اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

بازارهای نفتی در پساکرونا فرصت را به فلزات می دهند

به گزارش صنعت کار، نوسانات قیمتی در بازار نفتی می تواند دیگر بازارها را مورد توجه قرار دهد. درواقع شانس به سراغ بازارهای غیرنفتی رفته تا بتوانند در این میان با افزایش قیمت همراه شوند.

اما در بازار نفت قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۷۳ سنت معادل ۲.۴ درصد افت به ۳۰ دلار و ۲۴ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم امروز با ۸۱ سنت معادل ۳.۳ درصد افت به ۲۳ دلار و ۹۳ سنت رسید.

قیمت هر دو شاخص نفتی در طی ۲ هفته گذشته و همزمان با بازگشایی اقتصادی در برخی کشورها و افزایش نسبی تقاضا برای مصرف سوخت شاهد رشد بوده است. ضمن اینکه حجم جهانی تولید نفت نیز رو به کاهش گذاشته است.

اما نشانه های احتمالی از موج دوم شیوع ویروس کرونا در شمال شرق چین و کره جنوبی سرمایه گذاران را بار دیگر نگران ساخته است. این در حالی است که کشورهای بیشتری در حال برنامه ریزی برای کاهش محدودیت های اجتماعی هستند و این می تواند به تقاضا برای نفت کمک کند.

تونی نونان تحلیلگر بازار نفت در شرکت میتسوبیشی کورپوریشن گفت: آنها برخی از محدودیت ها را برداشته اند اما این آیا این بدان معناست که نقطه اوج بحران سپری شده است؟

همزمان با شیوع بحران کرونا و افزایش حجم ذخایر نفت جهان، تقاضا برای نفت حدود ۳۰ درصد افت کرده است. حسیب احمد تحلیلگر موسسه گلوبال دیتا گفت: «شرکت های نفتی در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش های مختلف ناشی از افت ناگهانی تقاضا هستند.» وی افزود: «آمریکای شمالی با کمبود شدید ظرفیت مخازن ذخیره نفت مواجه است. دیر یا زود ظرفیت ذخیره نفت آمریکا پر خواهد شد.»

نگرانی از پر شدن ظرفیت مخازن ذخیره نفت آمریکا ماه گذشته سبب شد تا قیمت نفت خام این کشور برای اولین بار منفی شود.

پیش بینی رشد قیمت

محمد حسین بابالو کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «صنعت کار» با اشاره به اتفاقات رخ داده در بازارهای جهانی اظهار کرد: در حال حاضر در بازارهای جهانی قیمت نفت خام تقریبا به یک تعادلی دست یافته است، از سویی دیگر انتظار برآن است که تقاضای جهانی پس از بحران کرونا به سرعت به حالت عادی بازگردد.

وی ادامه داد: درواقع باتوجه به اینکه تزریق پول از سوی دولت ها به بازارهای جهانی صورت گرفته، پس از بحران کرونا این پول ها باز می گردد. درواقع این موضوع به سرعت تاثیر گذار می شود.

بابالو تصریح کرد: درواقع در آن زمان به غیر از حوزه نفت و پتروشیمی می توان برای سایر بازارها منتظر رشد قیمت بود. این اتفاق به ویژه برای بازارهای فلزی قابل تحقق است. درواقع بازار فلزات می تواند نقش لیدری داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اما نیازمند تکانه های مثبت هستیم، درواقع بازار طلای جهانی می تواند نقش چراغ راهنما را ایفا کند.

به گفته وی، هرچند وضعیت بهبود در بازارهای جهانی مورد انتظار است اما نمی توان زمان این اتفاق را مشخص کرد.

حال با توجه به چنین پیش بینی هایی می توان در پساکرونا منتظر جهش های قیمتی در بازارهای جهانی فلزات بود. به ویژه آنکه تولید در چین نیز به حالت گذشته باز می گردد در حالی که بسیاری از معادن بزرگ جهان تولید خود را بدلیل شیوع کرونا کاهش داده اند، این اتفاق می تواند منجر به رشد تقاضا و قیمت ها شود. درنتیجه ممکن است سرمایه گذاران بیشتر به سراغ بازارهای فلزی رفته و در آن سرمایه گذاری کنند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا