بانک و بیمهصنعت و معدن

چرا کالای ایرانی بخریم؟

به گزارش صنعت کار، مجتبی خسرو تاج معاون وزرات صنعت، معدن و تجارت در خصوص حمایت از کالای ایرانی گفت: کشوری هستیم که در شرایط فعلی وضعیت اشتغال تعریفی ندارد و نرخ بیکاری بالا است؛ بنابراین توجه به خرید محصول ایرانی بیشتر از هر چیزی در درجه اول دغدغه ای است که مسئولین و مردم نسبت به موضوع بیکاری دارند. بنابراین با خرید کالای ایرانی می توانیم این دغدغه را تا حد زیادی کاهش دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت به ضرورت خرید کالای ایرانی از بعد بین المللی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به مواضع خصمانه ای که در فضای بین المللی می بینیم، کشور باید از بعد اقتصادی به خودش متکی باشد. ما در روابط بین المللی در فضای بی ثباتی به سر می بریم به همین دلیل نمی توانیم متکی باشیم که نیازهای خود را از بازارهای خارجی تامین کنیم و تا زمانی که به شرایط روابط عادی بین الملل برگردیم، باید دقت کنیم با ضعف اقتصادی، سیاستمداران مان را در مذاکرات بین المللی تضعیف نکنیم.

معاون وزرات صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وابستگی را باید از موضوع خرید خارجی جدا کنیم، توضیح داد: باید حرکت کشور به سمتی باشد که ما وابستگی نداشته باشیم ولی بعضی از اقلام است که چون در مقیاس های بسیار بالایی تولید می شود اصلا برای تولید کننده توجیهی ندارد که بخواهد وارد تولید آن محصول شود، به همین دلیل ما در کشور مثلا سوزن یا سنجاق قفلی را وارد می کنیم ولی این به دلیل وابستگی نیست بلکه به دلیل این است که توجیه اقتصادی ندارد.

وی متذکر شد: واردات کالاهای واسطه ای زمینه ساز تولید در کشور است و آن چیزی که جای نگرانی دارد این است که تاکید کالاهای وارداتی چه چیزی است.

خسرو تاج به برنامه های سال جاری اشاره کرد و گفت: اولا موضوع نرخ ارز در کنار آثار منفی که داشت، واردات را در بخشی از کالاها گران کرد و این از منظر تولید کننده، رضایت بخش بود چون باعث افزایش قدرت رقابت می شود. سال ها است که از نظام تعرفه ای استفاده می کنیم و مهمترین چالش در این نظام، قاچاق است، باید هزینه های واردات را در شکل قاچاق بالا ببریم تا برای قاچاقچیان صرف نکند، بخواهند بصورت قاچاق واردات کنند.

وی افزود: در بودجه سال جاری در بخش صادرات 1300 میلیارد تومان در جهت مشوق برای توسعه صادرات و واحدهای تولیدی صادراتی منظور شده است که می تواند کمک کند تا بنگاه های کوچک و متوسط در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنند. از طرفی یارانه سود تسهیلاتی که از بانک ها می گیرند، رقم هایش بالاست و قابل رقابت با رقبا در فضای بین المللی نیست و امیدواریم به آن ها در درصدی از این سود بانکی کمک کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ثبات در مقررات برای کسب و کار را یک ضرورت دانست و ابراز داشت: این یک الزام است تا افراد بتوانند فعالیت های اقتصادی را پیش بینی و برنامه ریزی کنند، در حد توان مان این را دنبال می کنیم.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا