اخبارصنعت و معدن

اقتصاد آلمان وارد بزرگترین رکود طی ۱۰ سال گذشته شد

به گزارش صنعت کار، اقتصاد آلمان در سه ماهه اول سال جاری میلادی 2.2 درصد کوچک شد که بیشترین رکود طی یک دهه گذشته بود. این رکود اولین نشانه آسیب دیدن اقتصاد این کشور از همه گیری ویروس کروناست.

کمتر از دو هفته تعطیلی رسمی در آلمان، هزینه مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری در این کشور را کاهش داده است. 3.8 درصد سقوط در اقتصاد منطقه یورو باعث کاهش اشتغال برای اولین بار از 2013 شده است.

بررسی عملکرد آلمان در سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد بزرگترین اقتصاد اروپا در رکود به سر می‌برد. محدودیت های اعمال شده برای جلوگیری از همه گیری ویروس کرونا به آهستگی برداشته می شوند بنابراین اقتصاد باز هم در 3 ماهه پیش رو راکد خواهد بود.

دولت آلمان تا حالا 1.2 تریلیون یورو (1.3 تریلیون دلار) برای حمایت از کسب و کارها در آلمان اختصاص داده است و به دنبال راهکارهایی برای بازگشایی اقتصاد است.  بیش از 370 هزار نفر تنها در ماه آوریل شغل خود را از دست داده اند و بیش از 10 میلیون خواستار مزایای بیکاری اعطا شده از طرف دولت شده اند.

حتی با وجود رکود اقتصاد آلمان، شرایط آن بدتر از سایر اقتصادهای منطقه یورو نیست.فرانسه، ایتالیا و اسپانیا 5 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی کوچک شده اند و اقتصاد هلند 1.7 درصد راکد شده است.

شاید به این دلیل باشد که اقدامات محدودکننده آلمان به نسبت سایر اقتصادهای اروپا سبکتر بوده است و در بیست و سوم مارس اجرایی شده یعنی دیرتر از سایر کشورهای اروپایی. دلیل دیگر هم شاید وابستگی اقتصاد آلمان به تولید و تجارت باشد، بخش هایی که نسبت به بخش خدمات و صنایع گردشگری که در جنوب اروپا رایج تر هستند، بهتر از پس این بحران برآمده اند.

پیش بینی شرایط اقتصادی آلمان و سایر کشورهای منطقه یورو بسیار نامطمئن بوده و تا حد زیادی بستگی به روند شیوع ویروس کرونا دارد. بزرگترین اقتصاد منطقه بزرگترین رکود طی یک دهه را تجربه می‌کند و کمیسیون اروپا پیش بینی کرده تولید آن 6.5 درصد در سال جاری میلادی کاهش یابد.

بانک مرکزی اروپا امیدوار است اقتصاد در نیمه دوم سال جاری میلادی رشد کند. در همین حین، سیاست‌گذارانی مانند معاون رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داده‌اند که سرعت و دورنمای این رشد بستگی به بازگشت اطمینان به مصرف کنندگان دارد.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا