صنعت کار » طرح ترافیک یا طرح پولسازی

یادداشت/

طرح ترافیک یا طرح پولسازی

ده پانزده سال قبل طرح ترافیک برای یک محدوده کوچک از شهر و به قصد پاکسازی و رفع آلودگی هوای شهر در یک اداره کوچک و با چند نفر کارمند شهرداری به دستور شورای ترافیک آغاز شد، متاسفانه این طرح که با نیت خیر توجه به محیط زیست شروع شد مثل همه کارهایی که در این سال ها سراغ داریم از مسیر خود خارج شد و تبدیل به شتر سرکشی شده که حالا به سادگی امکان رام کردن و نشاندن آن حتی توسط صاحبانش نیست.


ناصربزرگمهر در ماهنامه صنعت کار نوشت، آن اداره کوچک تبدیل به دم و دستگاه بزرگی شده است که با خود شهرداری تهران رقابت می کند و حکومتی در دل حکومت شده است، یکی از بزرگترین بودجه های شهرداری تهران توسط این معاونت عریض و طویل بلعیده می شود ، ساختمان های بلندمرتبه، اتاق های بزرگ ریاستی، خدم و حشم، نیروی انسانی، دوربین و مونیتور ، تجهیزات وارداتی، افسر و سرباز و صدها کارمند و ۱۲میلیون جمعیت تهران در خدمت این سیستم قرار گرفته اند، ده ها موضوع مرتبط و بی ارتباط با معاونت ترافیک به بودجه نیازمند است تا مدیران ارجمند در طبقات بالا نشسته و نظاره گر شهر و حکومت خود ساخته باشند.

نیاز به پول برای گسترش حاکمیت و ریاست و قدرت، همه کسانی را که مسئولیت معاونت ترافیک را می پذیرند از مسیر اصلی کارکه قرار بود خدمتگزاری به محیط زیست و هوای تهران باشد دور کرده و ذهن و دل و جیب سازمانشان را مشغول شیوه های مختلفی برای بدست آوردن پول از جیب مردم کرده است.

دولت از یک طرف باید به فکر تولید باشد و از طرف دیگر باید به آسایش و نیازهای رو به رشد مردم پاسخ دهد، از یک طرف روزی چند کیلومتر اتوموبیل ساخته و یا وارد می شود و به فروش می رسد و از طرف دیگر باید به همان میزان یا طبق استاندارد های بین المللی چند برابر بیشتر جاده و خیابان و پارکینگ برای همین تعداد اتوموبیل های تولیدی و وارداتی بسازد.

بخشی از بودجه این وظیفه ساخت و ساز در شهرهای بزرگ جهان به عهده همان تولیدکنندگان و واردکنندگان اتوموبیل است و بخشی هم به عهده دولت وشهرداری ها است، کنترل و نظارت بر رانندگی هم به عهده نیروی انتظامی است، آلودگی هوا به عهده محیط زیست است، کنترل کیفیت بنزین به عهده وزارت نفت است، زندگی کردن و آزادی رفت و آمد هم ظاهرا حق قانونی شهروندی است. خانه و کاشانه و مغازه و دانشگاه و مدرسه و محل کار هر فردی در نقطه ای از شهر قرار گرفته است، همه شهرهای دنیا از یک نقطه مرکزی شروع شده و در یک دایره بزرگتر رشد می کنند، گاهی در جهت شمال و گاهی در جهت جنوب، یک شهر از شرق و دیگری ازغرب بزرگ می شود، نقاط مرکزی به عنوان بافت قدیمی و پربرکت باقی می مانند، گسترش تکنولوژی و پیدایش اتوموبیل و ازدیاد جمعیت، وسایل حمل و نقل عمومی را پدید آورده و بزرگراه ها فراهم شده است، اما در هیچ جای جهان اولویت با پولسازی قرار نگرفته، بزرگترین شهر توریستی دنیا پاریس است که در آخرین آمار ۸۰ میلیون جمعیت کشور فرانسه و معادل ایران است، پاریس شهری مشابه تهران با ۲۰ منطقه و حدود ۱۲ میلیون جمعیت است و با این تفاوت که بیش از جمعیت شهر توریست در سال دارد، در این شهر که با حفظ بافت قدیمی و کوچه های تنگ و ماشین های بیشتر است، تا امروز معاونت محترم ترافیک شهرداری پاریس به فکر چلوندن مردم و خالی کردن جیب شهروندان به عنوان جلوگیری از هوای آلوده نیفتاده است. آن ها با گسترش مترو و فراهم کردن خطوط کندرو و تندرو، قطارهای شهری و سرعتی و انواع اتوبوس ها و تاکسیرانی منظم، و صف دوچرخه ها در هر چهارراه و ساخت یک رینگ بزرگ چند بانده در دایره کامل شهر و ایجاد همه امکانات شهری در حومه ها وگسترش جاده سازی و پیداکردن روش های مناسب از تولید اتوموبیل سازی و رفاه مردم و حقوق شهروندی بدون محدودسازی حمایت می کنند.

متاسفانه شورای شهر و شهردار اصلاح طلب هم در طول چند ماه گذشته، آنقدر گرفتار قصه های فرعی شده اند که اصل توجه به شهر و شهروندان از دستشان خارج شده است، تفکر انتقام از رسانه ها و خبرنگاران هم بر کسی پوشیده نیست، آیا با گذشت دوماه از سال و روشن نبودن تکلیف مردم و گروه های خاص و ارایه طرح معما گونه و پیچیده برای کسب درآمد، نشانه مدیریت است؟

گره گشایی در موضوع حقوق هر شهروند برای رفت و آمد و استفاده از وسیله ای که خریده و عوارض و مالیات آن را می پردازد در هر دادگاهی قابل اثبات است، کم کردن دایره طرح ترافیک و جمع کردن این بساط باید دستور کار شهرداری باشد ، نه گسترش و اضافه کردن محدوده ترافیک، نقشه کشیدن از صبح تا شب برای کاسبی و پول در آوردن از بغل طرح های بی سرو ته و زورکی از مردم عزیز شایسته مدیریت شهری نیست.

بنظر می رسد آقایان بدشان نمی آید که همه شهر را طرح ترافیک اعلام نمایند و همه در خانه بمانند و برای خروج از خانه مبلغی را شارژ نمایند و برای جریمه کردن هم مامورینی در سر چهار راه ها بگذارند و صف ایجاد کنند و تعداد مامورانشان را افزایش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات