اخباربرترصنعت و معدن

ذخایر مس با وجود اکتشافات سه برابر گذشته شده است/ واگذاری پهنه های شرکت مس در برنامه است/ آشتی معدن با اهالی مناطق معدنی

به گزارش صنعت کار، رضا رحمانی روز پنجشنبه در آیین افتتاح سه طرح شرکت مس ایران با دستور ریاست جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس و استاندار کرمان و معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان در مجتمع مس خاتون آباد شهربابک افزود: پس از افتتاح بزرگترین واحد آلومینیوم در هفته های قبل، امروز شاهد طرح های توسعه مس در استان کرمان هستیم.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه های دولت امسال هفت محور تعریف شده و سال گذشته انقلاب معدنی در کشور آغاز شد و ذیل محور توسعه معادن محورهای ازجمله اجرای نقشه راه، نوسازی و تجهیز معادن، فعال سازی معادن کوچک و اکتشاف را امسال دنبال می کنیم.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث اکتشاف را به عنوان اولویت امسال آغاز کردیم و طرح های بزرگ امسال بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی دارند.

وی بیان داشت: کشور ما برنامه معدن و صنایع معدنی را با تاکید مقام معظم رهبری و دولت جدی گرفته و اکتشافات سال گذشته ، به اندازه کل اکتشافات کشور تاکنون بوده است و این امر نشان می دهد جایگاه معدن کشور شکوفا خواهد شد.

رحمانی تصریح کرد: کشور ایران اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی دارد که جایگاهی ویژه ایجاد کرده و در این زمینه جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم.

وی افزود: دولت با بهره گیری امکانات معدنی نسبت به توسعه این صنایع فعال است و امروز خوشبختانه بسیاری از دانش های دنیا را کسب و بومی سازی کردیم و کشور از واردکننده به صادر کننده تبدیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن استخراج انواع مواد معدنی داشتیم که برنامه امسال ۵۰۰ میلیون تن برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: ۳۵ درصد از این میزان مربوط به حوزه فلزات بوده است.

رحمانی گفت: رکود مسکن و مصالح ساختمانی با دستور دولت رشد خوبی پیدا کرده و علت این رشد، رشد فلزات و معدن بود.

وی تصریح کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و کمک همه ارکان دولت از سال های گذشته اقدامات خوبی آغاز شده و امروزمعادن ضمن تامین نیاز ارزی خود، به بخش های دیگر کمک می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن سال گذشته با بحث تهاتر علاوه بر تامین ارز حاصل صادرات و نیازهای خود ، نیاز بخش های دیگر را تامین کرد.

وی تصریح کرد: فولاد، مس آلومینیوم به سختی تحریم شد و با جدیت در ساخت داخل، مس امروز پیشرفت های خوبی دارد.

وی افزود: ذخایر مس با وجود اکتشافات سه برابر گذشته شده و این اکتشافات علاوه بر کرمان و آذربایجان شرقی در استان های سیستان و بلوچستان و یزد و خراسان کشف شده است.

رحمانی تصریح کرد: اکتشافات مس موجود در سیستان و بوچستان نویدی برای آینده مردم این استان است و در این زمینه دولت کنسرسیومی از ۱۱ شرکت تشکیل داده و اکتشافاتی انجام داده است.

وی گفت: اکتشافات سنگ آهن ذخیره این فلز را ۲ برابر گذشته کرده و برنامه بلند مدت برای اکتشافات تعریف شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ایرادات اکتشافات کشور عمقی نبودن آن است که در این خصوص تجهیزاتی نیاز داریم که در حال تامین است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری خوبی در سال های گذشته در حوزه صنایع معدنی شده و با برنامه پیش می رویم، و ظرفیت تولید فولاد، الومینیوم و مس سه برابر مصرف و ۲ برابر نیاز داخلی تولید می کنیم.

رحمانی افزود: سال گذشته در صنایع مس و فولاد رکورد زدیم و هشت برابر نیاز فلز روی، ظرفیت و چهار برابر تولید می کنیم و اکنون در تامین نیازهای داخلی مشکلی نداریم و صادرت انجام می شود.

وی بیان داشت: در ۷ سال گذشته روند صادرات مواد خام نزولی بوده که علت عمده آن قوانین مناسبی در از نقطه وضع عوارض تا اقدامات وضع کردیم و زنجیره های تولید را تکمیل کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال ۸۶ تا ۹۴ ۲۰ تا ۲۳ میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر می شد که سال گذشته این آمار به ۶ میلیون تن رسیده و امسال نیز احتمالا به نصف می رسد.

وی ادامه داد: خام فروشی را کاهش دادیم و مواد معدنی را با ارزش افزوده بالا به تولید کشور اضافه کردیم و سال گذشته ۹ میلیارد دلار انواع مواد معدنی را صادرات و ارز خود و بخشی از واحدها را تامین کردیم و در حوزه صنایع معدنی باید اکتشاف را برای سال های آینده جدی بگیریم.

رحمانی تصریح کرد: سال گذشته اطلاعیه بین شرکت ها دادیم که معادن کوچک را فعال و کنستانتره تولید کنند و با قیمت روز با آنان قرارداد می بندیم و مردم در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: واگذاری پهنه های شرکت مس و سازمان زمین شناسی در برنامه است و امسال در حوزه واگذاری نیز انقلابی داشتیم.

وی بیان داشت: سال گذشته در حوزه معادن و صنایع معدنی عمدتا در مناطق محروم و کمتر برخوردار چند سیاست را ابلاغ کردیم ازجمله شرکت ها حساب های مالی را به مناطق معدنی ببرند و جذب نیرو به خصوص غیر متخصص از همان منطقه باشد و تامین مواد اولیه باید از استان باشد که این امر آشتی معدن با اهالی مناطق معدنی محسوب می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۹۴ پهنه معدنی را تا سال گذشته در کشور واگذار کردیم و مناطق امیدبخش را معرفی کردیم لذا امیدواریم جهش تولید محقق شود.

افتتاح طرح های توسعه مس شهربابک ازجمله کارخانه اسید سولفوریک خاتون آباد، کارخانه اکسیژن خاتون آباد و انبار کنستانتره جدید بود.

 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا