اخبارصنعت و معدن

۱۸۷ هزار و ۳۳۵ تن سولفات سدیم در شرکت املاح معدنی ایران تولید شد

به گزارش صنعت کار،علی رستمی افزود: تولید ماده معدنی سولفات سدیم در مدت مشابه قبل از آن ۱۸۵ هزار و ۳۲۰ تن بوده است و تلاش بر این است که رشد تولید برای این محصول در سالی که با نام جهش تولید مزین شده محقق شود.

وی بیان کرد: ۶۱ هزار و ۴۹۱ تن سولفات سدیم تولیدی پارسال در واحد گرمسار و ۱۲۵ هزار و ۸۴۴ تن در اراک تولید شده است.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران ادامه داد: ۳۹۳ تن از تولیدات سولفات سدیم این شرکت پارسال به ارزش هشت هزار و ۴۵ میلیون ریال صادر شد درحالیکه میزان صادرات این محصول معدنی در سال ۹۷ معادل ۳۰۶ تن و به ارزش چهار هزار و ۱۲۵ میلیون ریال بود.

رستمی با بیان اینکه اولویت در خصوص سولفات سدیم تامین نیاز داخل است، تصریح کرد: ۱۸۷ هزار و ۳۳ تن سولفات سدیم به ارزش ۲ هزار و ۵۶۸ میلیارد و ۹۶ میلیون ریال پارسال در بازار داخلی به فروش رسید که فروش این محصول به لحاظ ارزش ریالی پارسال حدود ۲ برابر افزایش داشت.

شرکت املاح معدنی ایران از سال ۱۳۶۳ تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال ۷۳ و مرحله نخست واحد اراک آن در سال ۱۳۷۹ و مرحله دوم آن در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسیده است.

سولفات سدیم ماده معدنی است که به سدیم سولفوریک اسید شهرت دارد و در تهیه پودرهای شوینده به‌عنوان ماده پایه تولید این محصول به‌کار می‌رود.

طرح توسعه، پروژه سولفات پتاسیم، کلرو کلسیم و اسید سولفوریک در شهرستان گرمسار به ظرفیت ۴۰ هزار تن آغاز شده که از پیشرفت مناسبی برخوردار است و در کاهش واردات کشور در رابطه با این محصولات بسیار مورد نیاز است.

سولفات پتاسیم مصارف کشاورزی دارد و دولت سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن از محصول فوق را وارد می کند و به‌صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان در سراسر کشور قرار می‌دهد.

تالاب کویری میقان اراک به‌عنوان ذخیره‌گاه اصلی ماده معدنی سولفات سدیم است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا