تاپنفت و پتروشیمی

قیمت نفت خام با تقویت دلار ۲ درصد سقوط کرد

به گزارش صنعت کار، روز سه‌شنبه درحالی‌که دلار در بالاترین سطح ۴ ماهه خود معامله می‌شد، قیمت نفت بیش از ۲ دلار سقوط کرد، اما نگرانی از این که رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند، افت قیمت‌ها را محدود کرد.

دلار آمریکا رشد کرد و در سال ۲۰۱۸ را وارد منطقه مثبت شد. دلار با چشم‌انداز نرخ بهره، در برابر ارزهای مهم جهان تقویت شد و به این ترتیب قیمت کالاهای دلاری، مانند نفت، برای دارندگان ارزهای دیگر، گران‌تر شد.

جین مک‌جیلیان، نایب رییس تریدینگ انرژی، می‌گوید: بالا رفتن دلار دلیل کنونی سقوط قیمت نفت است. ریسک خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، که باعث تحریم این دولت تولیدکننده نفت خواهد شد، تا به امروز باعث تقویت بازار شده است.

پیش‌خرید نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای، ۱.۵۶ دلار یا ۲.۱ درصد سقوط کرد. قراردادهای پیش‌خرید نفت برنت برای تحویل در ماه جون، که آخرین روز ارائه آنها، دوشنبه بود، امروز ۵۳ سنت بالا رفت و به قیمت ۷۵.۱۷ دلار برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، برای تحویل در ماه جولای، ۱.۳۲ دلار یا ۲ درصد سقوط کرد و در ۶۷.۲۵ دلار برای هر بشکه به کار خود پایان داد.

این درحالیست که در روز دوشنبه پس از این که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، ادعا کرد مدارکی در مورد برنامه هسته‌ای مخفی ایران دارد، قیمت نفت خام اوج گرفته بود.

اولیویر جاکوب از پتروماتریکس گفت: بیانیه نتانیاهو چیز جدیدی روی میز قرار نداد و بنابر این بازار اندکی از سودهای روز قبل را از دست داد.

ترامپ به انگلستان، فرانسه و آلمان، تا ۱۲ می فرصت داده است تا آن‌چه را که او نقاط ضعف توافق هسته‌ای ایران می‌داند، اصلاح کنند. درغیر این صورت او دوباره تحریم‌های خود بر علیه ایران را بازخواهد گرداند.

فشار دیگری که بر قیمت نفت وارد خواهد شد، افزایش تولیدات و میزان ذخایر تجاری نفت آمریکا خواهد بود. داده‌های رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا اواخر روز چهارشنبه اعلام خواهند شد. طبق بررسی‌های رویترز، پیش‌بینی می‌شود اعلام شود که در هفته گذشته میزان ذخایر نفت خام افزایش یافته‌اند، درحالی‌که انبارهای محصولات پالایشگاه‌ها با افت ذخایر خود روبرو شده‌اند.

منبع: مهر
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا