صنعت و معدنویژه ها

کاغذ گران نمی‌شود

به گزارش صنعت کار، هفته گذشته بود ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از از توقف تولید کاغذ چاپ و تحریر در کارخانه‌های داخلی کشور خبر داد و گفت: کاغذ‌های وارداتی بازار را تسخیر کرده اند.

وی اضافه کرد: کارخانه‌های داخلی می‌توانند ۶۰ درصد نیاز داخلی کاغذ روزنامه و ۴۰ درصد نیاز کل کشور به کاغذ تحریر را تامین کنند.

روغنی افزود: واردات کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل ارائه تسهیلاتی همچون ارز مبادله‌ای به واردکنندگان برای آن‌ها جذابیت دارد و از سوی دیگر حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این محصول نمی‌شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در حالی از توانایی کارخانه‌های داخلی برای تامین ۶۰ درصد نیاز داخلی کاغذ روزنامه و ۴۰ درصد نیاز کل کشور به کاغذ تحریر خبر داده که سید حسین میرباقری مهرآبادی رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان نظری خلاف صحبت‌های رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا بیان کرد و افزود: میزان تولید داخلی آنچنان بالا نیست و تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد نیاز داخل را می‌تواند تامین کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تصریح کرد: کاغذ‌های خوبی تولید نمی‌کنیم و از کیفیت در سطح خوبی قرار ندارند و برای چاپ محصولات مختلف جنس مناسبی ندارند.

وی گفت: کاغذ‌های داخلی بیشتر برای کار‌های تک رنگ و کار‌هایی که نفیس نیستند می‌توانند استفاده شوند اما، در همین حد هم تولیدات داخلی جوابگو نیستند.

میرباقری مهرآبادی در پاسخ به این سئوال که تولیدات داخلی بیشتر در چه زمینه‌ای استفاده می‌شوند، بیان کرد: تولیدات داخلی بیشتر برای تولید کارتن، کاغذ روزنامه و مقوای پشت دوزی و مقدار کمی هم برای تحریر استفاده می‌شوند و کاغذ گلاسه، مقوا‌های بهداشتی و مقوای کارتی اصلا تولید نداریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا خاطرنشان کرد: از نظر قیمت محصولات داخلی قابلیت رقابت با محصولات وارداتی هستند اما، به دلیل کیفیت پایین نمی‌توانند از نظر کیفیت رقابت کنند.

وی درباره مبادی ورودی کاغذ‌ها به کشور اظهار کرد: عمده کاغذ کشور از اندونزی، کره جنوبی و چین وارد می‌شود.

میرباقری مهرآبادی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت کاغذ با افزایش روبه رو خواهد شد یا خیر افزود: گرانی کاغذ به مسائل داخلی ارتباطی ندارد و یکی از دلایل گرانی کاغذ طی چند وقت اخیر، افزایش قیمت جهانی خود کاغذ بود، در حال حاضر بازار تقریبا در ثبات قرار دارد و اگر اتفاق خاصی برای بازار ارز نیفتد تغییری در قیمت‌ها نخواهیم داشت.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا