظر گرفته شده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، اعلام شد مشترکان تا سه ماه برای پرداخت مبلغ قبض گاز خود فرصت دارند. هرچند توصیه شرکت ملی گاز ایران به مشترکان این بود که در صورت تمکن مالی، قبض خود را بپردازند تا مبالغ پس از سه ماه انباشته نشود. با این حال به آنها اطمینان داده شد که برای اعلام رقم کنتور، دریافت قبض و نحوه پرداخت خود نگرانی نداشته باشند، زیرا در هر استان، اطلاع‌رسانی از طریق روش‌های موجود در هر شرکت اعم از پورتال‌ها، پیامک، شبکه‌های صدا و سیمای استانی و شبکه‌های اجتماعی به مشترکان انجام شده است.

صورتحساب گازبها نیز برای مشترکانی که رقم کنتور خود را از طریق سامانه‌های موجود هر استان اعلام کنند، واقعی و برای دیگر مشترکان، بر مبنای درصدی از مصرف دوره مشابه پارسال صادر خواهد شد.

محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تا ۱۵ اردیبهشت بر مبنای فصل سرد

به‌منظور تعیین الگوی مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، با پیشنهاد وزارت نفت و شرکت ملی گاز و تصویب هیئت دولت، گازبهای مشترکان خانگی همه اقلیم‌ها تا ۱۵ اردیبهشت بر مبنای فصل سرد محاسبه می‌شود. طبق این پیشنهاد امسال به‌طور استثنا پایان دوره فصل سرد همه اقلیم‌ها و استفاده مشترکان خانگی از گازبهای فصل سرد تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۹ تمدید شد.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، محاسبه قبوض گاز مصرفی مشترکان خانگی در کل، به دو بخش فصل سرد و گرم تقسیم می‌شود. یعنی از ۱۵ فروردین تا ۱۵ آبان‌ماه هر سال، فصل گرم و از ۱۵ آبان تا ۱۵ فروردین سال بعد، فصل سرد به‌شمار می‌آید و محاسبه قبوض گاز بر این اساس انجام می‌شود. شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد قبوض گاز مشترکان خانگی تا زمان گفته‌شده و با توجه به شرایط پیش‌آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، بر اساس نرخ فصل سرد و جداول پلکانی که برای هر اقلیم متفاوت است، ‌محاسبه می‌شود که تفاوت خیره‌کننده‌ای در هزینه پرداخت مشترکان خواهد داشت.

البته هیچ تغییری در گازبها و نحوه محاسبه آن به‌وجود نیامده و تنها براساس این مصوبه، به جای ۱۵ فروردین از ۱۵ اردیبهشت‌ماه قبوض مشترکان گاز بدون هیچ‌گونه افزایش دوباره‌ای، براساس روال پیشین و جداول پلکانی محاسبه می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج در ورودی ساختماهای اداری

از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور، شرکت ملی گاز ایران با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تب‌سنج، در ورودی ساختمان‌های اداری، درجه حرارت بدن کارکنان را اندازه‌گیری کرد.

این کار براساس ابلاغیه کارگروه «پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای جدید» وزارت نفت و بنا بر اطلاعیه وزارت بهداشت انجام می‌گیرد و با این شیوه از ورود افراد با دمای بالاتر از حد معمول جلوگیری می‌کند و راهنمایی لازم برای مراجعه به مراکز درمانی ارائه می‌شود.

حذف سامانه ثبت اثر انگشت و کاهش نشست به جز موارد ضروری

حذف سامانه ثبت اثر انگشت‌، کاهش نشست‌ها به جز موارد ضروری، کاهش مأموریت‌های کاری، انجام کنترل‌های پزشکی روزانه برای کارکنان رستوران، حذف سرو ناهار برای کارکنان روزکار، کاهش ساعات کار کارکنان روزکار، جلوگیری از حضور افراد با علائم سرماخوردگی در محیط کار و استفاده از مرخصی استعلاجی برای آنها، تعطیل کردن اماکن ورزشی، تعطیل کردن همه دوره‌های آموزشی و گردهمایی‌ها از دیگر اقدام‌های پیشگیرانه شرکت ملی گاز ایران بوده است. در همین راستا از تابلوهای الکترونیکی و اطلاع‌رسانی به‌منظور بازنشر پیام‌های مقابله با این ویروس نیز استفاده شده است.

برگزاری دوره آموزشی و تهیه امکانات لازم برای مقابله با کرونا

اما شرکت‌های گاز استانی، شرکت‌های پالایش گاز و مناطق عملیاتی نیز هرکدام به‌طور جداگانه اقدام‌ها و تمهیدهایی برای مقابله با ویروس کرونا داشته‌اند. هم‌زمان با وصول اخبار رسمی مبنی بر شیوع ویروس کرونا به چند کشور و پیش از ورود آن به ایران، برای آگاهی‌بخشی و کسب آمادگی‌های لازم در سطح واحدهای تابع صنعت نفت استان آذربایجان شرقی، نشست آشنایی مدیران صنعت نفت استان با ویروس کرونا و نحوه مقابله با این بیماری در واحدهای تحت مدیریت، با ارائه سازمان بهداشت و درمان شمال غرب کشور و به میزبانی شرکت گاز استان در محل سالن کنفرانس‌های این شرکت برگزار شد.

در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ جان سرمایه‌های انسانی، افزون بر انتشار اطلاعیه‌های آموزشی مستمر و از کانال‌های مختلف ارتباطی درباره این بیماری و آگاه‌سازی همکاران سازمان در زمینه حفظ آرامش، رعایت بهداشت فردی، انجام اقدام‌های زمینه‌ای لازم از قبیل ضدعفونی کردن مکرر فضاهای اداری، توزیع اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستمال، دستکش و… را در دستور کار قرار داده است.

تهیه و خرید مواد ضدعفونی، تهیه و توزیع ملزومات پیشگیری مورد نیاز از قبیل ماسک، دستکش و لباس یکبار مصرف، ضدعفونی کردن وسایل نقلیه عمومی و کنترل و پایش آنها، ضدعفونی کردن ساختمان‌های اداری و منازل سازمانی، استفاده از ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف تنها بخشی از اقدام‌های انجام‌شده در شرکت‌های ‌گاز استانی و پالایشگاه‌ها بوده است.

راه‌اندازی تونل سلامت در شرکت گاز استان خوزستان

به‌منظور حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلای کارکنان و مراجعان به ویروس کرونا، برای نخستین بار در سطح وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، «تونل سلامت» در شرکت گاز استان خوزستان راه‌اندازی شد.

نحوه کارکرد این تونل آن است که افراد به محض ورود، با حساسیت سنسور حرکتی به‌طور تمام قد و پاشیدن مایع مخصوص و استاندارد، ضدعفونی می‌شوند. این اقدام نیز با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام و گفته شده به‌زودی در دیگر ادارات تابع گاز خوزستان نیز نصب می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

براساس این گزارش، اقدام یادشده براساس دستور و ابتکار مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان و اعضای کمیته بحران و با همکاری اداره‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی)، خدمات اجتماعی و رفاهی، حراست و بازرسی فنی شکل گرفته است.

تداوم اجرای تعمیرات خطوط لوله و ایستگاه‌های انتقال گاز

موضوع قابل توجه دیگر از زمان سیوع ویروس کرونا، وقوع سیل در برخی مناطق کشور بود که سبب آب‌شستگی برخی خطوط لوله شده بود. از سویی شرکت انتقال گاز ایران هر ساله پیش از آغاز فصل سرما اقدام‌هایی در جهت تعمیر و بازسازی انجام می‌دهد که  این کار در پایان سال ۹۸ آغاز شد. با این حال طبق اعلام شرکت انتقال گاز، با وجود شیوع ویروس کرونا که هم‌زمان با آغاز عملیات تعمیرات بود و کم شدن تعداد نفرات درگیر با این کار، آنها از برنامه‌های مدون عقب نیستند و امید است امسال هم آمادگی لازم برای فصل سرد سال فراهم شود. البته تعمیرات در مناطق موردنظر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشت و درمان وزارت نفت در حال انجام است.

خدمات شرکت گاز اما در برخی موارد نمود واضح‌تری داشته است. به دنبال ایجاد مشکل در شبکه گازرسانی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، این مرکز برای ساعاتی دچار مشکل شد که با همت کارکنان شرکت گاز استان خراسان رضوی، جریان گاز این بیمارستان در کمتر از هشت ساعت دوباره وصل شد.

در پی اعلام یک مورد حادثه در ایام نوروز به مرکز امداد ۱۹۴ شرکت گاز مبنی بر بروز آسیب به شبکه داخلی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، گروه‌های امدادی شرکت گاز استان در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شدند و برای جلوگیری از بروز حوادث ثانویه نسبت به قطع جریان گاز از محل ایستگاه داخلی اقدام کردند. هرچند با بررسی‌های لازم مشخص شد اجرای عملیات حفاری توسط خود مشترک در محوطه داخلی این بیمارستان به‌وسیله بیل مکانیکی، سبب بروز خسارت به شبکه گاز بیمارستان در عمق یک‌ونیم متری شده است.

مطابق قانون، انجام تعمیرات در شبکه داخلی برعهده مشترکان است، اما با توجه به اهمیت بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به دلیل ارائه خدمات به بیماران کرونایی، در این مورد خاص با توجه به شرایط ویژه جامعه و لزوم حمایت از مراکز درمانی و حفظ سلامت عمومی شهروندان، عملیات تعمیر شبکه این بیمارستان شامل حفاری زیر لوله، برش‌کاری و تعویض لوله، جوشکاری و رادیوگرافی توسط کارکنان و پیمانکاران شرکت گاز انجام و در ساعت ۲۲ همان روز، گاز این مرکز وصل شد.

به‌طور کلی در هفته‌های اخیر خدمت‌رسانی به مراکز درمانی و کمک به جامعه پزشکی در اولویت کاری شرکت ملی گاز ایران قرار داشته است و همه درخواست‌های مراکز درمانی و پزشکی استان به‌صورت فوری و خارج از نوبت بررسی و اقدام می‌شود.

اجرای عملیات گازرسانی به نقاهتگاه‌های بیماران کرونایی در ایلام

براساس تصمیم‌های ستاد استانی مبارزه با کرونا مبنی بر مکان‌یابی و ایجاد دو نقاهتگاه در مرکز استان ایلام به‌منظور قرنطینه بیماران کرونایی، با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده در نوروز، این مراکز نیز گازرسانی شدند.

شرکت گاز استان ایلام در ایام تعطیلات و با وجود محدودیت‌ها و منع ایاب و ذهاب و مشکلات دیگر در ایام نوروز، اقدام به گازرسانی و گازدار کردن مجتمع نقاهتگاه، سالن‌های مجموعه ورزشی قلاویزان و نیز مجتمع خدمات امداد و نجات و آشیانه بالگرد هلال احمر کرد.

منبع: شانا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا