اخباربانک و بیمهتاپگوناگون

وام ۱۵ میلیونی ازدواج از ابتدای۹۷/ ۱۴ میلیون شماره شبا دریافت نشد

به گزارش صنعت کار، ‌مسعود کرباسیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره سهام عدالت با اعلام پرداخت کامل سود سهام عدالت به دهک های پایین جامعه تا پایان سال، گفت: ارزش سهام یک میلیون تومانی ۴۹ شرکت مشمول این طرح که سودآور هستند از جمله بیمه ها و پالایشگاه ها اکنون به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: برای مالکیت عمومی این سهام با مجلس هماهنگ هستیم. قرار بود ارزش اسمی این سهام در ۱۰ سال نخست پُر شود اما ۵۳۴ هزار تومان پُر شد که بد نبود. وی گفت: اگر مالکیت سهام عدالت را به مردم واگذار کنیم، سود این سهام افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه شرکت ها بعد از برگزاری مجمع می توانند سود را تا ۸ ماه تقسیم کنند گفت: شرکت های مشمول طرح سهام عدالت باید ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام را به حساب خاص سازمان خصوصی سازی واریز کنند که تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این حساب واریز شده است.

کرباسیان گفت: بقیه سود تا پایان سال یا اوایل سال آینده واریز می شود. وی گفت: ۱۴ میلیون نفر از ۴۷ میلیون نفری که سهام عدالت دارند شماره شبا را به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده اند و از آنها می خواهیم این شماره را به این سازمان اعلام کنند.

وزیر اقتصاد درباره افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان نیز گفت: بانک ها از ابتدای روی کار آمدن دولت دوازدهم ۵۵۰ هزار وام ازدواج پرداخت کرده اند که این موجب شد رییس جمهور دستور افزایش این وام به مبلغ ۱۵ میلیون تومان را بدهد.

وی گفت: پرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج از ابتدای سال آینده آغاز می شود. وزیر اقتصاد درباره افزایش سرمایه بانک ها نیز گفت: از اواسط سال گذشته تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک ها افزوده شده است.

کرباسیان افزود: از این مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی در بانک ها به عنوان طلب خودش منظور کرد. وی گفت: افزایش سرمایه بانک ها از طریق فروش اموال و دارایی ها پیگیری می شود. با بانک ها به توافق رسیده ایم که در هشت ماه آنها ۲۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های منجمد خود را بفروشند.

وی گفت: در سه سال گذشته بانک ها فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان از این دارایی ها را فروخته بودند. وزیر اقتصاد افزود: با توجه به اینکه دولت سهام خود را در بیمه های آسیا، دانا و البرز می فروشد، بانک ها نیز سهامی در این بیمه ها دارند که برای فروش گذاشته اند.

کرباسیان گفت: رییس جمهور نیز تاکید کرده بانک ها باید شعب اضافی خود را بفروشند. وی درباره بستن قراردادهای مبادله پولی دو طرفه نیز افزود: هفته پیش یکی از بانک های ترکیه با بانک ملی ایران قرارداد مبادله لیر و ریال را منعقد کرد و این موضوع را با توجه به اینکه زمانبر است با کشورهای دیگر نیز دنبال می کند.

وزیر اقتصاد درباره باز شدن نمادهای بسته بورس نیز گفت: در بورس از ۳۷ نماد بسته ۲۰ نماد باز شده و در فرابورس تعداد نمادهای بسته از ۱۲ نماد به ۸ و در بانک ها از ۸ به ۴ نماد کاهش یافته است. وی دلیل بسته بودن برخی نمادها را مسئله قضایی آنها اعلام کرد.

وی گفت: اکنون فقط یک بانک دولتی داریم که نماد آن بسته است و در یک ماه گذشته مجمع همه بانک ها جز یک بانک برگزار شده و صورت های شفاف مالی آنها ارائه می شود. کرباسیان درباره فروش سهام کنتورسازی نیز گفت: از فردا دوهزار سهم را می توانند بفروشند و پولش را بگیرند.

کرباسیان گفت: در سال ۹۲ سهم نفت در اقتصاد کشور ۴۳ درصد بود در حالی که این سهم در سال ۹۶ به ۲۶ درصد کاهش و جایگزین آن درآمدهای مالیاتی و دیگر درآمدهای دولت شده است. مالیات سهم بیشتری در بودجه به دست آورده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قاچاق پوشاک در پنج سال گذشته پنج برابر شده یا نه؟ گفت: با انجمن پوشاک جلساتی گذاشته ام و به توافقاتی رسیده ایم. وزیر اقتصاد افزود: تعرفه ۵۵ درصدی برای واردات پوشاک آماده موجب شده ورود این کالاها از مسیر غیررسمی به سمت ورود رسمی متمایل شود.

کرباسیان گفت: از یک ماه پیش نیز سهمیه ورود پوشاک به مناطق آزاد مشخص شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مناطق آزاد از تولید داخل حمایت می کنند گفت: این مناطق به این سمت رفته اند.

وزیر اقتصاد افزود: از جمله انتقادهایی که به مناطق آزاد داشتم قرار گرفتن گمرک در ورودی این مناطق بود که اکنون این اتفاق افتاده است. وی گفت: قاچاق کالا نیز از مناطق آزاد کم شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا